קארל לגרפלד - האיש שעבד הכי קשה מכולם

למרות שעולם האופנה נשלט ע"י אנשי כספים, המעצב שמר על חירות יצירתית

מעצב האופנה המנוח קארל לגרפלד / צילום: REUTERS/Stephane Mahe/File Photo
מעצב האופנה המנוח קארל לגרפלד / צילום: REUTERS/Stephane Mahe/File Photo

קארל לגרפלד מעצב האופנה שהפך לאגדה בחייו, הלך לעולמו בגיל 85 כשהוא בשיא תהילתו.

אחרי שנים רבות שבהן סחרר את העולם בכישוריו, הוא זכה לכינוי "הקיסר", כיאה לאחד ממעצבי האופנה החשובים ביותר בהיסטוריה. בקריירה המפוארת שנמשכה 6 עשורים, היה המעצב הראשי של בתי האופנה פנדי משנת 1965 וכמובן של בית האופנה שאנל משנת 1983, כשבמקביל עיצב למותג הנושא את שמו.

הוא בנה שם לעצמו והפך לאייקון תרבות, מיתג את דמותו המובחנת והמוכרת ונהנה מפעילויות רבות אחרות כמו עיצוב תלבושות לתאטרון ולקולנוע, למופעי ריקוד ושירה, ואפילו עיצב קולקציה במהדורה מוגבלת של בקבוקי קוקה-קולה לייט, כשאיור של צדודיתו בשחור-לבן-ורוד הוטבעה עליהם.

בימים בהם עולם האופנה נשלט על-ידי אנשי פיננסים, כל בתי האופנה שקארל לגרפלד קשור בהם העניקו לו חירות יצירה מוחלטת.

בשנת 2004, שנים לפני ששיתופי-פעולה בין מעצבים וחברות אופנה מהירה הפכו פופולריים, פנתה רשת האופנה המהירה H&M אל קארל לגרפלד וביקשה ממנו לייצר עבורה "קולקציית קפסולה". לגרפלד נענה, ו-30 הפריטים שעיצב נחטפו ממדפי חנויות הרשת בתוך דקות. שיתוף-הפעולה הצליח מעבר למשוער והאדיר את שמו של המעצב עוד יותר.

לגרפלד עורר השראה אצל דורות רבים של מעצבים צעירים וקידם מעצבים שהאמין ביכולותיהם. השפעתו ניכרת לא רק בדרך בה נשים מתלבשות אלא גם בראייתן את עולם האופנה.

כמאסטר בדיסיפלינות שונות, אדם מבריק שהעיד על עצמו שאחד מכישוריו הבולטים היא יכולתו לעבוד קשה יותר מכולם, הוא לא רק עיצב קולקציות, אלא גם צילם בעצמו את הקמפיינים והיה מעורב בהפקת תצוגות האופנה המרהיבות. החיישנים שלו לתהפוכות חברתיות ולרוח השעה הונכחו בתצוגות האופנה ובראיונות המושחזים.

בשנת 1983 קארל לגרפלד מונה כמעצב בבית האופנה הוותיק שאנל, שהיה אז בשפל המדרגה בסכנת סגירה. הוא נרתם למשימה המאתגרת בנחישות, קרא ולמד מתצלומים, כתבות במגזינים ומספרים שעסקו בשאנל והחיה את רוח המותג הוותיק, מהל סממנים מאוספי עבר של שאנל באלמנטים מודרניים, וכך שמר על מורשת והפך את שאנל מבית צרפתי קלאסי למותג-על בינלאומי.

אסיים במילותיו בתרגום חופשי: "העבר מעניין, אך ניתן לקחת אלמנטים ממנו על-מנת להפוך את העתיד לטוב יותר".

הכותבת היא מעצבת