גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך נראה הברקזיט בעיני מדדי המניות?

למרות נבואות הזעם בנוגע להשלכות הברקזיט על הכלכלה הבריטית, ששלחו את הליש"ט למסע היחלשות שנמשך עד היום, שוק המניות הבריטי דווקא מיהר לפצוח בראלי אימתני ● החל מהמחצית השנייה של 2018 "הצטרף" השוק למטבע, ושניהם החלו צועדים יד ביד בכיוון מטה ● מתחילת 2019, עם המרוץ קדחתני של תרזה מיי להשגת הסכם מול האיחוד האירופי, כל האופציות פתוחות

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

ביוני 2016 בחר העם הבריטי לעזוב את האיחוד האירופי ולצאת לדרך עצמאית. בחודשים שקדמו למשאל העם התפרסמו לא מעט מחקרים אקדמיים, שניסו לכמת את השלכות הפרישה על הכלכלה הבריטית, ואולי אף במעט להטות את כף המאזניים לטובת ההישארות באיחוד. רובם ציירו תרחישים אפוקליפטיים משהו, אך אלו נפלו על אוזניים ערלות. בסופו של דבר ההחלטה נפלה, והברקזיט יצא לדרכו.

הבנק הבריטי המרכזי, עם מרק קרני בראשו, הצטרף למחנה הפסימי, ופרסם ערב המשאל את הערכותיו לגבי תרחיש היציאה: פגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית, היחלשות הפאונד, נסיקה באינפלציה וזינוק בשיעור האבטלה.

מאז אותו יום מכונן נוספו כמה וכמה עבודות חדשות, שאיששו במידה מסוימת את החששות המוקדמים. מחקרים אלו סיפקו הוכחות סטטיסטיות לכך שגם בתקופת ביניים, של ניהול משא ומתן קדחתני לקראת הפרישה, חוסנה הכלכלי של בריטניה נפגע.

כך, החוקרים מבית הספר לכלכלה של לונדון ומאוניברסיטת בון, הראו כי כבר בתקופת המעבר חלה האטה בצמיחת התוצר. על רקע האי-ודאות, היצואנים הבריטים יצרו פחות קשרי מסחר חדשים. סביבת האינפלציה הראתה סימני התחממות, והשכר הריאלי נשחק קמעה. החוקרים מהמכון הלאומי לכלכלה הראו, ששוק האג"ח סבור כי הבנק המרכזי ידבוק במדיניות מוניטרית מרחיבה, במטרה לתמוך בפעילות העסקית. ברור שתמיכה בצמיחה עלולה לבוא על חשבון האינפלציה.

איש לא הופתע כשאנשי אקדמיה הביעו את הסתייגותם מהברקזיט. הממסד הכלכלי באירופה חרת על דגלו את עקרונות האינטגרציה ופתיחת הגבולות הגיאוגרפיים עוד משנות ה-50. ההפתעה הגיעה משוק המניות, שעל אף נבואות הזעם פתח בראלי אימתני. כשמתעמקים במבנה המדדים בבריטניה, מתחילים להבין את הסיבה לעליות בשוק המניות.

מחירי המניות, בממוצע, אמורים לגלם את כל המידע הזמין למשקיעים, בכל רגע נתון. שווי החברות בשוק ישקף, בין היתר, את הנחותיהם לגבי שורות ההכנסות, שורות הרווח, שיעורי הריבית וכן מגמות ענפיות כלליות. לפיכך, מדדי המניות הם הדרך המהימנה ביותר להבין כיצד ראו המשקיעים את בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי. זהו למעשה אומדן חלופי לתחזיות האקדמיה, שחלקן הגדול התבסס על מודלים אקונומטריים, חפים מהיבטים פסיכולוגיים.

יום לאחר המשאל צנח שוק המניות של בריטניה בכ-3% (כצפוי, המשקיעים חששו מהאטה שמקורה בפגיעה בסחר-החוץ), והליש"ט נחלשה ב-8% מול הדולר. הפיחות בליש"ט התברר כפרמננטי - הוא המשיך להסחר בדיסקאונט ביחס לדולר, מאז ועד היום. בן לילה הפכה סוגיית המט"ח לקריטריון מכריע בקביעת המשקיעים מי מהחברות תרוויח מההתנתקות (או תיפגע פחות), ומי תפסיד ממנה. חברות שבסיס פעילותן נמצא בשוק המקומי, סבלו מירידות, ואלו שעיקר עיסוקן בחו"ל דווקא עלו.

הכנסות מחו"ל טובות למדד

מדד הבנצ'מרק FTSE 100 הוא מדד המניות הגדולות בבריטניה, שקרוב ל-70% מההכנסות שלו מגיעות משוקי חו"ל. זו הסיבה העיקרית כנראה לביצועים העודפים שלו ביחס ל-FTSE 250, שרק כ-44% מהכנסותיו מגיעות מחו"ל, וכל היתר מהשוק המקומי.

עשר המניות הגדולות במדד FTSE 100

המשקיעים העריכו כי היצואניות ירוויחו מהיחלשות המטבע הבריטי, שכן הכנסותיהן הנקובות בדולר (או במטבע אחר שמולו נרשם פיחות), יהיו שוות יותר במונחי מטבע מקומי, וליש"ט חלשה מקנה להן יתרון תחרותי מול המתחרות. מנגד, היבואניות יהיו רגישות יותר להאטה בשוק המקומי, וייפגעו מהתייקרות חומרי הגלם עבורן. התבוננות במדד המניות FTSE 100 מול מדד המניות מהשורה השנייה - FTSE 250 - עוזרת לזקק את ההבדלים.

