הבית היהודי בבלוק טכני עם עוצמה יהודית; ש"ס אישרה את הרשימה לכנסת

למרות הביקורת הקשה שנמתחה מבית ומחוץ, מרכז הבית היהודי אישר הערב את הסכם הריצה המשותפת בבלוק טכני עם עוצמה יהודית • ובתוך כך מועצת חכמי התורה של ש"ס אישרה הערב את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת הבאה

מימין: ניר אורבך, רפי פרץ, ח"כ בצלאל סמוטריץ', יפעת ארליך ואורית סטרוק
מימין: ניר אורבך, רפי פרץ, ח"כ בצלאל סמוטריץ', יפעת ארליך ואורית סטרוק

מרכז הבית היהודי אישר הערב (ד') בפתח תקווה את הסכם הריצה המשותפת בבלוק טכני עם עוצמה יהודית למרות הביקורת הקשה שנמתחה מבית ומחוץ על שיתוף הפעולה עם הימין הקיצוני. יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ הסביר כי: ״אנשי עוצמה יהודית הם לא שותפיי. יש לי השקפות שונות. ולכן סרבתי לחבור איתם אבל אני מקבל אותם כאורחים שמבקשים להיכנס לזמן קצר לביתנו. הסכם טכני של ריצה משותפת לפרק זמן מסוים ואחרי הבחירות ניפרד״ הוא הוסיף כי נמשך המשא ומתן עם אלי ישי ועדכן כי הבר נעשה בתאום עם ראש הממשלה וביקש את אישור חברי המרכז גם להתדיינות זו. הוא נתן גם הסבר מדיני ולפיו ״תכניתו המסוכנת של טראמפ עלולה להיות מוגשת. טראמפ עלול לבקש לעקור יהודים מביתם. שלא נגורש שוב מביתנו כמו שנעקרנו מעמונה ומעצמונה״

חבר הכנסת היוצא ניסן סלומיאנסקי נתן את הצידוק האלקטורלי כשאמר שלפי הסקרים המקצועיים של נתניהו "בלי עוצמה יהודית אנחנו מקבלים שלושה ארבעה מנדטים. ולמרבה הפלא עם האיחוד אנחנו מקבלים דחיפה ואפילו לוקחים מנדט אחד מהימין החדש"

ההצבעה התנהלה בבת אחת על שלושה סעיפים, האיחוד עם עוצמה יהודית, האיחוד עם סמוטריץ והמשך המשא ומתן עם אלי ישי. לא בטוח שהצבעה נפרדת על האיחוד עם עוצמה יהודית היה עובר באותה קלות כפי שעברה ההצבעה הכללית.

גם מרכז האיחוד הלאומי אישר את ההסכם ומחר לאחר קביעת אנשי עוצמה יהודית שברשימה היא תוצג ותובא לועדת הבחירות.

הרשימה המאוחדת הצפויה היא אם כן: בראש רפי פרץ, אחריו בצלאל סמוטריץ, מוטי יוגב שלישי, אחריו אופיר סופר מנכל האיחוד הלאומי, במקום החמישי יוצב איש עוצמה יהודית מיכאל בן ארי או ברוך מרזל, שישית העיתונאית יפעת ארליך ושביעית אורית סטרוק מחברון. שמיני נציג נוסף של עוצמה יהודית, תשיעי סגן השר אלי בן דהן אשר ככל הנראה יועבר למקום המשוריין בליכוד ואחריו יוסי כהן מהאיחוד הלאומי.

ראש הממשלה נתניהו התקשר ליו״ר הבית היהודי הרב רפי פרץ, וליו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' ובירך אותם על אישור הסכמי הרשימה המשותפת.

מאחורי הקלעים התנהל לאורך היום משא ומן עיקש בין השאר במפגש ארוך בין פרץ ועימו חבר הכנסת מוטי יוגב בלשכת נתניהו. הצדדים סיכמו על סעיף השריון בליכוד שיועד בתחילה ליוגב אך זה סירב ובמקומו ישוריין סגן השר אלי בן דהן. בן דהן ישוב לאחר הבחירות למפלגה האם הבית היהודי. כן סוכם על העברת החוק הנורבגי שיאפשר התפטרות של שרים וסגני שרים ופינוי מקומם בכנסת לבאים ברשימה. נתניהו דיבר בישיבה על תפקידי שרים למפלגה, שניים או שלושה בהתאם לקואליציה, לפחות אחד מהם תיק בכיר, אך הדברים נותרו בהבטחה מילולית של נתניהו לפרץ. כן סוכם על הסכם עודפים בין הליכוד לרשימה המשותפת. סוגיית אלי ישי השותף הרביעי הייתה גם היא במוקד העניינים. לפי שני גורמים שהיו מעורבים במגעים, נתניהו ביקש לייחד לישי מקום גבוה ברשימת הבית היהודי או לחילופין תפקיד שר ומקום 9 ברשימה המשותפת בימין. לדברי המקורות יו"ר שס אריה דרעי התערב והביע התנגדות רבתי למהלך. לא ברור אם זו הייתה הסיבה היחידה למניעת הכללת ישי בהסכם אך היא ללא ספק השפיעה ולפי אחד מהנוכחים דרעי הבהיר כי לא יהיה מוכן לשבת בממשלה עם ישי.

ובתוך כך מועצת חכמי התורה של ש"ס אישרה הערב את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת הבאה. שבעת הראשונים הם חברי כנסת וסגני שרים, אריה דרעי, איציק כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי, וינון אזולאי. אחר כך הוצבו חמישה שמות חדשים ובהם משה אבוטבול שהיה ראש עריית בית שמש. נעדרים ממנה השר יצחק ועקנין וחבר הכנסת יצחק סיידא. כן נקבע כי חברי הכנסת וסגני השרים הותיקים יצחק כהן ומשולם נהרי יכהנו שנתיים ואחר כך יתפטרו מהכנסת ויפנו מקום לבאים אחריהם ברשימה.

הנקודה המעניינת יותר הייתה הקריאה הנרגשת של רבני מועצת חכמי התורה לרב מאזוז פטרונו של אלי ישי לבוא ולהצטרף לשס, והיא הסמיכה את הרב דוד יוסף לדון עימו על כך. שמו של אלי ישי לא עלה בקריאה הזו.