יום וחצי לסגירת הרשימות: מאמצי איחוד בימין, אלי ישי מתקרב

הליכוד: "רה"מ נתניהו פועל לטובת איחוד בין הבית היהודי, האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית ואלי ישי, במטרה להציל את גוש הימין ולמנוע אובדן קולות" • תפנית שלילית במגעים בין "אחי ישראלי" של עדינה בר-שלום ל"חוסן לישראל" של בני גנץ

אלי ישי / צילום: איל יצהר
אלי ישי / צילום: איל יצהר

נדמה היה כי הלחצים שהפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על ראשי הבית היהודי והשיחה הארוכה שלו אמש (ב') עם אלי ישי נושאים פרי. על השולחן הצעה למיקום שמיני של ישי ברשימה, לא כל-כך ריאלי, אבל עם הבטחה לתפקיד שר, כי הוא למעשה הפוליטיקאי מנוסה ביותר ברשימה והיחידי שמילא תפקיד שר. ההבטחה גובתה בשיחה עם ראש הממשלה שלפי אנשי ישי אמר שיפעל למינויו כשר ובלבד שירוץ ברשימה המאוחדת.

ישי דרש כי דעתו של פטרונו הרב מאזוז תישמע כשיגיעו רגעי הכרעה באשר לדרך המשותפת, או להחליט מראש כי מדובר בבלוק טכני בלבד והיפרדות לאחר הבחירות. בית היהודי אמרו הגיבו כי יהיה על מאזוז להביע תמיכה פומבית ברשימה כולה, הכוללת נשים כזכור - לא מעשה פשוט לרב חרדי, גם אם מזרחי. ישי לקח את ההצעה אחר הצבריים אל הרב מאזוז, אבל זה לא קיבל אותה והורה לו להודיע כי אם לא יתקבל התנאי של מקום ריאלי ברשימה, מפלגת "יחד" תרוץ בנפרד. 

ובינתיים מול עוצמה יהודית חודשה הצעה לבלוק טכני ולצידה דרישה לפרוש. רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, צייץ בטוויטר כי מפלגת עוצמה יהודית צריכים ללמוד מח"כ ציפי לבני שפרשה מהחיים הפוליטיים: "האחריות הלאומית בידיים של עוצמה לישראל. הגיע הזמן להתפכח - לקבל את הצעת הבית היהודי לבלוק טכני או לפרוש".

ההצעה מדברת על המקום השישי ברשימה, מקום ככל הנראה ריאלי, שכן לפי הסקרים רשימה משותפת כזו תקבל 6-8 מנדטים. אלא שבעוצמה יהודית מגדירים את ההודעה כספין: "בעולם הפוליטי נוהגים להציע הצעות במסגרת פגישות פנים מול פנים וגם בטלפון. לצערנו לא קיבלנו עד לרגע זה שום פנייה מהרב פרץ, ונשמח להעביר את מספרי הפלאפון שלנו לטובת העניין. התחושה הקשה שלנו היא שעושים ספינים ומנסים להכין את הקרקע לכישלון בבחירות. אם עוצמה יהודית לא תיכנס לבלוק הטכני, יהיה זה על הכתפיים של הבית היהודי והאיחוד הלאומי. התפשרנו, ויתרנו, הסכמנו להידחק לשולי הרשימה, אולם גם אם לאחר כל אלה הבית היהודי והאיחוד הלאומי לא מתכוונים ללכת עמנו לבלוק טכני -ישפוט הציבור מי גילה בגרות ומי מונע מטעמי אגו". 

בעיתוני הימין ובאתרים המזוהים עם מפלגת אלה החריפו היום את הקו בדרישה מול ראשי הבית היהודי להתגמש וליצור את האיחוד, וכך הוצגו סקרים בקרב הציבור הציוני-דתי המראים לכאורה כי צירוף של עוצמה יהודית יביא יותר קולות מאלה שייגרעו. כן הועלתה ההאשמה כי אם לא יהיה איחוד, מצביעים יברחו למפלגות "בטוחות" יותר ובכך יחריפו את הסכנה לאובדן של 4 מנדטים לימין.

הליכוד בינתיים פירסם הודעה לפיה "ראש הממשלה נתניהו פועל לטובת איחוד בין הבית היהודי, האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית ואלי ישי, במטרה להציל את גוש הימין ולמנוע אובדן קולות. בניגוד לספינים, הליכוד לא יתקוף איחוד זה בשום צורה במהלך מערכת הבחירות - אלא להפך", כלומר ניסיון להזים את החששות כי הוא דואג שיגיעו למקום בטוח מספיק כדי שיוכל אחר-כך בקמפיין למען עצמו לקחת מנדטים עודפים מהם לליכוד.

עדינה ובני - פחות

בגזרה אחרת - תפנית שלילית במגעים בין "אחי ישראלי" של עדינה בר-שלום ל"חוסן לישראל" של בני גנץ. ביום שישי דיווחנו כי הסכם כמעט חתום היה על השולחן, ולפיו בר-שלום תיכנס לעשירייה הראשונה, ועוד נציג מטעמה ייכנס לעשירייה השנייה. כן הוסכמו עקרונות דת ומדינה וקווי יסוד ברורים.

אלא שהסתבר כי במקביל נוהלו המגעים עם אורלי לוי-אבוקסיס, שלה מימון משלה ועמדה חזקה יותר בסקרים מאשר בר-שלום. גורם ב"חוסן לישראל" אמר לגלובס כי לוי-אבוקסיס מביאה דגש משמעותי יותר מבר-שלום על הסוגיות החברתיות, אך לדבריו שום דבר עוד לא סגור. ההתקדמות עם לוי-אבוקסיס עצרה את המגעים עם "אחי ישראלי", ופגישה מתוכננת אחת בוטלה.