הרצליה | בלעדי

מגרש המריבה: קרקע בהרצליה שמוערכת ברבע מיליארד שקל יוצאת לשוק

למעלה מ–100 בעלי קרקע, בהם חברות קבלניות, אוחזים במגרש מבוקש באזור התעסוקה • בית המשפט מינה כונס לפירוק השותפות, ורבים צפויים יתמודדו כעת על רכישת הקרקע

הקרקע בהרצליה/ צילום: לביא תצלומי אויר
הקרקע בהרצליה/ צילום: לביא תצלומי אויר

אחד המגרשים המסקרנים באיזור התעסוקה של הרצליה עומד כעת למכירה. בימים האחרונים החליטה שופטת בית משפט השלום בתל אביב כרמלה האפט, למנות את עו"ד רן ברא"ז, ככונס נכסים האמון על מכירת השטח שמיועד להקמת פרויקט תעסוקה ומסחר.

במגרש מחזיקים למעלה מ-100 בעלים פרטיים, וכן שותפויות כגון קנדה ישראל, אקרו נדל"ן ותדהר, שמקימות בסמוך לקרקע את קמפוס מיקרוסופט, ושותפות נוספת של טריגו נדל"ן עם היזם איציק תשובה. בעלי קרקע אחרים הם הם צבי צרפתי, רמי שבירו, פנדום, רוגובין, וגורמים נוספים כמו עו"ד גיא גיסין, רו"ח עופר אורליצקי, והאגודה למלחמה בסרטן. בחודש נובמבר 2017 פנתה קבוצת מיעוט הכוללת את שותפות תדהר, אקרו נדל"ן וקנדה ישראל לצד מספר בעלים פרטיים, המחזיקה ב-25% מהבעלות בקרקע, בבקשה לפירוק שיתוף מיתר הבעלים המהווים את מרבית הבעלות בקרקע, בקשה שכאמור נענתה בחיוב כעת.

המגרש שכולל 7.3 דונם, ממוקם בצמוד לכביש החוף ובמקביל לתחנת הדלק פז. זכויות הבנייה שחלות על הקרקע כוללות 46 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, במבנה של עד 11 קומות, וחניון תת קרקעי. שווי המגרש על פי הערכות של גורמי נדל"ן בשוק עומד על כ-250 מיליון שקל. בנוסף מעריכים בשוק כי רוכש הקרקע יפעל להגדיל את זכויות הבנייה שחלות על המגרש בהתאם למדיניות התכנון של עיריית הרצליה להגדלת זכויות הבנייה בכל אזור התעסוקה.

השופטת כרמלה האפט קבעה בהחלטתה שניתנה בימים האחרונים כי, "בהסכמת הצדדים אני מורה על פירוק השיתוף בקרקע על דרך מכירה בכל המרבה במחיר. לצורך האמור אני ממנה את עו"ד רן ברא"ז ככונס הנכסים אשר יבצע את ההליך". 

המגרש
 המגרש

משמעות ההחלטה כי לכל אחד מבעלי הקרקע הזכות לרכוש את חלקם של בעלי הזכויות האחרים. כמו כן הדרך סלולה גם לחברות נדל"ן שאינן מחזיקות בקרקע, לרכוש אותה במחיר מלא וכל בעלי הקרקע יקבלו תמורה על פי חלקם היחסי בקרקע. לדברי שמאי המקרקעין ארז כהן, ממשרד ז.כ למדידות והנדסה, "שווי קרקע באזור התעשייה של הרצליה סמוך לקמפוס מיקרוסופט נע בין 5000-6000 שקל למ"ר, אך בהליך של מכרז במסגרת הליך פירוק שיתוף התוצאה הסופית עשויה להיות גם גבוהה יותר".

יצוין כי ב-2016 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מסמך מדיניות לעירוב שימושים, המנחה יזמים להגיש בקשות לתוספת זכויות בנייה למגורים לבנייני משרדים קיימים. מדובר בתוספת קומות ודירות בשטח 49-55 מ"ר, שיוקמו מעל בנייני המשרדים, ללא תוספת חניות, וזאת במטרה להחיות את איזור התעסוקה, גם בשעות שבהן משרדים אינם פעילים. על כן דירות אלה מיועדות לצעירים, עובדי חברות היי טק בסביבה או סטודנטים, הנשענים על התחבורה הציבורית הקיימת, ושאינם זקוקים לחניות או לשירותים ציבוריים כגון גני ילדים וקופות חולים שאינם קיימים באזור התעסוקה.

קבוצת קנדה ישראל אקרו נדל"ן ותדהר, יוצגה ע"י עו"ד אלון יואלי, משרד מיתר. קבוצת איציק תשובה, טריגו נדל"ן וחלק מהבעלים הפרטיים, יוצגו ע"י עו"ד דוד בסון ועו"ד יוסי גיא-מוסרי.