השקעות הון | בלעדי

הכירו את היזם שהמדינה מנסה לשנות את החוק, רק כדי לתת לו מענק של מיליונים

משרד הכלכלה מתכוון לשנות את החוק לעידוד השקעות הון באופן שיאפשר למדינה לתת מענק של עשרות מיליוני שקלים ליניב קזז, שמבקש להקים בירוחם חוות שרתים וירטואליים שתעסיק כ–150 עובדים • במסגרת השינוי, פעילות שאינה קו ייצור במפעל תוכר לראשונה לצורך ההטבות

היזם שהמדינה משנה את חוק עידוד השקעות הון במיוחד בשביל להעניק לו עשרות מיליוני שקלים / אילוסטרציה: S
היזם שהמדינה משנה את חוק עידוד השקעות הון במיוחד בשביל להעניק לו עשרות מיליוני שקלים / אילוסטרציה: S

משרד הכלכלה והתעשייה מתכוון לשנות את החוק לעידוד השקעות הון באופן שיאפשר למדינה לתת מענק של עשרות מיליוני שקלים ליזם שמבקש להקים בירוחם חוות שרתים ענקית שתעסיק כ-150 עובדים, כך נודע ל"גלובס".

היזם שמקדם את התוכנית הוא יניב קזז, שבעבר ניהל מטעם בינת תקשורת פרויקטים שקשורים לקריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב. במסגרת המיזם שהוא מוביל בשנתיים האחרונות, בכוונתו לקדם השקעה בהיקף של כ-250 מיליון שקל להקמת חוות השרתים החדשה על שטח של כ-15 דונם.

בעברו של קזז רשומה תקופה של פעילות פוליטית בשורות מפלגת קדימה, ובקיץ 2011 הוא פעל במסגרת מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב, "מאחורי הקלעים" כהגדרתו.

לדבריו "כיום אני לא פעיל פוליטי, אני איש עסקים שמנסה לקדם מיזם שיאפשר הגירה של מוחות טובים לנגב". בשיחה עם "גלובס" הוא אמר כי מדובר בהשקעה ראשונה שהוא מוביל, וכי מגעים ראשונים בנושא עם רשות ההשקעות נעשו כבר באמצע 2016. את המהלך הוא מקדם באמצעות חברת "אפון", שאותה הוא ייסד ומנהל כיום.
הצורך בשינוי החוק לעידוד השקעות הון עלה בעקבות הקושי של המדינה לתמוך במיזם שמקדם קזז, להקמת חוות השרתים בירוחם. הנוסח הנוכחי של החוק לא מאפשר למדינה לתת הטבות ומענקים למיזמים שלא כוללים הקמת מפעל ושלא מתקיימים בהם תהליכי ייצור.

ההתניה של מתן ההטבות למשקיעים מצד רשות ההשקעות בעמידה בהגדרות אלה, היה בשנים האחרונות פתח למחלוקות בין חברות המתעניינות בביצוע של השקעות במשק - ובין רשויות המדינה השונות, בהן גם רשות המיסים: "המשק השתנה, העולם השתנה, הכלכלה נהיית גלובלית ומושגים והגדרות שעשו בעבר סדר - יוצרים היום בלבול גדול וצריך לעדכן אותם. לא יעלה על הדעת שהחוק יתייחס כיום לפעולת ייצור באופן שבו הוא התייחס אליה לפני 30 שנה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר במשרד הכלכלה.

הגורם הוסיף ואמר כי שינוי החוק באופן שיאפשר תמיכה במיזם של קזז יהווה סימן דרך לבקשות דומות נוספות של יזמים - שיגיעו בעתיד לרשות ההשקעות. היזם קזז אומר כי "ראש עיריית ירוחם לשעבר, מיכאל ביטון, וראשת העיר הנוכחית, טל אוחנה, מכירים את התוכנית שלנו ותומכים בה כי הם מבינים שזאת תוכנית מחוללת שינוי: בחוות השרתים יועסקו כ-150 הנדסאים, טכנאים ובעלי מומחיות, שיקבלו שכר גבוה ביחס לרמת השכר שמשולמת באזור הנגב".

המהלכים לשינוי החוק החלו כבר לפני מספר חודשים, אך בשל הבחירות, שצפויות ב-9 באפריל, לא ניתן עוד לקדם את המהלך והוא ימתין עד כינון הממשלה החדשה. בכל מקרה, מהלך זה מתוכנן בתוכנית העבודה של המשרד לשנת 2019.

קזז סירב לחשוף היום את שמות המשקיעים שמעורבים במיזם שהוא מוביל בירוחם, אך אמר כי "זאת תהיה ‘ירייה ראשונה’ שלנו לקראת ההמשך".

האתר שבו עשוי לקום המיזם של קזז, במקרה שהחוק לעידוד השקעות הון ישונה וההשקעה תצא לפועל, נמצא בסמוך לאתר שבו פעל בעבר המפעל של נגב קרמיקה, שנסגר סופית בקיץ האחרון וכ-130 עובדיו פוטרו בידי בעלת השליטה קרן ויולה. "השרתים שנפעיל בחווה החדשה יהיו שרתים וירטואליים, עם כוח עיבוד ותכנות שיינתנו ללקוחות מכל העולם באמצעות ענן. מבחינת הפעילות עצמה, מדובר בפעילות שצריכה לקבל הכרה כפעילות יצור", אמר קזז. לדבריו, גם אספקת שירותי הענן ללקוחות ברחבי העולם תיחשב לפעולת יצוא לכל דבר.

אם המיזם של קזז יזכה למענקים מתוקף החוק לעידוד השקעות הון, הוא צפוי לקבל מהמדינה מענק של כ-20% מגובה ההשקעה שלו, שהם כ-50 מיליון שקל. כיום החוק לעידוד השקעות הון מאפשר למפעלים תעשייתיים שמייצאים לפחות 25% מהתוצרת שלהם לשלם למדינה מס חברות מופחת של 7.5% במקרה שהחברה פועלת בפריפריה ו-16% במקרה שהיא פועלת ממרכז הארץ. גובה המס שמשלמות חברות שעליהן לא חלות הטבות החוק לעידוד השקעות הוא 23%.

את התוכנית לשינוי החוק באופן שיאפשר את הגשת הסיוע ליזם קזז מובילים שר הכלכלה, אלי כהן, מנכ"ל משרדו, שי רינסקי ומנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ.
רשות ההשקעות צפויה לקיים בימים הקרובים דיון נוסף על הנושא - במטרה לבחון אפשרות לקידום ההשקעה החדשה בירוחם, לצד המאמצים להחיל את תיקוני החקיקה מיד לאחר כינון הממשלה הבאה.