שמש אדומה: חברת המכון לחקר האינטרנט איבדה כמחצית משווייה מתחילת החודש

מניית החברה היפנית זינקה היום בבורסת ת"א, אבל שלשום נפלה ב-33%, וננעלה במחיר של 70.5 אגורות - נמוך ב-60% ממחיר הנפקת החברה באוגוסט • התנודות במניה מתרחשות על בסיס עסקאות במאות בודדות של שקלים

ירידות בבורסה / צילום: רויטרס
ירידות בבורסה / צילום: רויטרס

מה עובר על המכון לחקר האינטרנט, המניה היפנית הראשונה שנרשמה למסחר בבורסה של ת"א? בימים האחרונים נרשמו תנודות חדות במסחר במניית החברה, והיא איבדה קרוב למחצית משוויה מתחילת החודש הנוכחי. רק שלשום נפלה המניה ב-33%, וננעלה במחיר של 70.5 אגורות, נמוך בכ-60% ממחיר הנפקת החברה באוגוסט האחרון.

היום דווקא זינקה מניית המכון לחקר האינטרנט  בשיעור דו-ספרתי למחיר של 90 אגורות, המשקף לחברה שווי שוק של קצת יותר מ-40 מיליון שקל. השינויים במחירי המניה נקבעים על בסיס מחזורי מסחר נמוכים למדי. במשך עשרות ימי מסחר לא בוצעו בה עסקאות כלל, ובימים רבים נוספים נרשמו עסקאות בהיקף של עד כמה מאות שקלים בודדים. המחזור הממוצע במניה עומד על 8,000 שקל בלבד. 

המכון לחקר האינטרנט היא חברה יפנית שפועלת באמצעות מספר חברות בנות, ומתמקדת בטכנולוגיות שקשורות לאינטרנט, לאבטחת סייבר ולבינה מלאכותית. פעילות החברה כוללת ייעוץ, מחקר, השקעות והפקת כנסים. בעל השליטה בחברה הוא המנכ"ל ד"ר הירושי פוג'יווארה, שמחזיק ב-57.7% מהמניות.

החברה השלימה כאמור הנפקה ראשונית בת"א באוגוסט האחרון, שבמסגרתה גייסה 20.3 מיליון שקל לפי שווי של כ-80 מיליון שקל אחרי הכסף. זאת, לאחר כישלון בניסיונות גיוס קודמים לפי שוויים גבוהים בהרבה. את ההנפקה הובילה דיסקונט חיתום. פוג'יווארה אמר לאחר ההנפקה: "אנו מאמינים כי הנפקת המניות תהיה גשר בין החדשנות הישראלית לבין השוק היפני ותאפשר לנו לרכוש ולהשקיע בטכנולוגיות ובחברות עתירות ידע בישראל וביפן".

הביצועים החלשים של מניית המכון לחקר האינטרנט מאז הנפקתה הם חלק מהכיוון הכללי שמציגות מרבית המניות שהונפקו בשנתיים האחרונות בבורסה (2017-2018), עם תשואות שליליות-דו ספרתיות, שהקשו ואף הובילו לדחייתן ולביטולן של לא מעט הנפקות חדשות בחודשים האחרונים.