נחתם ההסכם למכירת אירונאוטיקס לרפאל וסטולרו: האם בעלי המניות יאשרו?

הרוכשים ישלמו 850 מיליון שקל עבור הבעלות המלאה בחברת המל"טים • לפי הערכות בעל המניות הגדול באירונאוטיקס, אהרון פרנקל, יתקשה לגייס רוב לחסימת העסקה • מניית אירונאוטיקס הגיבה בעלייה של כ-3% ומשקפת לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל • מאז החל פרנקל באיסוף מניות החברה לקראת סוף דצמבר השלימה המניה זינוק של 130%

נחתם ההסכם לרכישת חברת המל"טים אירונאוטיקס בידי החברה הממשלתית רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו. לאחר סיום בדיקת הנאותות החליטו רפאל וסטולרו לבצע את הרכישה, שצפויה להיות בחלקים שווים, לפי שווי חברה של 850 מיליון שקל. כעת תובא העסקה לאישור אסיפת בעלי מניות אירונאוטיקס שתתכנס בתקופה הקרוב.

הצדדים לעסקה מעריכים כי איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש כ-30% ממניות אירונאוטיקס, ושעל פי ההערכות מעוניין לקבל סכום גבוה יותר עבור החזקותיו - יתקשה להשיג רוב לחסימת העסקה עם רפאל וסטולרו.

מניית אירונאוטיקס הגיבה להודעה על חתימת ההסכם היום בעלייה של כ-3% והשלימה זינוק של 130% מאז החל פרנקל באיסוף מניות החברה לקראת סוף דצמבר. שוויה של החברה בבורסה מגיע כבר לכ-800 מיליון שקל.

על פי ההסכם יתבצע מיזוג משולש הופכי שבו תהפוך אירונאוטיקס לפרטית ומניותיה יימחקו מהמסחר בבורסה. ההסכם נחתם לאחר קבלת אישור הדירקטוריונים של שני הצדדים. השלמת המיזוג כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים ולקבלת אישורים רגולטוריים שונים. את אירונאוטיקס ייצגו בעסקה עורכי הדין שרון אמיר, עידן לידור ועדי להט ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ואת רפאל ייצגו אברהם וויל, ניצן סנדור וירדן יפתח ממשרד פישר, בכר, חן.

לאחרונה רכש פרנקל עוד 5.3% מהון מניות אירונאוטיקס מידי בנק לאומי והגיע להחזקה של 30.3% בחברה - עסקה שבוצעה לפי שווי של כ-800 מיליון שקל לאירונאוטיקס. פרנקל (61), שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, סיכם עם לאומי כחלק מהעסקה כי אם החברה תימכר ביותר מ-800 מיליון שקל בחצי השנה הקרובה הוא ישלם לבנק תוספת הנגזרת מההפרש בין 800 מיליון שקל לסכום המכירה.

למרות שבמכירה לרפאל וסטולרו צפוי פרנקל לגזור רווח מהיר של כ-80 מיליון שקל על השקעתו, ההערכה בשוק היא כי בכוונתו היה לדרוש מחיר גבוה יותר מזה שמציעים רפאל וסטולרו עבור החזקותיו.

מלבד הקרנות וסטולרו נותרה מנורה מבטחים, המחזיקה כ-10% ממניות אירונאוטיקס, הגוף המוסדי היחיד עם החזקה משמעותית בחברה. רפאל וסטולרו צריכים רוב של יותר מ-50% מבעלי המניות שיצביעו באסיפה לאישור העסקה, כשלהערכתם הרוב מובטח.  נותר להמתין ולראות האם פרנקל ינסה לרכוש מניות נוספות ויפעל לטרפד את העסקה, או ש"יסתפק" ברווח הנאה שמבטיחה לו המכירה לרפאל-סטולרו.

אירונאוטיקס, שאותה מוביל המנכ"ל מוביל המנכ"ל עמוס מתן, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא מאוישות, מערכות אלקטרואופטיות ותקשורת. כאמור, השלב הבא הוא אישור העסקה באסיפת בעלי המניות של אירונאוטיקס, הנשלטת בידי קרנות ההשקעה KCPS, בראשית וויולה (המחזיקות בסך הכל כ-36% מהמניות). 

אירונאוטיקס הפכה לחברה ציבורית בקיץ 2017, לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בה ביצעו הצעת מכר ענקית של מניות בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה - לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. 

בהמשך, וטרם הרכישות של פרנקל והגשת הצעת הרכישה של רפאל-סטולרו, צנחה מניית החברה ביותר מ-60% בתגובה לתוצאות עסקיות מאכזבות, להן התווספה גם פרשה שבה הייתה מעורבת אירונאוטיקס במדינה זרה. בעקבות הפרשה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה. בתחילת החודש האחרון דיווחה אירונאוטיקס כי משרד הביטחון ביטל את ההתליה של רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מסוג אורביטר k1 ללקוח מהותי בחו"ל (התליה שניתנה בשל עסקה עם אותו לקוח, שבגינה נפתחה נגד החברה חקירה פלילית באוגוסט 2017).