אביגדור ליברמן טוען שבעבר היה קל יותר לעבור הליך גיור. האם יש צדק בדבריו?

האם בשנות ה-90 היה פשוט יותר לעבור הליך גיור? התשובה אצל אביגדור ליברמן • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התראיין לתוכנית "בן ואריה" ב-103FM והתייחס למדיניות שמובילות המפלגות החרדיות בכנסת: "אף מפלגה חרדית היא לא ציונית. ואני חושב שבנושא הזה חובה עלינו להגיע פה למין אמנה ציונית שתמנע מאחרים לסחור ולהביא דברים אבסורדיים. בתחילת שנות ה-90 כל רב עירוני היה מוסמך לעשות גיור". האם הוא צודק? בדקנו.

לפי חוק השבות, "יהודי" הוא "מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת". עם זאת, הליך הגיור לא הוסדר בחקיקה בישראל מאז קום המדינה, ועד היום נמצאת בתוקף פקודת העדה הדתית מ-1927, הקובעת כי המרת דתו של אדם דורשת את אישור ראש העדה אליה הוא שייך, או ממי שהוכר על ידי ראש העדה. בשל כך, הכרה בגיור כרוכה באישור רשמי של הרבנות הראשית.

מקום המדינה ועד שנות ה-70, הסמכות לערוך גיורים רוכזה בידי בתי הדין הרבניים, בהם הייתה מדיניות גיור מחמירה, כאשר רבים מהדיינים התנגדו לגיור של מי שאינו צפוי לקיים אורח חיים דתי. תחום הגיור בישראל השתנה באופן משמעותי בתקופתו של הרב הראשי שלמה גורן, בשנים 1983-1972, אשר ייסד מערך ממלכתי להכשרה ולימוד לקראת הגיור, והעניק סמכויות גיור לרבני ערים ומועצות מקומיות. הרב הראשי שבא אחרי גורן, מרדכי אליהו, שכיהן בשנים 1993-1983, המשיך מגמה זו.

בדוח ועדת נסים, שמונתה ב-2017 על מנת לגבש המלצות בנושא הגיור בישראל, נכתב כי השניים "מינו רבני ערים והטילו עליהם לגייר והם גיירו לא מעטים". ואולם לפי ד"ר נתנאל פישר מ'המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט', היקף סמכות הגיור של רבני הערים החל משנות ה-70 אינו ברור, ואף שרבים מהם ערכו גיורים, קשה לקבוע אם סמכות זו ניתנה לכל רבני הערים. בשנת 1993 ביטל הרב הראשי אליהו בקשי-דורון את סמכויות הגיור של רבני הערים ושל בתי הדין המיוחדים לגיור.

בשנות ה-90 הגיעו לישראל מאות אלפי עולים מברית המועצות לשעבר, כאשר כשליש מהם - כ-300 אלף איש - לא נחשבו ליהודים על פי ההלכה. ממדי העלייה מברית המועצות הציבו אתגר משמעותי בפני מערך הגיור בישראל, ותהליך הגיור של העולים היה איטי ומסורבל וגרר ביקורת רבה. למרות זאת, נושא הגיור לא הוסדר בחקיקה עד היום, והוא מצוי במחלוקת פוליטית קשה.

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן נכונים ברובם. החל משנות ה-70 העניקה הרבנות הראשית סמכויות גיור לרבני ערים רבים, אך לא ידוע אם הן ניתנו לכל רבני הערים. סמכויות אלה נשללו בתחילת שנות ה-90.