גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק החמגשיות ומשפט הראווה התקשורתי של הפרקליטות

למרות עמדת בית המשפט בתיק החמגשיות של שרה נתניהו, בפרקליטות לא יורדים מהעץ ● פרשנות

1. בתחילת אוקטובר אשתקד התראיין עו"ד דני ויטמן, פרקליט מחוז ירושלים, לעיתון "מעריב". הנושא היה כתב האישום נגד שרה נתניהו, והנימה שבה דיבר עו"ד ויטמן הייתה אישית מאוד, אמוציונלית מדי: "התיק מדיר שינה מעיניי", אמר, "להתנהלותו ולתוצאות שלו יש השפעה מכרעת על גוף הפרקליטות בפרט ועל רשויות אכיפת החוק בכלל. הסנגורים שלה יתמודדו מול עורכי הדין הטובים בישראל".

הנימה האישית והטון היהיר של ויטמן מצאו את ביטויים גם בתשובה לשאלה על פשרה אפשרית שבה נתניהו תשיב סכום כסף ולא תודה בעבירות פליליות. "לא היה צריך לקבל את הצעת הסנגורים. הם רצו למצוא מסלולים אלטרנטיביים. הליך פלילי זאת האכסניה לבירור האישומים האלה".

ויטמן היה פסקני ונחרץ מאוד: "אני שבע-רצון מההחלטה להגיש כתב אישום. מדובר בתיק חמור. אשת ראש הממשלה ניצלה את מעמדה בתוך מעון ראש הממשלה כדי לבצע עבירות. בנוסף, היא השחיתה עובד ציבור בכיר (עזרא סיידוף) לצורך ביצוע העבירות. היקף המרמה כאן הוא משמעותי. אני משוכנע שהיא הייתה מודעת לדברים ושהיסוד הנפשי בביצוע העבירה קיים... נכתבה בתיק חוות-דעת של יותר מ-200 עמודים. בניגוד להתייחסות הלגלגנית של כמה מהפרשנים לענייני משפט, מדובר בתיק מורכב, גם ראייתית וגם משפטית. הוא מחזיק חומר רב, במובן של מסמכים וגם ראיות אנושיות, עדים שהיה צורך להעריך את אמינותם".

הדברים האלה ממחישים את הכוח העצום והבלתי מרוסן שיש בידי הפרקליטות, בידי פרקליטים שחורצים גורלות עוד בטרם נפתח המשפט. הפרקליט ויטמן דיבר כמו שופט. הוא הפך תיק על הזמנת אוכל, מוגזמת ככל שתהיה, לתיק ש"מדיר שינה מעיניו", כינה את החשודה "עבריינית" ודחה על הסף כל פשרה. מנוי וגמור איתו שזהו, יש פה עבירות, יש פה השחתה. עם פרקליטים כמו ויטמן לא צריך בעצם בתי משפט. הם החליטו וגמרנו.

ברור שויטמן הגזים. הוא ודאי ראה בקריירה שלו תיקים חמורים פי כמה מתיק האוכל של שרה נתניהו, ברור שיש תיקים אחרים שצריכים להדיר שינה מעיניו, וגם ברור שיש תיקים מורכבים הרבה יותר, ושהיקפו של תיק שרה נתניהו, כמה מאות אלפי שקלים, מתגמד בהשוואה לעבירות כלכליות אחרות. ברור גם שהתיק לא שווה חוות-דעת של 200 עמודים ובזבוז אנרגיות ומשאבים כה רבים.

אז מדוע, אם הכול ברור, הגענו למצב שבו תיק שהיה צריך להיגמר בפשרה עוד בטרם משפט הופך לפסטיבל מיותר? התשובה היא, כפי שנוהגים להגיד פרקליטים, נמצאת ב"יסוד הנפשי" שטבוע עמוק בפרקליטות. ההתנהלות של ויטמן וצוותו בתיק רק המחישה עד כמה מסוכנת הריצה להרשעה בכל מחיר, עד כמה מסוכנת המשיחיות הטמונה בהגשת כתבי אישום בכל מחיר, ועד כמה מסוכנת הנחרצות והפסקנות של פרקליטים ששמים את עצמם מעל בית המשפט. זה לא נראה כמו רדיפה אחרי צדק. זה נראה כמו רדיפה אישית. עו"ד ויטמן נראה כמי שהאגו מוביל אותו ולא הפרקטיקות המשפטיות.

