הסכסוך הסתיים: המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ חוזר לגינאה

לאחר מו"מ חשאי בתיווכו של נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, הגיעה חברת BSGR של שטיינמץ להסכמה עם נשיא גינאה אלפא קונדה, שבמסגרתה ייסוגו הצדדים מטענות השחיתות שהטיחו זה בזה, ותבוטל הבוררות ביניהם בסוגיית אחד ממרבצי המינרלים המפורסמים בעולם - פרויקט עפרות הברזל סימנדו

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ חוזר באופן דרמטי לגינאה בעקבות סיום הסכסוך המר בינו לבין ממשלת המדינה שכמעט וגרם לקריסת אימפריית העסקים שלו.

לפי דיווח בבלומברג, ההסדר, שהושג בתיווכו של נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, שם קץ לסכסוך שפרץ לפני 7 שנים ושבמרכזו עמד אחד ממרבצי המינרלים העשירים ביותר בעולם. בסכסוך היו מעורבות דמויות ססגוניות, כגון המיליארדר ג'ורג' סורוס, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר וחברות הכרייה הגדולות וייל וריו טינטו.

לאחר משא-ומתן חשאי שנמשך חודשים, הגיעה חברת BSG Resources של שטיינמץ להסכמה עם נשיא גינאה אלפא קונדה, שבמסגרתה ייסוגו הצדדים מטענות השחיתות שהטיחו זה בזה במשך שנים, ויבוטל הליך הבוררות שנפתח לפני שנתיים בסוגיית אחד ממרבצי המינרלים המפורסמים ביותר בעולם - פרויקט עפרות הברזל סימנדו. גינאה הסכימה גם לשתף פעולה עם איל הכרייה מיק דייביס, שיפתח את מכרה עפרות הברזל זוגוטה לאחר יישוב הסכסוך, בקאמבק של אחד השמות הגדולים ביותר בתעשייה.

ההתפייסות תאפשר לשטיינמץ, BSGR ודייביס להוביל את פיתוח עתודות עפרות הברזל האדירות של גינאה. ענקיות כרייה כמו ריו טינטו, וייל ואלומינום קורפ אוף צ'יינה נכשלו במאמציהן לפתח פרויקטים בגינאה.

"הסכם טוב עדיף בהרבה על כל מלחמה", אמר שטיינמץ, המכהן כיועץ ל-BSGR, בראיון טלפוני אתמול (א'). "היינו אויבים. עכשיו אנחנו ידידים ושותפים עם ממשלת גינאה. שמנו את העבר בצד, ו-BSGR ועובדיה ויועציה הוכחו כצודקים".

מבחינתו של שטיינמץ, היורש של אחת מחברות היהלומים הגדולות בישראל, מדובר בחידוש מרשים של מעמדו כיקיר המשטר בגינאה. לפני שנה מונה ל-BSGR מנהל מטעם בית משפט בהליך שנועד להגן על החברה מתוצאות הליכים משפטיים והליך הבוררות שבו הייתה מעורבת בקשר לפעילותה לגינאה. ב-2012 ביטלה ממשלת גינאה את הזכויות שהוענקו ל-BSGR בזוגוטה ומחצית סימנדו, שבהם נמצא להערכת חברות כרייה מרבץ עפרות הברזל הלא-מנוצל הגדול בעולם. ועדה ממשלתית טענה כי שטיינמץ ואנשיו שילמו שוחד בהיקף של מיליונים כדי להשיג זכויות אלה.

"כולנו מאוד מרוצים מהמצב", אמר שטיינמץ. "גינאה רוצה לעבוד, והם רואים אותנו כחלוצים לגבי עפרות הברזל, מכיוון שאף אחד אחר לא עלה על זה. הייצור והיצוא של עפרות הברזל יואץ, וזה מצב של ווין-ווין לכולם".

לסרקוזי, שכיהן בשנים 2007-2012, היו קשרים עם שני הצדדים, והוא היה מסוגל לתווך את ההסכם, לדברי מקור שמעורה במעורבותו.

BSGR ממשיכה להחזיק באינטרס כלכלי בזוגוטה, שלדברי שטיינמץ יתקדם לייצור "מהר מאור". החברה תקבל נתח מהכנסות הפרויקט החדש, שיפותח בידי דייביס יחד עם ממשלת גינאה.

לפי בלומברג, ההתפייסות התאימה לשני הצדדים. גינאה ניצבה בפני האפשרות של הפסד מביך בבית המשפט לבוררות, ו-BSGR לא הייתה יכולה להפיק תועלת מזכייה בהליך הבוררות אם ממשלת גינאה הייתה ממשיכה להתייחס אליה בעוינות. הממשלה נסוגה מכל טענות השחיתות שלה נגד BSGR ושטיינמץ עצמו.

שטיינמץ בן ה-62 נשלח בידי משפחתו להשיג אספקה של יהלומים גולמיים ולמד להכיר סביבות עסקים קשות ברחבי העולם. הוא פיתח את מכרה היהלומים בסיירה ליאונה ושם עין על סימנדו בגינאה השכנה. הנשיא לנסנה קונטה, שבריאותו הייתה רופפת, ביטל את זכויותיה של ריו טינטו למחצית הנכס, שאותו לא פיתחה ענקית הכרייה האנגלו-אוסטרלית ב-10 שנות שליטתה בו. הזכויות שאיבדה ריו הועברו לשטיינמץ שבועות ספורים לפני פטירתו של קונטה ב-2008.

BSGR מכרה במהירות מחצית מנכסיה בגינאה לענקית כריית עפרות הברזל וייל תמורת 2.5 מיליארד דולר.

לאחר שקונטה נבחר לנשיאות ב-2010, הוא הכריז על בחינה מחודשת וביעור השחיתות בתעשיית הכרייה - מקור הכנסתה העיקרי של גינאה. המיליארדר ומנהל קרנות הגידור, ג'ורג' סורוס, וראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, ייעצו לקונטה לגבי יוזמה זו ואף מימנו אותה. התיק הסנסציוני של טענות שחיתות נגד שטיינמץ שימש כבסיס להחלטה לשלול את זכויותיה של BSGR ב-2012.

שטיינמץ ו-BSGR הכחישו לאורך כל הדרך כי עברו על החוק, והתעקשו שיבוא היום ותוכח צדקתם. בינתיים נפתחה חקירה בבריטניה ובאוסטרליה נגד ריו טינטו בגין תשלומים שביצעה ליועץ במטרה להשיב לעצמה את זכויותיה בסימנדו.

מבחינת שטיינמץ, הסאגה בגינאה הייתה הרבה יותר מהפסד עסקי מכאיב. הוא הפך ליעד חקירות מטעם הרשויות בארה"ב, שווייץ, רומניה וישראל, שבה גם נעצר לפרק זמן קצר ב-2016 ונשלח למאסר-בית.