קושנר השיק רוד שואו למכירת תוכנית השלום למדינות המפרץ

הבית הלבן: קושנר וגרינבלאט דנו באבו-דאבי במאמצים "לפשט שלום בין ישראלים לפלסטינים" • פקיד בבית הלבן אמר ל"גלובס" בעבר שקושנר יציג לפני שליטי מדינות המפרץ "רכיבים" של התוכנית הכלכלית האמריקאית לאזור, וזו שלובה במאמצי השכנת שלום • מדינות האזור לא יתמכו בתוכנית הכלכלית בלי לוודא שהן מוכנות לתמוך בתוכנית המדינית

צוות השלום של ממשל טראמפ - ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, וג'ייסון גרינבלט, נציג הבית הלבן למגעים בין ישראל לפלסטינים - השיק אתמול (ב') רוד שואו למכירת תוכנית השלום האמריקאית במדינות המפרץ, שאמורות להשתתף במימונה.

הבית הלבן מסר כי קושנר, גרינבלאט וכן בראיין הוק, נציג מיוחד של הממשל לענייני איראן, נפגשו עם השליט בפועל של אבו-דאבי, יורש העצר מוחמד בין זאייד אל נאהיאן, ודנו עמו על תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים וכן על הגברת שיתוף הפעולה בין ארה"ב לאמירויות הערביות המאוחדות ועל השקעות לשיפור המצב באזור.

אבו-דאבי היא התחנה הראשונה ברוד שואו של צוות השלום. פקיד בבית הלבן אמר ל"גלובס" ב-7 בפברואר כי קושנר וגרינבלאט יבקרו גם בעומאן, בחריין, סעודיה, קטאר ואולי שתי מדינות נוספות - אך לא בישראל - ויציגו לפני שליטיהן "רכיבים" של התוכנית הכלכלית האמריקאית לאזור.

הפקיד הדגיש כי התוכנית הכלכלית תתממש רק אם מדינות האזור יתמכו בה. "זה חלק חשוב מאוד מהמשוואה", הוא הדגיש.

"מדינות האזור לא יתמכו בתוכנית הכלכלית בלי שיוודאו תחילה שהן מוכנות לתמוך גם בתוכנית הכלכלית", אמר פקיד הבית הלבן. "אני בטוח שבצורה זו או אחרת התמיכה בתוכנית הכלכלית תהיה מותנית בתחושת מדינות האזור האם נוח להן עם התוכנית הפוליטית".

"לא מדובר פה במה שמכונה שלום כלכלי", הוסיף הפקיד. "אנו מתייחסים ברצינות רבה ביותר לשני ההיבטים של היזמה - הפוליטי והכלכלי. אנו מבינים, שאם ההיבט הפוליטי לא יהיה מוצק דיו, להיבט הכלכלי לא תהיה שום משמעות, אך, בה בעת, ההיבט הפוליטי לא יצלח בלי תוכנית כלכלית נאותה".

בכירים בבית הלבן אמרו ל-CNN כי גם ארה"ב תסייע במימון החבילה הכלכלית הסופית, אך רק אם מדינות המזה"ת ישתתפו אף הן במימון.

בראיון לערוץ סקיי ניוז בשפה הערבית, ששודר אתמול, אמר קושנר כי תוכנית השלום תתמקד ב"שרטוט מחדש של הגבולות ובפתרון בעיות של המעמד הסופי". לדבריו, לתוכנית תהיה "השפעה כלכלית רחבה - לא רק על ישראל והפלסטינים אלא גם על כל האזור כולו".

"מאחר שכמעט לא היה שום שינוי ב-25 השנים שחלפו, פועל הממשל לגבש פתרונות ריאליים לסוגיות של 2019, ופתרונות אלה ישפרו את איכות החיים באזור", אמר חתנו של טראמפ. "אנו רוצים להביא שלום, לא פחד. אנו רוצים לוודא שתהיה זרימה חופשית של אנשים וסחורות. אנו חייבים ליצור הזדמנויות חדשות".

הוא אמר עוד כי ארה"ב תפעל לאיחוד בין הגדה לרצועת עזה: "אנו רוצים לראות הנהגה אחת לפלסטינים; הם שואפים לממשלה בלתי מושחתת שתדאג לאינטרסים שלהם".

פקידים אמריקאים אמרו בעבר כי התוכנית תועלה רשמית רק אחרי הבחירות בישראל. נאביל אבו רודיינה, שר האינפורמציה ברשות הפלסטינית ודוברה הבכיר אמר לפני כשבועיים כי הרשות מוכנה לשמור על ראש פתוח ביחס לתוכנית האמריקאית, בתנאי שהתוכנית תענה על כל הדרישות הפלסטיניות - גם אם דונלד טראמפ לא יבטל באופן מפורש את ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל.

עד עתה הטילו הפלסטינים חרם על תהליך השלום בגלל אמונתם המוצהרת, שארה"ב אינה יכולה להיות מתווכת הוגנת בעקבות החלטת טראמפ להכיר בירושלים ולהעביר אליה את השגרירות האמריקאית בישראל.