מה רוצה שר הכלכלה? הוריד את ההיטל על יבוא מלט, אך לא עומד מאחורי הבטחתו לסייע למפעלים ישראליים

ל"גלובס", נודע כי חברת מלט הר-טוב, המעסיקה 120 עובדים ונתונה לטענתה לסכנת סגירה עקב הקטנת ההיטל על יבוא המלט, פנתה לקרן וביקשה סיוע מיידי של כ-30 מיליון שקל שיאפשרו לדברי המנהלים "לשרוד" • משרד הכלכלה: "החברה לא עומדת בתנאי הסף משום שהמפעל אינו באזור עדיפות"

כחודשיים לאחר שמשרד הכלכלה והתעשייה דחה את הבקשה של מלט הר-טוב להגביל יבוא של מלט מטורקיה ומיוון שנעשה בתנאי היצף - משרד הכלכלה דחה בימים האחרונים בקשה שהחברה הגישה לקבלת סיוע מהקרן לעסקים במצוקה.

מלט הר-טוב, שמעסיקה כ-120 עובדים ליד בית שמש, מתלוננת כי נקלעה למצוקה בעקבות יבוא של מלט שנמכר בארץ במחיר שנמוך משמעותית ממחירו בשוק המוצא - ובאופן שחושף את החברה לסכנת סגירה ולפיטורי עובדיה.

באמצע דצמבר האחרון, שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן החליט להטיל על המלט המיובא היטל מינימלי בגובה של 0.25% לתקופה של 30 חודשים וזאת - למרות שהממונה על היטלי הסחר במשרדו המליץ על היטל בגובה שבין 7% ל 22%.

להחלטה של כהן קדמה מערכה ממושכת שהתאפיינה בעמדות מנוגדות של רשויות שונות, כך שמול הממונה על היטלי הסחר שתמך בהטלת היטל על מלט מיובא - רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) התנגדה למהלך בנימוק שיש בו כדי לפגוע בתחרות.

עם פרסום החלטתו, כהן הצהיר כי משרדו יפעל להגשת סיוע למלט הר-טוב - בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, וזאת בין השאר כדי להבטיח שימור יכולות יצור של מלט בארץ ושמירה על התחרותיות בענף לטווח הארוך.

בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל מלט הר-טוב, רונן יונה, כי "בשל מצב השוק הקיים, שמתאפיין ביבוא בהיצף, ביקשנו מהמדינה סעד מיידי וגם הראינו לנציגי משרד הכלכלה תחזיות לגבי הפסדים שייווצרו בשל החלטות שהתקבלו בענף. מבחינתנו, סיוע מהקרן לעסקים במצוקה יהווה עבורנו שיאפשר לנו לשרוד - אך גם הבקשה הזאת נדחתה".

משרד הכלכלה הסביר את דחיית הבקשה של מלט הר-טוב בכך שהיא לא עומדת בתנאי הסף שנקבעו בנושא, שכן המפעל שאליו נוגעת הבקשה נמצא באזור בית שמש ולא באזור עדיפות לאומית.

עוד טענו שם כי היקף הסיוע שמלט הר-טוב ביקשה, סכום של 30 מיליון שקל, לא עומד בכללי הקרן ושתכניות מימון ותכניות הבראה שהחברה הציגה - לא מלמדות על יכולת ההבראה שלה: "הבטיחו לנו תכנית סיוע, אבל גם במשרד הכלכלה לא יודעים מהם פרטי התכנית הזאת כי היא בכלל לא גובשה. הכל אחיזת עיניים", אמר יונה.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה כי "המשרד רואה חשיבות עצומה בהרחבת התחרות בשוק המלט, ובתוך כך המשך פעילותו של מפעל הר-טוב וכניסתם של שחקנים נוספים לענף. המשרד פועל בימים אלה לגיבוש מסלול שיסייע במענקים למי שפועל או ירצה לפעול בשוק זה".

עוד אמרו במשרד הכלכלה כי "המסלול שיפתח צפוי לצאת לדרך בשבועות הקרובים ובנוסף, נציגי המשרד מסייעים למלא הר-טוב להגיש את בקשתו מחדש לקרן לעסקים במצוקה וזאת - בהתאם לתנאי הקרן. מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי ומנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי ביקרו השבוע במלט הר-טוב - ובין היתר סייעו גם בנושא זה".