גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ונצואלה: הנוקאאוט של העזרה ההומניטרית למדינה לא הגיע

אתמול עמד להיות ״יום ההכרעה״ במשבר המתארך בארץ עתירת הנפט ביותר עלי אדמות ● האופוזיציה וממשל טראמפ קיוו שהניסיון להכניס עזרה הומניטרית לאוכלוסייה הסובלת יחליש את תמיכת כוחות הביטחון במשטר. זה לא קרה לפי שעה ● ״כל האופציות פתוחות״, הכריז טראמפ לפני שבוע. האומנם?

אנשי אופוזיציה פורקים משאית עם סיוע הומניטרי.  / צילום: רויטרס Marco Bello
אנשי אופוזיציה פורקים משאית עם סיוע הומניטרי. / צילום: רויטרס Marco Bello

עשרים ושלושה בפברואר נועד להיות יום הדין במשבר ונצואלה. זה היום שבו האופוזיציה קיוותה להטות את המאזניים חד-משמעית נגד משטר מאדורו.

מאמצע החודש מטוסים של חיל האוויר האמריקאי מטיסים מכולות של ״עזרה הומניטרית״ לעיר קטנה בקולומביה, ששמה קוקוטה, על גבול ונצואלה. המשטר אמנם הודיע שלא ירשה לסיוע להיכנס, מפני שהוא שקול כנגד ״פלישה אימפריאליסטית״, אבל האופוזיציה קיוותה שתוכל לפרוץ את הגבול. כוונתה לא הסתייעה, לפחות במהלך יום אתמול (שבת).

יתר על כן, האופוזיציה וידידיה בארה״ב קיוו שביום הזה תתחיל קריסתו של צבא ונצואלה, משענתו של הרודן ניקולאס מאדורו. אם חיילים פשוטים וקצינים זוטרים יידרשו לירות באנשי האופוזיציה, הם ינצרו את נשקם, אולי אפילו יניחו אותו, ויצטרפו אל מתנגדי המשטר.

כדברים האלה אמר האיש המתואר כיועץ העיקרי של הנשיא טראמפ בעניין ונצואלה, הסנאטור הרפובליקאי מרקו רוביו ממדינת פלורידה. לפני שישה ימים הוא התנבא בביקור בקוקוטה, כי ״ב-23 בחודש, כמה אנשים במשטר יצטרכו לקבל החלטות גורליות - לדבוק בדיקטטור הלא-לגיטימי, שימיו ספורים, ולשלול מזון ותרופות מן העם. או שזו תהיה ההזדמנות להגיד, ׳עד כאן ולא עוד׳״.

מאדורו רקד סאלסה

מה שהתרחש אתמול על גבולות ונצואלה, בעיקר קולומביה אבל גם ברזיל, לא בישר טובות לאופוזיציה. הצבא עמד בדיבורם של מפקדיו, ומנע את כניסת הסיוע. מיליציות לא-סדירות הנאמנות למשטר השתמשו בנשק חם. גז מדמיע נורה. אמנם משאית או שתיים הצליחו להיכנס במעברי גבול מרוחקים, אבל עיקר הסיוע מוסיף להיות תקוע בקולומביה.

אמנם קומץ של חיילים ואנשי המשמר הלאומי הניחו את נשקם, וערקו אל האופוזיציה. אבל הרוב הגדול הוסיפו לעמוד על משמר המשטר. בקאראקאס הבירה הרחוקה, מאדורו ואשתו רקדו סאלסה לעיני מצלמות הטלוויזיה. לאחר שסיים לרקוד, מאדורו ניתק את היחסים הדיפלומטיים עם קולומביה, ותיאר את ממשלתה הדמוקרטית הנבחרת ״פשיסטית״.

זה אוצר הקלישאות הרגיל של השמאל הרדיקלי באמריקה הלטינית. למרבה הגיחוך והטרגדיה, מאדורו תובע לעצמו את התואר ״סוציאליסט״. ב-20 שנות הסוציאליזם הוונצואלי, הארץ בעלת עתודות הנפט והגז הגדולות ביותר עלי אדמות ירדה למדרגת קבצנית. האינפלציה בה עומדת על פי הערכה מקובלת על שני מיליון אחוזים בשנה, אם כי לא ברור איך מחשבים שיעורים כאלה בדרגה כלשהי של רצינות ושל דיוק.

הוונצואלים בורחים

שלושה מיליון ויותר מתושבי ונצואלה, או עשירית האוכלוסייה, נשאו את רגליהם ונמלטו אל מעבר לגבולותיה. חלקם עשו כן דרך שבילים צרים בהרי האנדים, שבהם ריאותיהם מועמדות במבחן דלילות החמצן. יום יום ונצואלים חוצים את הגבול ברגל, בהיחבא או בגלוי. מיליון ויותר נמצאים בקולומביה לבדה. השאר מפוזרים על פני כל אמריקה הלטינית. מספר ניכר חצו את האוקיאנוס לאירופה, בעיקר לספרד. עשרות אלפים, בעלי אמצעים ואשרות כניסה, עברו לארה״ב. למען האמת, כיסים של מהגרים ונצואלים בפלורידה מתחילים להשפיע על הדמוגרפיה הפוליטית של המדינה לטובת הרפובליקאים.