FTSE 100 הוא מדד "דפנסיבי", כלומר משקל הסקטורים שעמידים יותר להאטת הצמיחה (בין שבבריטניה ובין שבחו"ל) הוא גבוה יותר בהשוואה ל-FTSE 250, וגם בהשוואה ל-MSCI Eurozone. צריכה בסיסית, אנרגיה, תשתיות או רפואה עונים על ההגדרה. בשל היותו מדד "דפנסיבי", הוא מציע תשואת דיבידנד נאה למשקיעים - ב-2018 היא עמדה על כ-4.8%, לעומת 3.8% בגוש האירו וכ-2% ב-S&P 500.

התפלגות ההרכב הסקטוריאלי במדדים

מעניין לציין, כי החוקרים לא מצאו התייחסות שונה מצד המשקיעים לחברות או לסקטורים עם נוכחות גדולה יותר של מהגרים מתוך מצבת העובדים שלהם. אחרי הכול, הרי זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שהבריטים החליטו לנטוש את האיחוד. בדומה לכך, הכלכלנים לא מצאו עדות סטטיסטית לכך שהמשקיעים התייחסו לנושא המכסים הפוטנציאליים. מפתיע שהנחה שלפיה הברקזיט עלול לסכן את סחר-החוץ בין בריטניה לאיחוד האירופי, לא מצאה ביטוי בביצועי החברות. ייתכן שהפופולריות של שימוש במכשירי השקעה פסיביים, כגון קרנות סל (ETF), היא ההסבר האפשרי לתופעת האחידות בביצועים.

חשיפה לשוק המקומי במדדים הבריטיים

במחצית השנייה של 2018 "נשבר" המתאם השלילי בין FTSE 100 לליש"ט, והוא הפך חיובי, כלומר חולשת המטבע הלכה יד ביד עם ירידה במדדי המניות. מגמה דומה נרשמה לא רק בבריטניה, אלא גם בגוש האירו - שער האירו ומדדי המניות התחילו לנוע באותו הכיוון.

התפתחות מדד FTSE 100 ושער הדולר מול הליש"ט

המשקיעים נזכרו כנראה מהן הסיבות האמיתיות שבגינן המטבעות מאבדים מערכם. כשזה קרה, הם לא היו מוכנים יותר להתבונן בחצי הכוס המלא, ותיאבונם לסיכון פחת.

קשה להגדיר בבירור מה גרם לשינוי: ייתכן שהייתה זו הכרה בסיכוני ברקזיט, או הכרה בסיכוני מלחמת הסחר, וסביר יותר שגם וגם. כך אן כך, בשלהי 2018 המשקיעים כבר התקשו להאמין כי הליש"ט, או האירו, חלשים ככל שיהיו, יצילו את רווחי היצואניות כשברקע מתחוללת לה האטה גלובלית בביקושים.

2019 נפתחה במרוץ קדחתני של ראש הממשלה תרזה מיי להשגת הסכם מול האיחוד האירופי. הזמן אוזל והמחלוקות מרובות. נכון לעכשיו, כל האופציות פתוחות: ייתכן שמועד היציאה יידחה, ייתכן שיושג הסכם חדש, או שמא בריטניה תחליט על יציאה "קשה" ללא הסכם כלל.

בינתיים מצטברים להם ענני ההאטה: הכלכלנים נותנים הסתברות של 30% לכך שבריטניה תגלוש למיתון בשנה הקרובה, לאחר שמאז 2012 הכלכלה לא חוותה התכווצות בתוצר. בבנק המרכזי סבורים כי "ערפל הברקזיט" יקטין את קצב הצמיחה ל-1.2%, הנמוך ביותר בעשור האחרון.

מדד מנהלי הרכש של ענף השירותים בבריטניה צנח לשפל של שנתיים וחצי, מה שמאשש את הערכה כי ברקזיט עלולה לגרור את הכלכלה לקיפאון. בעלי העסקים ציינו בסקר כי נוכח האי-ודאות, הם נמנעים מלהקים מיזמים חדשים.

ומה בשוק המניות? תמונת המאקרו שוב לא מקבלת את ביטויה במדדים: FTSE 100 ו-FTSE 250 לא נכנעים לתכתיבי הכלכלה - הם רשמו עליות נאות מתחילת השנה, בין היתר הודות לנימה "יונית" של הבנקים המרכזיים.

אירוע הברקזיט מלמד אותנו על מורכבות שוק המניות. ריבוי הגורמים שמשפיעים על ציפיות המשקיעים לא מאפשר דפוסי התנהגות קבועים, ומקשה מאוד על מלאכת ניבוי התחזיות. פעם זה המטבע שמוביל את המגמה, פעם זו הצמיחה העולמית ופעם זו מדיניות הריבית.

מה שבטוח - השווקים שונאים אי-ודאות. עם התבהרות התמונה סביב אופי הפרישה מהאיחוד, קל יותר יהיה להעריך את עתידה הכלכלי של בריטניה ואת שוקי המניות שלה. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד, בהתבסס על ניתוחי שוק שנעשו, ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מובהר בזאת כי מדדי MSCI הם קניינו הרוחני של עורך המדד MSCI Inc, לרבות סימני המסחר הרשומים. 

עוד כתבות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד