תערוכת הסלולר בברצלונה הפכה לשדה קרב בין סין לארה"ב

תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה שהסתיימה אתמול מסמנת את פריצתם של המכשירים שמותאמים לרשת דור 5 • אם בעבר חדשנות בתחום הסלולר סימלה תחרות בריאה בין ענקיות הטכנולוגיה, היכולות שנלוות לרשת הסלולר החדשה הפכו את המאבק למשמעותי הרבה יותר – על שליטה בעולם כולו

ברלין, שנת 2010. כתב המחשבים הוותיק (כך קראו פעם לכתבי הטכנולוגיה) נכנס לאולם העיתונות במתחם מסה-ברלין, שם נערכת תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים IFA. הוא סיפר בהתרגשות שבאחד האולמות הנסתרים הוא גילה עולם ומלואו, רוחש וגועש, של תוצרת סינית זולה. "זה העתיד", הוא התנבא. הכתבים האחרים הנהנו והמשיכו אל האולם הענק של סמסונג, שבהיעדרה של אפל, גנבה את ההצגה עם הטאבלטים האיכותיים הראשונים שהתחרו באייפד. נוקיה הייתה כבר אז היסטוריה וסמסונג סימנה את עצמה כמובילה הטכנולוגית מחוץ לארה"ב.

שמונה שנים מאוחר יותר, בתערוכת MWC 2018 בברצלונה, ואווי הציבה את הביתן המעוצב והגרנדיוזי ביותר במיקום מרכזי של התערוכה, אבל סמסונג עדיין הייתה זו שגנבה את ההצגה - הפעם, עם גלקסי S9 שהציע את המצלמה הסלולרית הטובה בעולם עם לייב אמוג'יז (פיצ'ר שחיקתה מאפל) וסופר סלו-מו (צילום וידאו בהילוך סופר איטי). מתחת לפני השטח, השמועות התמקדו דווקא בוואווי, ובהשקעה סינית של עשרות מיליוני אירו בתערוכה, ובאירועים מושקעים, סגורים לעיתונאים, בשעות הערב.

מברצלונה 2019 סמסונג נעדרה. נדמה שעל רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין שבה מככבת הענקית הסינית וואווי, זו דרכה של הענקית הדרום קוריאנית לסמן בצד של מי היא נמצאת - וכך, היא השיקה את גלקסי S10 ואת הסמארטפון המתקפל גלקסי פולד דווקא בסן פרנסיסקו שבארה"ב.

סמסונג נעדרה, אך וואווי, שהגיעה ל-MWC 2019 עלתה מדרגה עוד יותר ומסמנת את עצמה כיורשת לכתר הטכנולוגי של אפל וסמסונג. ארבעה חודשים בלבד לאחר שוואווי השיקה את מייט 20, שקפץ מייד לצמרת הדירוגים העולמית של המכשירים הטובים בעולם - לצד מכשירי הדגל של סמסונג אפל וגוגל פיקסל - היא עוקפת בסיבוב את סמסונג עם מכשיר מתקפל ראשון. בניגוד למכשיר של סמסונג שהושק כמה ימים לפניו, שניתן היה לצפות בו רק מרחוק, במכשיר החדש של וואווי גם אפשר היה לגעת ולבדוק.

וואווי MateX המתקפל הציג עיצוב אלגנטי ושימושי הרבה יותר מהמתחרה של סמסונג: עם מסך שמתקפל החוצה במקום פנימה (זאת אומרת שכשהמכשיר מקופל, המסכים חיצוניים) וגם מאפיינים מרשימים אחד אחרי השני: זמן טעינה מקוצר של 30 דקות למילוי 85 אחוז מהסוללה ויכולת טעינה עוצמתית שמאפשרת אפילו לטעון את המחשב הנייד באמצעות הסמארטפון (תכונה שקיימת גם ב-S10 של סמסונג). הוא מציע תצוגה שמתפרשת על כל המסך, כמעט ללא שוליים, וללא מגרעת, נפח זיכרון RAM של 8 ג'יגה בייט ושטח אחסון של 512 ג'יגה בייט.

מפגן העוצמה כלל שוב ושוב הצגה של המתחרים, כולל תמונותיהם ושמותיהם, מגומדים לעומת פאר היצירה הסיני, שייצא לשוק באמצע השנה ומחירו הצפוי יעמוד על 2,300 אירו ("יקר, אבל מהנדסינו עובדים על זה", על פי וואווי), לעומת 2,000 דולר מחירו של הפולד של סמסונג. ואיך לא - מדובר על מכשיר עם 5G - קישורית הדור החמישי, העברה השנה לקדמת הבמה.

