אחרי שנה חלשה גם התחזיות של סיוה ל-2019 מאכזבות

"ב-2019, אנו צופים כי רמות המלאים הגבוהות בשוק הסמארטפונים, לצד החולשה העונתית, ישפיעו על התמלוגים בטווח הקצר" • ב-2018 כולה הסתכמו הכנסות סיוה ב-77.9 מיליון דולר, ירידה של 11% לעומת 2017

גדעון ורטהייזר, מנכ"ל סיוה / צילום: תמר מצפי
גדעון ורטהייזר, מנכ"ל סיוה / צילום: תמר מצפי

החולשה בהכנסות של חברת הטכנולוגיה סיוה  צפויה להימשך גם במהלך שנת 2019, אם כי המחצית השנייה של השנה צפויה להיות טובה יותר מהראשונה. סיוה, המספקת טכנולוגיות לתכנון שבבים, סבלה ב-2018 גם מהחולשה הכללית הגלובלית בשוק הסלולר, וגם משינוי תקן חשבונאי שהקשה עליה בהכרת ההכנסות מתמלוגים. כך, 2018 הסתיימה עם ירידה בהכנסות וברווח הנקי למניה, ולפי תחזית החברה ב-2019 הכנסותיה יחזרו לצמוח לעומת 2018, אך בשיעור נמוך מזה שצפו האנליסטים.

סיוה מספקת טכנולוגיות לתכנון שבבים לשוק הסלולר ולשווקים נוספים. היא אינה מייצרת את השבב עצמו, וההכנסות שלה מתחלקות להכנסות מרישיונות שהיא מוכרת, ומתמלוגים שהיא מקבלת כשהמוצר הסופי עם השבב בתוכו נמכר בשוק. ברבעון הרביעי הסתכמו הכנסותיה ב-21.4 מיליון דולר, נמוך מתחזית האנליסטים ל-22.1 מיליון דולר. ההכנסות ממכירת רישיונות הסתכמו ברבעון ב-10.5 מיליון דולר, עלייה של 17% מהרבעון המקביל, ואילו ההכנסות מתמלוגים ירדו ב-13.8% ל-10.9 מיליון דולר.

ב-2018 כולה הסתכמו הכנסות סיוה ב-77.9 מיליון דולר, ירידה של 11% לעומת 2017. ההכנסות מרישיונות ירדו ב-5.7% ל-40.4 מיליון דולר, וההכנסות מתמלוגים ירדו ב-16.1% ל-37.4 מיליון דולר.

סיוה ממשיכה לשמור על שורה תחתונה חיובית, גם לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), אך הרווח שלה נשחק. ברבעון הסתכם הרווח הנקי ב-2.3 מיליון דולר, ירידה של 27.2% מהמקביל, ובשנה כולה הרווח היה 574 אלף דולר בלבד, לעומת 17 מיליון דולר ב-2017. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-5.2 מיליון דולר, ירידה של 8.7%, והרווח השנתי הסתכם ב-12.1 מיליון דולר, ירידה של 54.4%. הרווח הנקי למניה היה נמוך ב-3 סנט מתחזיות האנליסטים והסתכם ברבעון הרביעי ב-23 סנט, וב-2018 - ב-53 סנט.

סיוה התמקדה בעבר בעיקר בשוק הסלולר, אך התרחבה בשנים האחרונות לתחומים נוספים. בסיוה מציינים שבמהלך הרבעון הרביעי נחתמו 13 הסכמי רישוי חדשים, כולם בשווקים שאינם תקשורת סלולרית. מנכ"ל החברה, גדעון ורטהייזר, אמר שהיה רבעון מצוין בתחום הרישוי, וכי אחד ההסכמים שנחתמו היה מהגדולים בהיקפם בתולדות סיוה.

לדבריו, ההכנסות מתמלוגים ב-2018 הושפעו מהחולשה בשוק הסמארטפונים אך סיוה חיזקה את נוכחותה בשווקים אחרים. "בנוגע ל-2019, אנו צופים כי רמות המלאים הגבוהות בשוק הסמארטפונים, לצד החולשה העונתית, ישפיעו על התמלוגים בטווח הקצר", אמר ורטהייזר. "במקביל, אנו צופים המשך התרחבות בשווקים אחרים ובשוק תחנות הבסיס הסלולריות, לצד התאוששות בשוק הסמארטפונים במחצית השנייה של השנה". הוא העריך שהחברה תכפיל את ההכנסות מתמלוגים ב-2022.

עוד לפני כן, ב-2019 יסתכמו ההכנסות ב-80 מיליון דולר (לעומת תחזית האנליסטים ל-88.3 מיליון דולר), 39 מיליון דולר מתוכם מתמלוגים. הרווח הגולמי צפוי לרדת כשעלות המכירות תגדל ב-1.7 מיליון דולר לעומת 2018, בשל פרויקט פיתוח ללקוח גדול, והרווחיות הגולמית תהיה 88%-89%, לעומת 91% ב-2018. הוצאות התפעול יגדלו ב-4 מיליון דולר בשל השקעה במו"פ ובעיקר גיוס עובדים חדשים.

סיוה נסחרת בנאסד"ק בשווי 681 מיליון דולר אחרי ירידה של 52% במניה ב-2018 ועלייה של 41% מתחילת 2019.