יואב גלנט | בלעדי

הטירה וחריגות הבנייה: רשות מקרקעי ישראל דורשת מיואב גלנט רבע מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי הדרישה של רמ"י משר הקליטה היא לתשלום "דמי שימוש ראויים" ל-5 השנים בהן פלש לקרקעות מדינה • גלנט עדיין לא שילם את הדרישה, ולא ברור אם בדעתו לעתור לביהמ"ש נגד גובה הסכום

יואב גלנט / צילום: שלומי יוסף
יואב גלנט / צילום: שלומי יוסף

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) דורשת משר הקליטה יואב גלנט סכום של 240 אלף שקל בגין "דמי שימוש ראויים" ל-5 השנים (2005-2009) בהן פלש לקרקעות מדינה ליד מושב עמיקם - כך נודע ל"גלובס".

עד לימים האחרונים לא התקבל תשלום מגלנט, למרות שחלפו 3 שבועות מאז הדרישה. הבוקר (ה') הודיע גלנט כי לא יגיב לשאלות "גלובס" אם בכוונתו לשלם או לעתור לבית משפט מינהלי כנגד גובה הדרישה.

לידי "גלובס" הגיעה ההחלטה של ועדת ההשגות העליונה של השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, שעסקה בשאלת גובה הקנס בגין הפלישה, שבעקבות חשיפתה על-ידי קלמן ליבסקינד ב"מעריב", גלנט לא מונה לרמטכ"ל והסתבך בדוח חמור של מבקר המדינה. לפי דיווח של רביב דרוקר בערוץ רשת 13 בחודש דצמבר 2018, גלנט הודיע כי הוא מוכן לשלם 25 אלף שקל.

עבור שימוש בקרקע מדינה ללא היתר, רמ"י דורשת "דמי שימוש ראויים" בגובה של 6% לשנה משווי הקרקע.

השטח אליו פלש גלנט ושתל בו עצי זית, הוא 28 דונם בייעוד חקלאי, מחוץ למשבצת המושב. השטח מוגדר כ"בעל ערכיות נופית/טבעית מיוחדת, ואמור להישמר באופיו החקלאי הפתוח במטרה להגן על ערכי החקלאות, סביבה ונוף".

ועדת ההשגות היא הערכאה השלישית שדנה בעניין, וזאת אחרי השמאות הראשונה ברמ"י ואחרי השגה ראשונה של גלנט. הוועדה כללה את השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני, ואתו יו"ר ועדת ההשגות עו"ד מיכל כהן והשמאי המכריע ארז כהן. גלנט יוצג על-ידי השמאית הוותיקה נחמה בוגין המתמחה בקרקע חקלאית והשמאי שמי מויאל.

ועדת ההשגות בחנה את השאלה לפי שני קריטריונים שמאיים: האחד - שווי זכות הבעלות בקרקע לפי התב"ע; השני - שווי זכות הבעלות בהתאם לשימוש בפועל בקרקע.

הוועדה קיבלה חלק מההשגה של גלנט והפחיתה את המרכיב של רווח יזמי על הקרקע בגובה 10%. הוועדה קבעה כי "אנו מקבלים את הערך שקבע שמאי רמ"י בסך 25,000 שקל לדונם כשווי לחלופה הראשונה, המשקף שווי שוק של הקרקע בבעלות, על-פי יעודה". בחלופה השנייה, של שווי זכויות הבעלות בהתאם לשימוש בפועל, נקבע הסכום של 112,000 שקל לשנה.

על-פי גישת שווי השוק, הקנס של 6% לשנה הוא בגובה 210 אלף שקל לכל התקופה. לפי הגישה השנייה של שווי זכות הבעלות בהתאם לשימוש בפועל, הקנס הוא 33,600 שקל.

השמאי הממשלתי הראשי עיני והיו"ר כהן קבעו בדעת רוב כי "הוועדה מוסמכת לקבוע את שווי הקרקע בחלופות השונות, אך אינה מוסמכת לקבוע על-פי איזו מהחלופות יש לגזור את דמי השימוש". החבר השלישי בוועדה, השמאי ארז כהן, המליץ בדעת מיעוט לגזור את דמי השימוש לפי החלופה של השימוש בפועל.

החלטת ועדת ההשגות נמסרה לרמ"י לפני שבועות אחדים, וכאמור גלנט נדרש לשלם 240 אלף שקל - 30 אלף שקל יותר מהאופציה הגבוהה יותר.

מרמ"י נמסר: "ככלל, אנו לא מוסרים מידע שכזה לגבי אנשים פרטיים".