5G: למרות הכל, לא כל כך מהר

בתערוכות הטכנולוגיה האחרונות, מקומפיוטקס שבטיוואן, דרך MWC בברצלונה ועד CES בלאס וגאס, הדור החמישי תמיד היה ברקע. המרצים באולמות נשאו מסר אחד ברור לחברות התשתית - תתעוררו. דור 5 זה יישומי בינה מלאכותית ובראשם רכב אוטונומי וערים חכמות, דור 5 זה האינטרנט של הדברים (IoT) שפירושו קישוריות לאינטרנט של חפצים ומכשירים אלקטרוניים שעד כה היו טיפשים או שלא היו מחוברים לאינטרנט. הדור הרביעי, ששולט בעשור הנוכחי כמו שדור 3 שלט בעשור הקודם, מיצה את עצמו. כדי לייצר עוד שווקים, שייצרו עוד הכנסות, שוק האלקטרוניקה צמא לדור הבא, שיחבר עוד מכשירים ושיטיס את המהירות לחלל (הורדה של סרט במשקל 1 ג'יגה בייט ב-3 שניות). בינתיים אנחנו בישראל רחוקים מלהיות שם (בין היתר בשל הירידה ברווחיות חברות הסלולר והיעדר מקורות מימון לתשתית דור 5 היקרה) ואפילו בארה"ב המהפכה ניצבת בפני אתגרים בלתי נגמרים.

בכלל, ברצלונה השנה מסמנת את ביאת דור 5 למכשירי הקצה: סמסונג, וואווי ושיאומי לא היו לבד - גם LG ו-ZTE השיקו מכשירים התומכים בתקן החדש. לצידן, מספר חברות כמו וואן פלוס, אופו וסוני הציגו אבות טיפוס למכשירים תומכים. עם זאת, פרט למכשיר של וואווי, רבות מההכרזות היו עמומות, ללא תאריך השקה מדויק או מחיר.

ענקית סינית אחרת, שיאומי, הציגה בתערוכה מכשיר דגל עם קישוריות דור 5. מדובר ב-Xiaomi Mi Mix 3 שהשיקה באוקטובר האחרון, רק בגרסה חדשה הכוללת קישוריות דור 5. גרסה זו תושק במאי הקרוב ותעלה 680 דולר - מחיר שיהפוך אותו למכשיר הדור החמישי בעל המחיר הנמוך ביותר השנה. LG עשתה מהלך דומה כשהכריזה על V50 ThinQ, גירסת ה-G5 של ה-V40 שהושק גם הוא באוקטובר האחרון.

לעמימות הזאת יש ככל הנראה סיבה טובה, שכן למרות העניין הרב סביב המכשירים, רשתות ה-5G עדיין לא זמינות ברוב העולם. בארה"ב, ארבעת ספקיות הטלקום הגדולות, ספרינט, ורייזון, טי-מובייל ו-AT&T הכריזו על השקת רשת 5G בהמשך השנה. אך גם כשהשירות יושק, בשלב הראשון הוא יהיה זמין בחלק קטן מארה"ב, בעיקר בערים גדולות כמו לוס אנג'לס ושיקגו. ואפילו במקומות בהן השירות יהיה זמין, הוא לא ימלא את מלוא הפוטנציאל שלו והצרכנים יצטרכו ככל הנראה להתפשר על המהירויות הגבוהות, או על איכות מעבר האותות של הרשת דרך קירות.

בינתיים, צרכנים שמיהרו לרכוש טלפון תומך 5G יצטרכו בכל זאת להמשיך להסתפק ברשת ה-4G הקיימת כדי להתמודד עם המכשולים. כפיתוח חדש יחסית, ייתכן גם שהמכשירים הראשונים יגיעו עם בעיות אחרות, כמו חיי סוללה קצרים למשל.

המובילה העולמית כרגע במירוץ ל-5G היא בכלל סין. לפי נתוני חברת המחקר דלויט שהוצגו בוול סטריט ג'ורנל, מאז 2015, סין בנתה פי 10 יותר נקודות שידור חדשות (Transmitter Sites) שנחוצות כדי להקים רשת 5G זמינה ומהימנה מאשר נבנו בארה"ב. בסין הממשלה גם דוחפת את קידום הטכנולוגיה באמצעות תכנון, גיוס מגזר ההייטק והשקת תכניות הכשרה באוניברסיטה. באירופה דווקא נערכים לפיתוח באמצעות תכניות פילוט נרחבות עם תמיכה ממשלתית, אך העובדה שבאירופה יש מעל מאה ספקיות סלולר - בהשוואה לארבע בארה"ב ולשלוש בסין - מקשה עליה להתקדם בתחום.

בעוד כמה שנים, כשהטכנולוגיה תממש את מלוא הפוטנציאל שלה, נוכל לפי תחזיות שונות ליהנות משימושים מבטיחים ונרחבים בהרבה מאלה שנוגעים לסלולר, במכשירי האינטרנט של הדברים. הטכנולוגיה מורידה את זמן התגובה של מכונות זו לזו, ולכן צופים למשל כי רכבים אוטונומיים יוכלו לקבל מידע בזמן אמת על התנועה והסכנות בכביש, באמצעות סנסורים במכוניות וברכבים. הרכבים ינצלו את הטכנולוגיה כדי להעביר מידע רב במהירות גבוהה ומבלי לפגוע באיכות של תמונות למשל. תחזיות אחרות גורסות כי מפעלים יוכלו לעבור לציוד אלחוטי, מכשירים לבישים יוכלו לנטר את מצבו של אדם ולשלוח את המידע במהירות לרופא וכן תמורות בתחום ה-AR. מצלמות וסנסורים יאפשרו לשוטרים לסרוק במהירות מקומות ציבוריים כדי למצוא חשודים.

