הפסקות החשמל שמאיימות על המשך כהונתו של נשיא דרום אפריקה

חברת החשמל הממשלתית, שמספקת 90% מצריכת החשמל הלאומית, הזהירה בשבוע שעבר שהיא עלולה לפשוט רגל באפריל אם לא תקבל חילוץ ממשלתי בהיקף מיליארדי רנד • נשיא דרא"פ הכריז על תוכנית הבראה, אך זו מציבה אותו על מסלול התנגשות עם סיעות במפלגתו • בינתיים התושבים והעסקים סובלים מהפסקות חשמל ארוכות, ומאיימים שהדבר ישפיע על אופן הצבעתם בבחירות

הפגנה בדרבן נגד תוכנית הפיצול של חברת החשמל / צילום: רויטרס, Rogan Ward
הפגנה בדרבן נגד תוכנית הפיצול של חברת החשמל / צילום: רויטרס, Rogan Ward

המבחן הגדול ביותר של נשיא דרום אפריקה כעת הוא החשמל.

הכלכלה המפותחת ביותר באפריקה חוותה בשבוע שעבר את הפסקות החשמל הגרועות ביותר זה שנים, כאשר משקי בית, עסקים ותשתיות מפתח נותרו ללא חשמל במשך עד תשע שעות ביום. הפסקות החשמל פגעו בתעשיית המכרות החיונית, שיתקו את התחבורה בצמתים, ואילצו תושבים לבשל בחוץ על תנורי נפט - פחות משלושה חודשים לפני בחירות ארציות שיקבעו אם הנשיא סיריל רמפוזה, שהדיח את קודמו רדוף השערוריות ג'ייקוב זומה בשנה שעברה, יוכל לזכות בכהונה מלאה.

במוקד תקלות החשמל במדינה עומדת חברת החשמל הממשלתית אסקום (Eskom), שמספקת כ-90% מצריכת החשמל הלאומית, אך היא סובלת משנים של ניהול כושל ושחיתות לכאורה של ההנהלה הבכירה. ביום ד' שעבר הזהירה החברה שהיא חדלת פירעון מבחינה טכנית, ותפשוט רגל באפריל אם לא תקבל חילוץ ממשלתי בהיקף מיליארדי רנד.

עם חוב של 420 מיליארד רנד (30 מיליארד דולר), שחלק גדול ממנו בערבות ממשלתית, אסקום הפכה לכאב הראש הפוליטי הגדול ביותר של רמפוזה. חוסר יכולתה לייצר מספיק חשמל שוחק את הצמיחה האנמית ממילא של המדינה, ועוד חילוץ ממשלתי יגדיל את נטל החוב של המדינה.

סוכנות הדירוג מודי'ס, האחרונה מבין שלוש סוכנויות דירוג החוב הגדולות שעדיין בוחנת את דירוג האג"ח הריבוניות של דרום אפריקה, הזהירה בשבוע שעבר שהזרמת עוד כסף ציבורי לחברת החשמל ללא תוכנית מפנה עסקי אמינה בחברה הזו, עלולה לגרור הורדת דירוג ל"זבל".

החובות מצטברים
 החובות מצטברים

סיכון גדול לכלכלה

"המצב הנוכחי של אסקום הוא הסיכון היחיד הגדול ביותר לכלכלת דרום אפריקה", אמר מייק פרייזר, מנכ"ל חברת הכרייה האוסטרלית South32, בכנס כרייה בקייפטאון בשבוע שעבר. החברה הזו מחזיקה במכרות פחם ומגנזיום, וכן במפעלי אלומיניום בדרום אפריקה.

אבל התוכנית של הנשיא לטיפול באסקום הציבה אותו על מסלול התנגשות עם סיעות רבות עוצמה במפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי שלו. בנאומו על מצב האומה בשבוע שעבר, רמפוזה הכריז שאסקום תפוצל לשלוש ישויות, של ייצור חשמל, העברתו והפצתו - מהלך שיגרום לפיטורים נרחבים.