קנתה מהלכים הדעה שהתעניינותו הניכרת של הנשיא טראמפ בוונצואלה קשורה בסטטיסטיקה הפלורידיאנית. פלורידה היא המדינה השלישית במניין אוכלוסיה בארה״ב, הבחירות בה מוכרעות בהפרשים קטנים, והיא חיונית לחלוטין במאמצי טראמפ לחזור ולהיבחר ב-2020. דמוקרטים בפלורידה תולשים עכשיו את שערם לנוכח השתמטותם של רוב הטוענים הדמוקרטיים לנשיאות מלדבר על ונצואלה. ברני סנדרס, שהוא המוביל המוקדם במרוץ הדמוקרטי, נמנע במפגיע מלקרוא למאדורו ״דיקטטור״, ולהכיר בנשיאותו של חואן גוואידו, יושב ראש האסיפה הלאומית.

אהבת החיזבאללה

יותר מ-50 ממשלות זרות הכירו עד כה בגוואידו, בכללן ארה״ב, קנדה, כמעט כל דרום אמריקה, רוב ארצות אירופה וגם ישראל. לצד מאדורו עומדות בין השאר סין, רוסיה, טורקיה, איראן, סוריה וניקרגואה. בטאון החיזבאללה בלבנון הוא מן העיתונים האוהדים ביותר למאדורו בעולם.

אין פלא. בשבוע שעבר ערק מן הצד של מאדורו מי שהיה ראש המודיעין הצבאי הוונצואלי, אוגו קארוואחאל. הוא כשלעצמו איש מפוקפק, המבוקש בארה״ב בחשד של הברחת סמים והלבנת הון. הוא גילה בראיון ל"ניו יורק טיימס", כי לפני עשר שנים נכח בפגישה של שר בכיר בממשלת ונצואלה עם נציגים של החיזבאללה בדמשק. הוא אומר, שמשטר אוגו צ׳אווס, קודמו ופטרונו של מאדורו, הזמין את החיזבאללה לשלוח יועצים כדי לסייע ל-FARC, ארגון טרור קולומביאני שהתפרנס מהברחת סמים קשים, והיה בעל ברית של ונצואלה.

עצם הידיעות על נוכחות איראן וחיזבאללה בוונצואלה אינן חדשות. אבל זו הפעם הראשונה שניתן להן אישור פומבי מפי אחד מאנשי המפתח של המשטר.

מי רוצה נפט?

אין ספק שהמשטר נדחק אל הקיר במידה קריטית. העיצומים המוגברים שארה״ב הטילה בינואר מתחילים להכאיב מאוד. חברת Orbit Insight, המנתחת מידע על סמך צילומי אוויר ולוויין, מסרה בשבוע שעבר, כי מלאי הנפט במכליה של חברת הנפט הלאומית גדל בחודש שעבר עד 32 מיליון חביות, רמתו הגבוהה ביותר זה חמש שנים. המשטר אינו מצליח למכור את הנפט, שארה״ב חדלה לרכוש (הנתונים צוטטו ב"וול סטריט ג׳ורנל").

בחינה היסטורית של מהפכות מראה, כי משטרים לא פופולריים מצליחים להישאר בשלטון עד הרגע שבו מתמוטט הגרעין הקשה של כוחות הביטחון המגינים עליהם. בדרך כלל, הגרעין הזה מורכב מן היסודות הנאמנים ביותר, המאומנים ביותר והממומנים ביותר. המשטר בוונצואלה שקד במשך שנים על טיפוח הגרעין הקשה, עוד מזמן שהאופוזיציה כמעט הצליחה לחולל הפיכה צבאית, ב-2002. אז ההפיכה הייתה מחוסרת כל לגיטימיות ונכשלה במהירות.

מאז, הצבא עבר תהליך של פוליטיזציה מואצת. הוא נעשה כוח מפלגתי לכל דבר. בצבא של 100,000 משרתים 1,800 גנרלים. הגנרלים לבדם היו יכולים לכונן חטיבת-עילית. יש להם אינטרס מובהק בשיורו של המשטר, מפני שהם נהנים מטובות הנאה מפליגות.

אנטי-קליימקס

למי יש אורך נשימה גדול יותר, למשטר או לאופוזיציה? משימת המשטר כרגע אינה ליישב את המשבר הכלכלי והחברתי עצום הממדים. משימתו היא פשוט להיאחז בקרנות המזבח. משימת האופוזיציה מסובכת יותר: בשבועות האחרונים היא הוציאה מאות אלפים אל הרחובות. האומנם היא תוכל לסמוך על שיעור השתתפות כזה לאורך ימים?

מאורעות אתמול מעוררים את הרושם של חוסר הכנה. הדרמה שהבטיח הסנאטור רוביו הפכה לאנטי-קליימקס. לא ברור מה יחדש את תנופת האופוזיציה. לפני עשרה ימים, הנשיא טראמפ הבטיח חנינה לראשי הצבא אם יפרקו את עול המשטר, והזהיר אותם מפני נקם ושילם אם לא יפרקו. הוא גם אמר שארה״ב חותרת להעברת השלטון בדרכי שלום - אבל ״כל האופציות פתוחות״.

האומנם יש אופציה צבאית? קשה מאוד להאמין, גם מפני שטראמפ להוט פחות מקודמיו לשלוח צבא אל מעבר לים, גם מפני שהתערבות תעניק מעמד של קדוש מעונה למאדורו בעיני מיליונים באמריקה הלטינית. אם הציפייה הייתה לשינוי באמצעות נוקאאוט, עכשיו נראה כי מוטב לצפות לשווה ערך של מצור ממושך על כל אי-הוודאויות שמצור כזה מזמן, כולל ייסוריהם הגוברים של הנצורים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה