הבעלים שבאו ל-NBA בשביל הכיף - ונשארו בגלל הכסף

שווי קבוצה ממוצע בליגת הכדורסל האמריקאית המריא ב-13% בתוך שנה ונאמד לפי "פורבס" ב-1.86 מיליארד דולר • אבל הרבה יותר חשוב – כל הקבוצות מלבד אחת (קליבלנד) רשמו רווח תפעולי, כולל 6 קבוצות עם רווח של מעל 100 מיליון דולר בעונה

גמר NBA / צילום: רויטרס
גמר NBA / צילום: רויטרס

העיניים של חובבי הספורט האמריקאים נשואות בשבוע הראשון של פברואר רק לדבר אחד: הסופרבול. אבל השנה קרה דבר מוזר. "במקום זה, השיח ששלט במדיה החברתית בין חובבי הספורט בארצות-הברית היה הדיבורים על הטרייד של אנתוני דייויס (ניו-אורלינס) וקריסטפס פורזינגיס (ניו-יורק ניקס)", נכתב ב"פורבס". איך קשורה ליגת ה-NBA לשיח התקשורתי בשבוע שכל כולו סופרבול? "ה-NBA היא הליגה החמה ביותר בארצות-הברית עכשיו", מסכמים ב"פורבס".

אמירה לא מנותקת בכלל מהמציאות בכל הקשור לכלכלה של הספורט האמריקאי. אם יש מקום שבעל הון יכול לראות בו אופציה מצוינת להשקעה - הרי שזו ליגת הכדורסל האמריקאית. בדירוג שווי הקבוצות השנתי של הליגה שמפרסם "פורבס" השבוע מתברר כי השווי הממוצע של קבוצת NBA עומד על 1.86 מיליארד דולר - עלייה של 13% בתוך שנה אחת, ושווי גבוה פי שלושה מזה שנרשם בליגה לפני חמש שנים. ומתברר שלא צריך להצליח כדי להחזיק במותג יוקרתי: ניו-יורק ניקס, דוגמה לכישלון ספורטיבי ארוך שנים, ללא הופעה בפלייאוף כבר חמש שנים, מחזיקה בשווי הגבוה ביותר בליגה - 4 מיליארד דולר, שנייה בין כל קבוצות הספורט בארה"ב (במקום הראשון קבוצת ה-NFL דאלאס קאובויז עם שווי של 5 מיליארד דולר). 

NBA במיליוני דולרים - אתר
 NBA במיליוני דולרים - אתר

רק לפני חמש שנים כמעט מחצית מקבוצות ה-NBA רשמו הפסדים תפעוליים עבור הבעלים, אבל היום המצב שונה לחלוטין: לפי נתוני עונת 2017/18 שמפרסם "פורבס" 29 מ-30 הקבוצות בליגה רשמו רווח תפעולי - שיא כל הזמנים בליגה. הקבוצה היחידה שרשמה הפסדים היא קליבלנד קאבלירס, בעיקר בגלל הרכבת קבוצה יקרה מאוד סביב לברון ג'יימס בניסיון לזכות באליפות.

6 קבוצות רשמו רווחים תפעוליים של מעל 100 מיליון דולר, מעל כולן ניו-יורק ניקס עם 155 מיליון דולר לפני לוס אנגלס לייקרס (147 מיליון דולר) ושיקגו בולס (114 מיליון דולר). שיעור רווח כזה ואפילו קרוב אליו לא היה קיים לפני חמש שנים. לא סתם אלה הקבוצות המרוויחות ביותר - הן מייצגות של שלושת השווקים הכלכליים הגדולים בארה"ב - ניו-יורק, לוס אנג'לס ושיקגו - מה שמאפשר להן ליהנות מפער משמעותי על יתר הקבוצות בליגה בזכות ספונסרים שמשלמים יותר, ובעיקר מחוזי טלוויזיה מקומיים גדולים יותר. אבל להבדיל מכדורגל אירופי למשל, בזכות שיטת האיזונים ב-NBA הפער הכלכלי לא מתורגם בהכרח להצלחה במגרש ולזכייה בתארים.

הרווח התפעולי הממוצע לקבוצת NBA מסתכם ב-60.5 מיליון דולר, מתוך הכנסה ממוצעת של 266 מיליון דולר בלבד - נתון פנומנלי שמשקף רווח תפעולי של 22% מהמחזור. הנתון הזה שווה לשיעור הרווח שמעמידה ה-NFL , הליגה הכלכלית החזקה ביותר בארה"ב ובעולם כולו. אצל כמה מהקבוצות עומד שיעור הרווח התפעולי על נתונים שלא מאפיינים את עולם הספורט המקצועני - למשל שיקגו בולס (רווח תפעולי של 39% מהמחזור), ניו-יורק ניקס ובוסטון סלטיקס (רווח תפעולי של 34% מהמחזור).