2. תיק החמגשיות של שרה נתניהו הוא תיק מביש שמעולם לא היה צריך להגיע לבית המשפט, זה גם מה שחושב בית משפט השלום בירושלים שדן בו. נשיא בית משפט השלום בירושלים, אביטל חן, הפציר בצדדים להתפשר. הוא שלח מסר ברור לפרקליטות, גם אם לא אמר זאת מפורשות: הגזמתם, חברים, התיק לא חמור כפי שאתם מתארים אותו. רדו מהעץ.

התיק נשלח לגישור אצל סגן נשיא בית משפט השלום מרדכי כדורי, אבל פרקליטות מחוז ירושלים בראשותו של ויטמן מתעקשת להישאר על העץ. לפי ההדלפות אחרי דיונים סגורים בגישור, בפרקליטות לא יתפשרו על פחות מהרשעה פלילית, אף שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חותר לפשרה.

ייתכן כי הפרקליטות חוששת, במיוחד לפני החלטת מנדלבליט בתיקי נתניהו, להצטייר כמי שנאלצה להתפשר, כמי שבעצם מודה בטעותה, כמי שהתיק התרסק לה, ולכן מעדיפה למרוח את הגישור ולהדליף לתקשורת הצהרות מלחמתיות. זו כוחנות ודווקנות שאינן במקומן ואינן מכבדות את הפרקליטות. הן רק מוכיחות שהפרקליטות מתקשה לבקר את עצמה, מתקשה להודות בטעויות ומעדיפה לנהל משפט ראווה תקשורתי. חמור מזה - היא מתייחסת ליועץ המשפטי לממשלה כאל מעין חותמת גומי שלה, כשבוי שלה.

פרקליטות מחוז ירושלים בראשות עו"ד ויטמן הכשילה את מנדלבליט בתיק החמגשיות. בעצם הגישור, בית המשפט אמר את דברו. הוא אמר שזה לא תיק שהיה צריך להגיע לפתחו, וגימד מאוד את תיאורי הפרקליטות. מי יתקע לידינו שזה לא קרה גם עם פרקליטות מיסוי וכלכלה בתיקי נתניהו? עד כמה שיכולת לימוד התיקים של מנדלבליט מהירה ויעילה, עד כמה שהוא מעמיק וחוקר בעצמו ראיות כאלה או אחרת, הוא לא יכול לבדוק ולחקור את כל הררי הראיות, העדויות, החקירות וחוות-הדעת שמגישים לו מהפרקליטות. הוא נשען בעיקר על החומר שמוגש לו, ולפעמים זו משענת קנה רצוץ. 

ממשרד המשפטים נמסר: "אנו מזהירים פעם אחר פעם מפרסומים חלקיים ומגמתיים מתוך הליך גישור שאיננו הליך פומבי. כל הפרסומים הם אך ורק באחריות מי שפרסם אותם. העמדה בהליך, כמו בכל הליך, היא לא עמדת הפרקליט המופיע אלא עמדת המדינה. בכל תיק עמדת המדינה נקבעת על-פי הגורם המוסמך, ובמקרה דנן - היועמ"ש. תיק זה איננו שונה בהקשר זה מכל תיק אחר". 

*** חזקת החפות: רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, ועזרא סיידוף לא הורשעו בכל עבירה פלילית, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. מעמדם המשפטי בשלב זה הוא של נאשמים במשפט פלילי - הוגש נגדם כתב אישום, ומתנהל בעניינם לצד ההליך הפלילי גם גישור פלילי. כל עוד לא הורשעו בדין, הם בגדר חפים מפשע.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023