הרב בני לאו: "כניסת תורת הגזע לכנסת היא חורבן הבית"

הרב בני לאו, המייצג את הזרם הליברלי השמאלי של הציונות הדתית: "אלימות כנגד תושביה הלא יהודים של הארץ היא הפרת ברית שמערערת את ישיבת הארץ" • דני הירשברג, שהיה מזכ"ל בני עקיבא, אמר בראיון בגלי צה"ל: "אין להם מקום בערוגה של הציונות הדתית"

הרב בני לאו
הרב בני לאו

קרע בציונות הדתית בשל צירוף עוצמה יהודית לגוש עם האיחוד הלאומי והבית היהודי: הביקורת על המהלך בקרב החוגים המתונים יותר נוגעת לאלמנטים הגזעניים של תורת הרב כהנא, אשר אנשי עוצמה יהודית הם תלמידיו. כך דני הירשברג, שהיה מזכ"ל בני עקיבא, שאמר בראיון בגלי צה"ל: "ניסיתי לעצור את המהלך הזה, אין להם מקום בערוגה של הציונות הדתית. נצטרך לשאול את עצמנו איך מסבירים לנוער שהאידיאולוגיה הזו רחוקה מאיתנו".

אבל המבקר הקיצוני ביותר היה הרב בני לאו, המייצג את הזרם הליברלי השמאלי של הציונות הדתית, והוא הן בראיונות, הן בדף הפייסבוק שלו והן בדרשה בבית הכנסת לא בחל במילים. כך למשל כתב בפייסבוק "כניסת תורת הגזע לכנסת היא חורבן הבית... אלימות כנגד תושביה הלא יהודים של הארץ היא הפרת ברית שמערערת את ישיבת הארץ. את ראש הממשלה זה לא מעניין. הוא מבקש לנצח בבחירות ותו לא. אבל אנשים שיונקים את משנתם מתוך התורה - בשם שיקולים פוליטיים של הישרדות, בשם תזנוני משרות ומעמדות - מעיזים להכניס תורת גזע לבית המחוקקים. אוי, מה היה לנו?"

איתמר בן גביר מ"עוצמה יהודית הגיב בדרישה להתנצלות ופיצוי כספי, אחרת יתבע את הרב בני לאו תביעת דיבה.

אבל ככל שמדובר בעקרונות שהתווה הרב מאיר כהנא - הביקורת צודקת לחלוטין: כהנא הטיף בין השאר להפרדה מלאה בין יהודים לערבים, במגורים, בחינוך ואפילו בחופי הים. עקרונות אלה הושוו לחוקים אנטישמיים ובעיקר לחוקי הנאצים נגד היהודים - חוקי נירנברג.

עוצמה יהודית והארגונים שבהם פעילים חבריה נזהרים בדרך כלל להישאר בתחומי החוק הישראלי, אך בחלקם פועלים ליישום עקרונות ההפרדה. כך ארגון "להב"ה", שהקים פעיל 'עוצמה יהודית' בנצי גופשטיין, הפועל למניעת התבוללות, נישואי ערבים עם יהודיות. גופשטיין נעצר בחשד כי הסית ופעל בדרכים אלימות לקידום מטרות הארגון ואף הוקלט כשהביע תמיכה בהצתת כנסיות, אך הוא טוען כל העת כי כל פעילותו במסגרת החוק.

על השמירה על מסגרת החוק אחראי עו"ד איתמר בן גביר שהוצב במקום השמיני ברשימה המאוחדת של הבית היהודי. בן גביר, פעיל תנועת כך מנערות, הוא המעדן והמלטש של הפעילות וההתבטאויות והאחראי העיקרי להפיכת התנועה ממוקצה גם בעיני הימין, ללגיטימית.

בראיון ל"גלובס" אומר בן גביר כי "במקום לצעוק ולהשתולל בהפגנות כפי שעשיתי בעבר, אני פשוט עותר לבית משפט ומשתמש בחוק במקום להתעמת איתו". "אינני מוכן לקבל את הביקורת עלינו מפי אנשים שמוכנים לשבת לדבר ולהתרועע עם מי שדוגל בביטולה של מדינת ישראל והקמת מדינה ערבית תחתיה כמו חברי הכנסת הערבים ובראשם בשארה וחנין" אומר בן-גביר.

המצע החדש יתבסס על עקרונות התנועה שנוסחו כאמור בזהירות, וכך למשל יקרא להטמעה עמוקה של המשפט העברי במערכת המשפט הישראלית. המצע ידרוש להשיב ריבונות ישראלית מלאה על הר הבית, והסרת ההגבלות על כניסת ותפילת יהודית להר. סעיף עיקרי יעסוק בהחלת הריבונות הישראלית על כל שטח ארץ ישראל ו"הסדרת מעמדם של אויבי ישראל במדינות ערב המקיפות אותנו" - קרי גירוש של כל מי שיסרב לקבל את מרות מדינת ישראל. עוד עיקרון יהיה תגובה קשה על כל רקטה או עפיפון או כפי שהגדיר זאת בן ארי: "לשטח את עזה - ולהחזיר אותה לידינו". האמירות הגזעניות הישירות של כהנא נעלמו כמעט לחלוטין אבל מדי פעם שומעים אותן בראיונות. כך מיכאל בן ארי בראיון מהשבוע שעבר אמר כי יפעל למתן העדפה מתקנת של יוצאי צבא ועולים במקום לכל ה"מוסטפה האלה" כלשונו. וגם כינון "דמוקרטיה יהודית" תוך דחיה של ערכים דמוקרטים "אוניברסאלים". גם המאבק נגד כניסת ערבים לישובים יהודיים ימשך. ב'עוצמה יהודית' אומרים כי מה שהציונות קידשה בעבר, גאולת הארץ והתיישבות יהודית בכל חלקיה, כיום בגץ הפך לגזענות.

אבל עיקר הביקורת של מופנית כלפי הבית היהודי שהסכים לבלוק הטכני עם עוצמה יהודית. אחד מבכירי התנועה שהיה מעורב במגעים עם ראש הממשלה נתניהו אומר כי נכון ליום רביעי בצהריים, שני גופים של המפלגה פסלו את החיבור לעוצמה יהודית, ולכן נתניהו נזעק וקרא לבכירי המפלגה ללשכתו. שם הראה להם את הסקרים שעשו כפי שהגדיר זאת אותו בכיר "טובי הסוקרים בעולם" ולפיהם לחיבור בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי סיכוי קלוש לעבור את אחוז החסימה. הוא הזכיר להם את בחירות 1992 שבהן שלוש מפלגות ימין בזבזו 3 מנדטים לימין וגוש השמאל הצליח להקים קואליציה צרה שהביאה את הסכמי אוסלו. שש שעות ארכה הישיבה - שעתיים לאחר תחילתה הביעו נציגי הבית היהודי הסכמה עקרונית למהלך ובשאר הזמן התמקחו על התמורה.

לדברי חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי שהשתתף בישיבה, הוא וחבריו הבינו כי א': "הבית עלול לקרוס - והטראומה של בנט תיהפך לאסון" וב': "הקריסה שלנו משמעה גם קריסה של גוש הימין שכן סקרי נתניהו הראו מה שמראים סקרים כיום, יתרון קל בלבד של שני מנדטים לימין-חרדים".

אבל גם סלומיאנסקי וחבריו מודעים לכך שהמחיר היה כבד ושגם אם "עוצמה יהודית" חוקית ושונה במידת מה מתורתו של כהנא, את מה שרואה ציבור גדול ככתם על הבית היהודי יהיה קשה לנקות.