אקסון השותפה של רציו פטרוליום החליטה לבצע קידוח אקספלורציה בבלוק המשותף בגיאנה

(עדכון) • לאחר פענוח סקר סייסמי שבוצע על שטח של כ-40% מהבלוק, החליטו השותפות של רציו פטרוליום על קידוח סמוך לבלוק סטברוק, שבו כבר נמצאו 12 תגליות בהיקף של יותר מ-5 מיליארד חביות נפט • רציו צריכה להחליט בתוך 90 יום אם ברצונה להשתתף בקידוח בהתאם לחלקה בזכויות

מאגר קידוח / צילום: שאטרסטוק
מאגר קידוח / צילום: שאטרסטוק

יחידת ההשתתפות של רציו פטרול יהש  זינקה היום ביותר מ-44% במהלך המסחר בבורסה, במחזור גבוה. זאת לאחר שהשותפות דיווחה כי ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון החליטה לבצע קידוח אקספלורציה בבלוק קייצ'ור (Kaieteur), בשטח המים הכלכליים של גיאנה (בדרום אמריקה), בו מחזיקה רציו פטרוליום 25% מהזכויות.

רציו פטרוליום הצטרפה לבורסה בת"א בתחילת 2017 כשגייסה 117 מיליון שקל בהנפקה ראשונית. היום נסחרת השותפות בשווי של כ-260 מיליון שקל לאחר עלייה של 135% מאז ההנפקה.

באקסון החליטו על קידוח האקספלורציה בבלוק, המשתרע על שטח של 13,535 קמ"ר, לאחר פיענוח הסקר הסייסמי שבוצע על שטח של כ-40% מהבלוק. הקידוח יתבצע בחלק הדרומי של הבלוק, צפונית וסמוך לבלוק סטברוק שבו כבר נמצאו 12 תגליות בהיקף של למעלה מ-5 מיליארד חביות נפט. החלטת אקסון התקבלה לאחר שזוהו מספר מטרות (Leads) בשלבי בשלות שונים. אקסון, מפעילת הבלוק, מחזיקה 35%, לחברת HESS 15% ולשותף מקומי 25% מהזכויות בבלוק. 

חברת HESS הודיעה לאקסון שתשתתף במימון הקידוח וכעת צריכים ברציו פטרוליום להחליט בתוך 90 יום האם גם השותפות תשתתף בקידוח בהתאם לחלקה בזכויות, או שהזכויות יופחתו והשותפות תדולל. אם ברציו יחליטו לא להזרים כסף ולהשתתף היא תדולל ל-15% מהזכויות.

בהנחת מימוש מלא של סדרת אופציה 1 (שנמצאות עמוק בכסף) לשותפות יהיו ביולי השנה כ-40 מיליון דולר בקופה, כך שיש לה מספיק כסף בכדי לממן את חלקה ולהשתתף בקידוח האקספלורציה.

אקסון ביצעה בשנתיים האחרונות בשטח הבלוק סקר סייסמי תלת-ממדי בהיקף עצום של כ- 5,700 קמ"ר (שטח המקביל ליותר מ-14 רישיונות ימיים בישראל). שטח הסקר המקורי שתוכנן ל-4,000 קמ"ר הורחב על ידי אקסון בעקבות מטרות נוספות שנתגלו בבלוק.

המכון הגיאולוגי של ארצות הברית (USGS) מדרג את אגן גיאנה-סורינאם במקום השני בעולם בפוטנציאל הפרוספקטיביות לאגנים הנמצאים בשלבי חיפוש ראשוניים. לפי הערכתו הפוטנציאל באגן הוא של כ-13.6 מיליארד חביות נפט וכ-32 TCF (טריליון רגל מעוקב) של גז טבעי.

"הודעה משמעותית ביותר לרציו פטרוליום"

איתן אייזנברג, גיאולוג השותפות, מציין כי "זו הודעה משמעותית ביותר לרציו פטרוליום. בשנת 2012 הגשתי את בקשתנו לקבלת זכויות בבלוק קייצ'ור מתוך אמונה שאגן גיאנה-סורינאם ייהפך לאגן מפיק. מאז ועד היום נתגלו בבלוק הסמוך 12 שדות נפט. התגליות מגדילות את הסיכויים למציאת נפט בבלוק קייצ'ור".

רציו פטרוליום החלה את פעילותה ב-2012. בעלי השליטה בשותף הכללי בה הם משפחת לנדאו (50% מהשותף הכללי) ומשפחת רוטלוי (50%), בעלות השליטה בשותפות האחות רציו - המחזיקה ב-15% מהזכויות בפרויקט לוויתן. מנכ"ל השותפות הוא איתי רפאל.

רציו, ישירות ובאמצעות השותף הכללי, מחזיקה בכ-29% מיחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום, וקבוצת דלק ב-17.5%. מלבד הזיכיון לחיפושי נפט וגז בגיאנה, לשותפות יש גם זיכיון לחיפוש נפט וגז במלטה. נוסף על כך, רציו פטרוליום נמצאת בהליכים לקבלת זכויות לחיפושי נפט וגז בפיליפינים, בסורינאם ובאזור נוסף בגיאנה. כמו כן, יש לה אופציה לקבלת רישיון חיפושים באירלנד.