אם יש נותן שוחד, איך יכול להיות שאף אחד לא קיבל? כך חמק נתניהו מהאישום החמור בתיק 2000

כמעט מהרגע הראשון לחקירה התעוררה מחלוקת בתוך הפרקליטות סביב המשמעות הפלילית של תיק 2000 • בסופו של דבר בחר היועמ"ש בדרך ביניים יצירתית: להעמיד לדין את מוזס בגין הצעת שוחד לנתניהו - אך להעמיד את נתניהו לדין "רק" בגין הפרת אמונים

ארנון (נוני) מוזס ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ותמר מצפי
ארנון (נוני) מוזס ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ותמר מצפי

ההתלבטות הקשה ביותר של היועמ"ש והוויכוחים העזים ביותר בתוך הפרקליטות בשבועות שלפני ההחלטה בתיקי נתניהו, נגעו לגורל חקירת "תיק 2000". מדובר בתיק שבו נחקר החשד כי רה"מ נתניהו ניסה להגיע לעסקה מושחתת עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שבמסגרתה נתניהו יקבל סיקור אוהד ומוטה ב"ידיעות אחרונות". ובתמורה - רה"מ יפעל לקידום חוק לצמצום השפעתו של העיתון "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות". נזכיר, "דיל" מושחת שלא התממש, או התממש בחלקו הקטן מאוד.

כמעט מהרגע הראשון לחקירה התעוררה מחלוקת בתוך הפרקליטות, סביב המשמעות הפלילית של תיק 2000. בעוד הפרקליטה המלווה המובילה של החקירה, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, חשבה ש"הדיל" המושחת לכאורה שאליו חתרו נתניהו ומוזס, כעולה מהראיות, מגיע לכדי עבירת שוחד מצד נתניהו - היועץ-המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סבר אחרת.

בסופו של דבר בחר היועמ"ש בדרך ביניים יצירתית - של להעמיד לדין את מוזס בגין הצעת שוחד לנתניהו, אך להעמיד את נתניהו לדין "רק" בגין הפרת אמונים. זאת, לאחר שמנדלבליט הגיע למסקנה כי למוזס הייתה כוונה לממש את העסקה ולתת לנתניהו סיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות"; בעוד שאין די ראיות לכך שנתניהו מימש את העסקה, או התכוון לממש אותה.

ההחלטה להעמיד לדין את מוזס בגין הצעת שוחד, ומנגד את נתניהו "רק" בגין הפרת אמונים, מייצרת אי-נוחות, כי היא מפחיתה מהאחריות של נתניהו למעשים. היא גם עומדת בניגוד לתפיסה המשפטית של פרקליט המדינה, שי ניצן, שמצדד בעמדת בן-ארי שרואה בתיק "תיק שוחד".

ריסון כוחו של "ישראל היום"

לגישת ניצן ובן-ארי, הראיות שנאספו בתיק 2000 יכלו לבסס אישום בשוחד נגד נתניהו, שכן עבירת השוחד היא עבירה התנהגותית ולא תוצאתית. כלומר, ניצן השתכנע שנתניהו דן עם מוזס בהליך החקיקה שנועד לרסן את כוחו של "ישראל היום" ובנושאים נוספים. זאת, במסגרת תפקידו הציבורי ובידיעה שהוא, נתניהו, צפוי לקבל תמורה ממוזס. והידיעה הזאת מספיקה כדי להגיש כתב אישום בגין מתן וקבלת שוחד נגד השניים.

החלטת היועמ"ש בתיק 2000 הפתיעה רבים, לאור העובדה שמדובר בקונסטרוקציה משפטית יצירתית, ואולי גם מעוררת תמיהה בהקשר הספציפי. עם זאת, לא מדובר בקונסטרוקציה תקדימית. כך למשל, ולהבדיל, איש-העסקים דני דנקנר הורשע במשפט פרשת הולילנד במתן שוחד ליעקב אפרתי, לשעבר מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ואילו אפרתי עצמו זוכה מהאישום שקיבל שוחד מדנקנר.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נוני מוזס והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.