מהצד השני, פיתוחים כמו האחרון מעלים גם חששות נוספים לפרטיות שתביא איתה הטכנולוגיה החדשה, כמובן כתלות ליישומים שיפותחו על גבי התשתית. הטכנולוגיה עשויה לאפשר ניטור מיקום מדויק יותר, ואיסוף מידע רב יותר על אנשים, בין היתר באמצעות הרכבים הפרטיים שלהם. סטיב בלובין, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת קולומביה, העלה חששות כאלה בראיון עם הוול סטריט ג'ורנל.

סין: בעד מה שטוב ונגד מה שרע?

תערוכת המובייל השנה חרגה הרבה מעבר למובייל, הרבה מעבר לביזנס, ורק חיזקה את ההבנה שהטכנולוגיה היא לא שדה הקרב וההתגוששות הבינ-מעצמתית העתידית, אלא העכשווית. הפגנת העוצמה של ספינת הדגל הטכנולוגית של סין היא לא פחות מהפגנת שרירים בעיצומו של סכסוך מתוקשר עם ממשלת ארה"ב, ומהווה מעין תקיעת אצבע בעין של המערב.

משלחת של בכירים מארה"ב הגיעה לברצלונה כדי לשכנע את ספקיות הסלולר לא לרכוש ציוד של וואווי, המתחרה במובילות העולמיות נוקיה ואריקסון, משום שהציוד הסיני פגיע וחשוף יותר, לטענתם, למאמצי הריגול הסיניים. הממשל האמריקני כבר אסר שימוש בציוד תקשורת של וואווי על ידי הספקים שלו, ובפורצ'ן דווח כי השמועות מדברות על צו נשיאותי שיאסור כליל שימוש בציוד של וואווי ברשתות התקשורת בארה"ב. בכיר מחלקת המדינה האמריקנית עמד מול המצלמות בברצלונה, כשלצידו יו"ר רשות התקשורת הפדרלית של ארה"ב אג'יט פאי, ותת מזכיר ההגנה ליסה פורטר, והאשים את וואווי באופן שלא משתמע לשני פנים כי החברה הסינית "דו פרצופית או מוליכה שולל".

בכירים בוואווי הכחישו כמובן את הדברים. חמוש בביטחון עצמי עמד סגן יו"ר וואווי על הבמה בברצלונה ואמר את המשפט הבא, באנגלית: "אנחנו לא עושים שום דבר רע, אנחנו לא עושים דברים רעים", וגם "תנו למומחים לקבוע האם הרשתות בטוחות או לא. ההאשמה של ארה"ב נגד רשתות דור 5 שלנו לא מבוססת על ראיות כלל וכלל".

הפוליטיקה והמסרים החדים והברורים היו עוד חידוש למי שהתרגלו לנאומי מפתח מלוקקים באנגלית תאגידית שמאפיינים את תערוכות הטכנולוגיה. אולי חוץ מהדיפלומטיה האירופאית שמצדה לא אכזבה גם הפעם, ולא התייצבה לצד אף אחד מהצדדים. נציבות האיחוד האירופאי הזהירה מפני "החלטות לא בשלות המבוססות על ניתוח חלקי של העובדות". דברים ברוח דומה אמר גם מנכ"ל וודפון, הבריטי ניק ריד, שקרא לארה"ב להציג את הראיות שיש לה נגד וואווי.

בסופה של התערוכה, שבעבר היתה חגיגה לטכנולוגיה נשאר לא מעט טעם רע, אותו ביקשה לתקן מעט הממונה בוואווי על קשרי ציבור וממשל, סגנית נשיא בכירה וחברת מועצת המנהלים של וואווי, קתרין צ'ן.

צ'ן פרסמה מכתב פתוח לתקשורת האמריקאית באתר הרשמי של החברה אותו פתחה במחמאות לחדשנות האמריקאית: "ארה"ב היא דוגמה מצוינת לכיצד להעניק השראה לחדשנות ולפיתוח טכנולוגיים. אנחנו עצמנו קיבלנו השראה מהיסטוריית היצירתיות והעבודה הקשה שלכם. אני כותבת לכם זאת בתקווה שנוכל להבין זה את זה טוב יותר. בשנים האחרונות ארה"ב פיתחה כמה אי הבנות בנוגע אלינו ואנו רוצים להסב את תשומת לבכם לעובדות". בהמשך הפליגה צ'ן אל מחוזות רחוקים ומנתה שורה של איזורים, "מהקשים והמסוכנים ביותר בעולם", בהם פועלת וואווי על מנת לפרוש תשתיות תקשורת, או במקרים של אזורים מוכי אסון - לתקנם. "אל תאמינו לכל מה שאתם שומעים. בואו תפגשו אותנו. אנו מצפים לפגוש אתכם", חתמה את מכתבה.