גואטה על בקשת החנינה של נוחי דנקנר: "מצער ברמה האישית לראות את מצבו"

ראש רשות ני"ע דיברה במסיבת עיתונאים בה הציגה את יעדי הרשות לשנים 2019-2022, ונמנעה מאמירה עקרונית בעניין בקשת החנינה של דנקנר • בהתייחס לחקירת הפרשה של מסחר על בסיס מידע פנים במספר חברות ציבוריות, אמרה  גואטה כי "אנחנו שוק קטן, ולכן כל אירוע מייצר הדף מאוד משמעותי"

נוחי דנקנר בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

"קראתי בעיתון שנוחי דנקנר מבקש חנינה, ואני חושבת שזה מקום שאדם נמצא בו בצערו ובמצוקה, וזה באמת מצער ברמה האישית לראות את זה" - כך אמרה הבוקר (ב') ראש רשות ניירות ערך, ענת גואטה, בהתייחסה לבקשת החנינה של איש העסקים נוחי דנקנר.

גואטה, שדיברה במסיבת עיתונאים במסגרתה הציגה את יעדי הרשות לשנים 2019-2022, נמנעה מאמירה עקרונית בעניין או מאמירה לפיה הרשות סבורה כי יש מקום לריצוי מלא של העונש. "ההחלטה לגבי חנינה לא נמצאת במתחם הסמכויות שלנו, ואין לנו השפעה עליה", אמרה. 

את בקשת החנינה הגיש דנקנר בשבוע שעבר, פחות מ-5 חודשים לאחר שהחל לרצות את 3 שנות המאסר שנגזרו עליו בגין הרשעתו בהרצת מניות אי.די.בי. 

"האכיפה שלנו תמשיך להיות בלתי מתפשרת", אמרה גואטה. "אנחנו נשתמש בכוח שיש לנו כדי למגר תופעות עבריינות בשוק, ואתם רואים שאנחנו עושים את זה. הכוח והסמכות של הרשות ידועים לכל, ואני לא הולכת לנפנף בכוח הזה, גם בגלל שהוא ידוע, וגם בגלל שאני מעדיפה עבודה יעילה ושקטה".

גואטה, שבאה משוק ההון, נותנת אמון רב בשוק, ועל כן מעבירה מסר שהיא לא רודפת אותו. היא תאכוף, אבל לא תטלטל אותו פלילית מעבר לצורך. וגם את האכיפה הקיימת היא רוצה לעשות בשקט, מתחת לרדאר התקשורתי. "תארו לכם שהיינו חושפים את כל פעילות האכיפה שלנו בשוק, אני חושבת שזה היה משתק את השוק - וזו לא מטרתנו", אמרה. "רוב השוק נקי. רק לחלק קטן מהפעילים בשוק ניתן לייחס פעילות עבריינית, ואין לנו כוונה לשתק את מרבית הפעילים שלא נגועים בכך."

השבוע החולף היה סוער בשוק ההון המקומי, עם רצף חריג של דיווחים אודות חקירות וחשדות כנגד בכירים במספר חברות ציבוריות. את עיקר הכותרות ייצרה חקירה רוחבית שמנהלת רשות ניירות ערך בקשר לפרשה של מסחר על בסיס מידע פנים במספר חברות ציבוריות, כשהציר המרכזי בפרשה זו הוא הפיננסייר הוותיק מנחם ויינברג 

לדברי גואטה, ההד התקשורתי שהפרשה מקבלת מעצים ומגדיל אותה, במיוחד בגלל שאנחנו שוק קטן, אך השוק עצמו פועל באופן נקי. "אנחנו שוק קטן, ולכן כל אירוע מייצר הדף מאוד משמעותי", אמרה. עוד היא הוסיפה כי "החקירה הזאת מאוד דרמטית ומראה שאנחנו לא חוששים לפעול בכל מקום שצריך לפעול בו, ולא משנה מי האדם שעומד מולנו" 

לדבריה, "פרשות כאלה ייחשפו כל העת על-ידי מחלקת החקירות, שפעילותה מהמשמעותיות ברשות. אנחנו מחזקים כל הזמן את היכולות שלנו בתחום האכיפה, והשנה אנחנו עובדים על פרויקט משמעותי שיחזק את יכולותינו משמעותית, אך איני יכולה להרחיב עליו. הרשות פועלת באופן אינטנסיבי למגר עבריינות בשוק ההון, ובכל מקום שנאתר פעילויות כאלה, נפעל נגדן".