הסיבה לחגיגה: הפשרת רגולציה

מה הסיבה שהבעלים חוגגים רווחים כאלה? שילוב בין רגולציה שכוללת תקרת שכר להסכם קיבוצי שנחתם בין הבעלים לשחקנים בדצמבר 2011. אם צריך לבחור מה משמעותי יותר הרי שבהתחשב בכך שחלק לא מבוטל מהקבוצות מעדיפות לשלם את הקנסות בגין מעבר של התקרה, הרי שזהו בעיקר ההסכם הקיבוצי בין השחקנים לקבוצות ששיפר את מצבם של הבעלים. ב-2012 בעקבות המשבר הגדול שחוותה הליגה נחתם הסכם קיבוצי חדש שמחלק את ההכנסות בין הבעלים לבין השחקנים 50%-50%. שיפור עצום לבעלים בהשוואה להסכם הקודם שעמד על 57%-43% לרעתם. אם לוקחים את ההכנסה הנוכחית של הליגה בעונת 2017/18 שעומדת על כ-8 מיליארד דולר, הרי שרק משינוי ההסכם עברו בעונה הנוכחית כחצי מיליארד דולר מהכיס של השחקנים לבעלים. ובמלים אחרות, בכל קבוצה כמעט 20 מיליון דולר הולכים השנה לכיס של הבעלים במקום לזה של השחקנים.

ויש עוד סיבות: הסכמי הטלוויזיה שחותמות הקבוצות בשווקים המקומיים, שמאפשר לתושבים המקומיים לצפות בכל משחקי הקבוצה ולא רק באלה המשודרים מחוץ לחוף. ההסכמים הללו, שמצטרפים להסכם הגלובלי המשופר בסך 24 מיליארד דולר שחתמה הליגה ומחולק שווה בשווה בין הקבוצות, הפכו לבוננזה הגדולה של הקבוצות. למשל - הניקס והלייקרס נהנות מהסכמי טלוויזיה מקומיים של מעל 100 מיליון דולר בעונה. ההסכם של הלייקרס ירוץ עד שנת 2033.

סיבה נוספת קשורה להפחתת רגולציה בכל הקשור לפרסום. מאז התירה ה-NBA "לזהם" את חולצת המשחק עם לוגו קטנטן על חזית החולצה (2.5X2.5 אינץ'), הצליחו הקבוצות לחתום עם חברות מסחריות בהיקפים של מיליוני דולרים בעונה. המהלך הוא גורף - בדצמבר האחרון חתמה אינדיאנה פייסרס על הסכם חסות חולצה עם חברת מוטורולה שמוערךב-4-5 מיליון דולר בעונה, ובכך הפכה לקבוצה ה-29 מתוך 30 בליגה שחתמה על הסכמים כאלה, כשהיא מותירה נכון להיום רק את אוקלהומה סיטי כקבוצה היחידה שלביגה שטרם מצאה לעצמה סידור מסחרי לחולצת המשחק.

ומכאן לשם, איתור גורמי הכנסה חדשים הוביל את הליגה לשיא הכנסות בכל הזמנים - 8 מיליארד דולר, עלייה של 8.5% בתוך שנה אחת.

ומה לגבי העתיד הקרוב? הליגה לפני בום נוסף שישתקף כבר בפרסום השנתי הבא בזכות הפשרת הרגולציה בארה"ב בכל הקשור להימורים. התרת ההימורים על ספורט שקיבלה תוקף משפטי בבית המשפט הפדרלי בניו-ג'רזי במאי 2018 פתחה את הדרך להסכמים של ליגות וקבוצות ספורט עם חברות בתחום ההימורים. שמונה מדינות בארה"ב בינתיים קיבלו את החלטת בית המשפט והותירו הימורים על ספורט בשטחן. ה-NBA הייתה הליגה שלא המתינה אפילו רגע אחד והובילה שורה של חתימה על הסכמים מסחריים, הראשון שבהם עם רשת מלונות הקזינו MGM עבור 25 מיליון דולר, ובעקבותיו קבוצות נוספות שחתמו על הסכמים עם חברות הימורים. והנה עוד מקור הכנסה חדש ומשמעותי מאוד נולד.

בועה ממונפת? 5.7 מיליארד דולר חובות

ואלה לא רק ההכנסות והרווחים התפעוליים. רוב הקבוצות מחזיקות בהיקף חוב נמוך מאוד ביחד לשווי של הקבוצה. אצל ניו-יורק ניקס, למשל, החוב של המועדון עומד על 1% בלבד מהשווי - כלומר, 40 מיליון דולר. לןס אנג'לס קליפרס ודנבר נאגטס נקיות לחלוטין מחוב. ובסך הכל 16 קבוצות בליגה מעמידות חוב שמוגדר "זניח" - שיעור חוב של פחות מ-10% משווי המועדון.

הקבוצות שמחזיקות בחובות גבוהים יחסית הן אלה שהלכו למהלך של בניית אולם חדש, שיוביל באופן מיידי גם לשיפור בהכנסות וברווח. סקרמנטו קינגס עם חוב של 34% משווי הקבוצה, מילווקי באקס עם 31% חוב, והאלופה גולדן סטייט ווריורס עם חוב של 23% שמשקף חובות של 800 מיליון דולר - כמעט כולו בגין בניית הארינה החדשה בעלות של מיליארד דולר אליה תיכנס הקבוצה בתחילת העונה הבאה. בסך הכל מסתכם החוב של קבוצות ה-NBA ב-5.76 מיליארד דולר, המשקף 11% בלבד משווי הקבוצות.