מה קרה למערכת הבריאות במשמרת של כחלון? בדקנו

"תבדוק אותי. אני נתתי למערכת הבריאות מה שלא נתנו פה 30 שנה", אמר שר האוצר משה כחלון • האם יכול להיות שהוא צודק? בדקנו • המשרוקית של גלובס

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

בראיון לתוכנית "וילנסקי את ברדוגו" בגלי צה"ל, נשאל שר האוצר משה כחלון היכן הכסף שנדרש בכדי לשפר את מצב מערכת הבריאות. כחלון השיב: "תקציב הבריאות - כשנכנסתי לקדנציה - היה 30 מיליארד. כשאני מסיים אותה הוא כמעט 40 מיליארד [...] אני נתתי מה שלא נתנו פה 30 שנה, ותבדוק אותי". אז הלכנו לבדוק.

תקציב הבריאות שאושר לשנת 2019 עומד על יותר מ-41 מיליארד שקל. בשנת 2014, לפני שכחלון נכנס לאוצר, עמד תקציב הבריאות המקורי שאושר בכנסת על מעט פחות מ-24 מיליארד שקל. התקציב שיצא בפועל ב-2014 היה גדול בכ-12% מהתקציב שאושר, ועמד על 27 מיליארד שקל. כבר בשנת 2015, שנתו הראשונה של כחלון, קפץ התקציב המקורי בכ-16% לעומת 2014, ואילו התקציב בפועל בשנת 2015 גדל בכ-4%.

כשר אוצר העביר כחלון תקציבים לחמש שנים רצופות - 2019-2015 - יותר מכל שר אוצר אחר בעשרים השנים האחרונות לפחות (לגביהן קיימים נתונים במשרד האוצר). במהלך כהונתו של כחלון, גדל תקציב הבריאות באופן עקבי מדי שנה. הגידול בתקציב הבריאות המקורי בשנים אלו היה גבוה יחסית - כ-11.5% בממוצע בשנה - ומעולם לא היה נמוך מכ-5.5%.

גידול זה גבוה בהשוואה לגידול בתקציבי הבריאות שהעבירו ששת שרי האוצר שכיהנו לפניו בעשרים השנים האחרונות. כך למשל, בארבע שנות התקציב שהוביל יובל שטייניץ - 2012-2009 - גדל תקציב הבריאות המקורי ב-7.65% בממוצע בשנה, ובשתי שנות התקציב של יאיר לפיד הוא גדל ב-7.01% בממוצע בשנה.

עם זאת, שיעור הגידול בתקציב הבריאות שיצא בפועל בתקופתו של כחלון נמוך משמעותית מהגידול בתקציב המקורי, ועמד על 7.8% בממוצע בשנה. גם גידול זה גבוה מהגידול בפועל שנרשם אצל מרבית שרי האוצר בעשרים השנים האחרונות, למעט בשתי שנות התקציב של לפיד, בהן הגידול בתקציב הבריאות בפועל היה גבוה יותר ועמד על 12.89% בממוצע בשנה.

בתקופת כחלון באוצר, תקציב הבריאות, הן המקורי והן בפועל, גדל בכל שנה בשיעור גבוה יותר מהגידול בתקציב המדינה כולו - כלומר חלקו של תקציב הבריאות בתוך התקציב גדל בהתמדה. גם הגידול של תקציב הבריאות ביחס לגידול בתקציב המדינה בתקופתו של כחלון הוא הגבוה ביותר בעשרים השנים האחרונות.

בשורה התחתונה: דבריו של כחלון נכונים ברובם. בתקופתו גדל תקציב הבריאות מ-24 מיליארד שקל (ו-27 מיליארד בפועל) ל-41 מיליארד. שיעור הגידול השנתי הממוצע בתקציב הבריאות המקורי בתקופתו היה הגבוה ביותר בעשרים השנים האחרונות. עם זאת, הגידול בתקציב הבריאות בפועל היה כמעט הכי גבוה, ונמוך יותר רק מאשר בתקופת לפיד באוצר.