מאסק שוב מסתבך בגלל ציוץ: רשות ניירות ערך טוענת להפרת הסכם, ומניות טסלה צונחות

מניית טסלה ירדה אמש ב-5% במסחר המאוחר, לאחר שרשות ניירות ערך האמריקאית טענה שאלון מאסק הפר את ההסכם אליו הגיע עמה באוקטובר האחרון • במרכז הפרשה: ציוץ של מאסק מ-19 בפברואר בנוגע לתחזיות הייצור של טסלה שפורסם ללא תיאום עם הרשות

אלון מאסק / צילום: רויטרס
אלון מאסק / צילום: רויטרס

מניית חברת טסלה  ירדה אמש (ב') ב-5% במסחר המאוחר, לאחר שרשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, ביקשה משופט להאשים את אלון מאסק בביזיון בית המשפט בטענה שהפר את פסק הדין שניתן בעניינו באוקטובר האחרון. 

ב-19 בפברואר צייץ מאסק - ציוץ שתוקן לאחר מכן - את התחזיות למספרי הייצור של טסלה.

מאסק כתב שטסלה תייצר כ-500 אלף כלי רכב השנה, אך כארבע שעות לאחר מכן תיקן את הציוץ וכתב ש"התכוון לומר" שהייצור השנתי המשוער של החברה בסוף 2019 עומד על סביב 500 אלף כלי רכב - או קצב ייצור של 10,000 מכוניות בשבוע. יום לאחר מכן התפטר היועץ המשפטי של טסלה דיין בוטווינקאס, והוחלף על-ידי ג'ונתן צ'אנג.

"מאסק לא חיפש או קיבל אישור מראש לפני פרסום הציוץ, שלא היה מדויק והופץ ליותר מ-24 מיליון אנשים", טענו נציגי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בבית המשפט. מאסק, בתגובה, אמר כי "ה-SEC שכחה לקרוא את תמליל הרווחים של טסלה, שמציין בבירור 350 אלף ל-500 אלף. כמה מביך...".

לאחר הסתבכותו הקודמת של מאסק בעקבות הטעיית משקיעים דרך ציוצים בטוויטר, הוא הגיע להסכם עם ה-SEC לפיו הוא נשאר בהנהגת החברה, אך ויתר על תואר היו"ר וקיבל קנס של 20 מיליון דולר. כחלק מההסדר, מאסק היה אמור לקבל אישור מראש עבור ציוצים עתידיים.

הטענה של SEC היא שאין שום ראיה שמאסק ביקש או קיבל אישור מראש על הציוץ המדובר, וחלפו יומיים עד שטסלה ענתה על שאלות ה-SEC לגבי הציוצים של מאסק.

פעולת האכיפה של ה-SEC היא עוד צעד בסאגה שהחלה בתחילת אוגוסט, כשמאסק הודיע ​​באמצעות טוויטר שהשיג מימון מספיק עבור רכישה פרטית מסיבית של מניות טסלה. SEC טענה כי בעשותו כן מאסק "שיקר והטעה".

"עניין זה מאשש עיקרון חשוב הגלום בחוקי ניירות הערך הפדרליים המבוססים על שקיפות", אמר יו"ר ה-SEC ג'יי קלייטון בהצהרה שנתן בספטמבר. "באופן ספציפי, כאשר חברות או תאגידים משחררים הצהרות, הם חייבים לפעול באחריות, כולל מאמץ להבטיח שההצהרות אינן שקריות או מטעות, ועליהן להימנע מהשמטת מידע שהמשקיע הסביר יביא בחשבון בקבלת החלטה", הוסיף קלייטון.