צבי מרום מגייס 30 מיליון דולר למיזם המכשור הרפואי של חברת הטכנולוגיה באטם

החברה הבת Ador Diagnostics מפתחת מכשיר חדש לבדיקות מעבדה, שנועד לאפשר לבצע בדיקות בקלות ובמהירות רבה יותר מבעבר • המשקיעים בגיוס הם חברות מתחום התעשייה הרפואית בארה"ב וחברת ההשקעות Puma Brandenburg Investments, והכסף ישמש למסחור המוצרים שאדור מפתחת

צבי מרום,/ צילום: איל יצהר
צבי מרום,/ צילום: איל יצהר

חברת באטם (BATM) הנסחרת בלונדון, ועוסקת בתחומי התקשורת מחד והמכשור הרפואי מאידך, הודיעה על חתימת הסכם לגיוס של 30 מיליון דולר לחברת Ador Diagnostics, המיזם המשותף שלה בתחום מעבדות האבחון הרפואי. בשלב הראשון של הגיוס יושקעו באדור 14.5 מיליון דולר עד מארס 2019, ובשלב השני יושקע יתר הסכום בוואלואציה גבוהה ב-33% עד סוף 2020, ובתנאי שיושגו אבני דרך מקצועיות. 

הכסף, שגויס ממשקיעים חיצוניים, צפוי לשמש את אדור - שתפוצל לחברה חדשה - למסחור המוצרים שאותם היא מפתחת. ביום ההודעה עלתה מניית באטם 4% והחברה נסחרת היום לפי שווי של 189 מיליון ליש"ט (246 מיליון דולר). מתחילת השנה עלתה מניית החברה ב-80%.

המשקיעים בגיוס של אדור הם חברות מתחום התעשייה הרפואית בארה"ב וכן חברת ההשקעות Puma Brandenburg Investments. 

4 מיליון דולר מן הסכום יושקעו על ידי באטם עצמה ושותפתה למיזם, חברת Gamida for Life (חברת דיאגנוסטיקה בעלת קשר היסטורי לגמידה סל הנסחרת בנאסד"ק). טרם הגיוס מחזיקות השתיים 50% במניות אדור כל אחת ולאחריו הן ידוללו ל-38% כל אחת (שווי אדור לצורך הגיוס עומד על 44.5 מיליון דולר). 

אדור מפתחת מכשיר חדש לבדיקות מעבדה, אשר נועד לאפשר לבצע בדיקות בקלות ובמהירות רבה יותר מבעבר. המכשיר עצמו קטן ומיועד להצבה בקליניקה של הרופא או האחות (לעומת מכשירי ענק במעבדות המרכזיות, אליהן נשלחות היום רוב הבדיקות, תהליך שמאט את קבלת התוצאה).

המוצר נמצא היום בשלבים אחרונים של פיתוח לקראת תחילת ניסויים בבתי חולים, הצפויים להתקיים בארה"ב ובאירופה במהלך 2019, בתקווה לקבל אישור למוצר ב-2020 ולהתחיל בתהליך המסחור. אבני הדרך לצורך קב לת ההשקעה הנוספת עד סוף 2020 הן הוכחת היתכנות ב-100 חולים, אישור שיווק באירופה, הטמעת המוצר בחמישה בתי חולים מובילים, מהם לפחות אחד בארה"ב, ועוד.

תקשורת, אבטחת סייבר ומכשור רפואי

באטם הוקמה על ידי ד"ר צבי מרום כחברה בתחום התקשורת, והתרחבה לתחום הרפואי לשם ביזור סיכונים, עם השינויים בתחום התקשורת הסלולרית שאתגרו את פעילות הליבה שלה. במקביל הקימה בתוך תחום התקשורת גם פעילות בתחום אבטחת הסייבר. כיום הכנסותיה נחלקות כמעט שווה בשווה בין תחום התקשורת לתחום הרפואי. במחצית הראשונה של 2018 רשמה החברה הכנסות של 58 מיליון דולר, גידול של כ-17% לעומת המחצית הראשונה של 2017, וכן הפסידה 1.9 מיליון דולר לעומת הפסד של 2.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בעבר נסחרה החברה גם בת"א אולם כיום היא נסחרת בלונדון בלבד.

הפעילות הרפואית כוללת בעיקר פיתוח ושיווק מכשירים לאוטומציה של בדיקות מעבדה, כאשר בשנים האחרונות החברה גם משווקת את הבדיקות ואת שירותי המעבדה. כמו כן יש לה פעילות קטנה יותר, אך צומחת היטב, בתחום הטיפול באשפה בבתי חולים.

מרום, המשמש גם כמנכ"ל החברה, אמר היום כי "ההשקעה הזו מייצגת את הפוטנציאל העצום בפתרונות הביולוגיה המולקולרית שלנו לשוק האבחון, לאחר שכבר הוכחנו את היכולות שלנו בתחום של בדיקות מהירות. הגיוס גם תומך בגישה של הקמת חברות בתוך באטם כמעין חממה, כך שבהמשך אנחנו יכולים ליהנות מן הקניין הרוחני שלהן. הגיוס יאפשר לנו לקדם ולמסחר את הבדיקה שלדעתנו תעשה מהפכה באבחון בזמן אמת במקום הטיפול".