אנליסטים מעריכים שהבראת החברה תחייב פיטורים של קרוב לשליש מ-48,000 עובדיה, וזו תהיה מכה קשה למדינה שכבר סובלת משיעור אבטלה של 27%.

"אנחנו ברגע בהיסטוריה שלנו שבו נצטרך לקבל החלטות קשות", אמר רמפוזה בפרלמנט ביום ה' שעבר.

ביום ד', אלפי חברים בקונגרס האיגודים המקצועיים החזק במדינה שבתו במחאה על תוכנית הפיצול של אסקום. האיגודים, שתמיכתם עזרה לרמפוזה לזכות בהנהגת הקונגרס הלאומי האפריקאי, ANC, ב-2017, הזהירו שהם ימשכו את תמיכתם לפני הבחירות ב-8 במאי.

דוברי ממשלה ומועצת המנהלים של אסקום, שרמפוזה מינה בשנה שעברה, אומרים שהחברה נכשלה בחזיתות רבות.

חוזים במיליארדי רנד

המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים לשעבר ועוד כתריסר בכירים בחברה מעורבים בשערוריית שחיתות ממשלתית, שבה משפחה בעלת קשרים קרובים לנשיא לשעבר זומה, קיבלה לכאורה חוזים והטבות נוספות במיליארדי רנד. הבכירים, זומה עצמו ואותה משפחה שמקורבת אליו מכחישים את ההאשמות, שנחקרות על ידי משטרת דרום אפריקה וועדת חקירה מיוחדת.

על רקע כשלי ההנהלה, אסקום הזניחה במשך שנים את התחזוקה של תחנות הכוח הפחמיות המיושנות שלה, שמושבתות כעת, אמר בפרלמנט פרבין גורדהן, השר הממונה על אסקום ועל החברות הממשלתיות האחרות במדינה. השלמת שתי תחנות כוח פחמיות חדשות שנועדו למלא את החסר, מתקדמת באיטיות ומפגרת בשבע שנים אחרי לוח הזמנים, עם חריגה של פי שלושה בתקציב הבנייה, הוא אמר ביום ד'.

"הנושא של טיפול לא נכון בכספים, סילוק אנשים טובים והחלפתם באנשים צייתנים, ובייחוד רמת השחיתות שהתרחשה, כל אלו פגעו במוסד חשוב מאוד זה", אמר גודהן, שמונה לתפקידו על ידי רמפוזה. "היום אנחנו מטפלים באפקט המצטבר".

מלבד הזרמת הון ממשלתי, אסקום מעריכה שתעריפי החשמל יצטרכו לעלות ב-15% בשנה בשלוש השנים הקרובות די לכסות את העלויות - דרישה שלה מתנגדת בתקיפות תעשיית הכרייה במדינה. לפי מועצת המינרלים, ארגון חברות הכרייה, העלאה כזו תהפוך 95% מכריית הזהב במדינה ללא רווחית ותפגע גם במגזר הפלטינה. שני המגזרים הללו מעסיקים 136,000 עובדים.

שר האוצר טיטו אמבואני, שאמור להציג השבוע תקציב חדש בפרלמנט, מתנגד לחילוץ אסקום ולהעלאת נטל החוב הציבורי.

"כך נראית מסננת", הוא צייץ בטוויטר בדצמבר כשהוא מתייחס לחילוצים של חברות ממשלתיות. "נתקלתי באנשים שחושבים שככל שנשפוך עוד מים למסננת הזו, נוכל למלא אותה".

כמה דרום אפריקאים אומרים שתקלות החשמל ישפיעו על אופן הבחירה שלהם ב-8 במאי. "כל כך קרוב לבחירות, הציפייה היא שהעניינים יתנהלו בצורה חלקה", אמר לונג'לו מוצמאי, מפקח מס ביוהנסבורג. "הפסקות החשמל הללו משאירות טעם מר בפה".