"האקונומיסט" בטור חריף נגד נתניהו: "צריך להתפטר"

המגזין הבריטי היוקרתי קורא לרה"מ בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו, כפי שייעץ בעצמו בעבר לרה"מ אהוד אולמרט • "האקונומיסט" מעתיר על נתניהו שבחים אך גם מאשים אותו בשחיקת הדמוקרטיה בישראל, בהסתה נגד המפלגות הערביות ובזריעת חוסר אמון כלפי מוסדות השלטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

המגזין הבריטי היוקרתי "אקונומיסט" קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו, כפי שייעץ בעצמו בעבר לראש הממשלה אהוד אולמרט - בעקבות הכוונה להגיש נגדו כתבי אישום בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע. בטור מיוחד המתפרסם היום (ה') בעקבות הודעת משרד המשפטים לפרקליטי נתניהו, מעתיר ה"אקונומיסט" על נתניהו שבחים אך גם מאשים אותו בשחיקת הדמוקרטיה בישראל, בהסתה נגד המפלגות הערביות וזריעת חוסר אמון כלפי מוסדות השלטון.

"נתניהו הוא אכן פוליטיקאי יוצא דופן", כותב המגזין. "הוא זכה בשלוש מערכות בחירות ברציפות ובארבע בסך הכל. כלכלת ההייטק של ישראל פרחה בתקופת כהונתו. הוא נמנע מלפתוח במלחמה בסוריה (אבל ניהל מלחמה בעזה ב-2014), הוא חיזק את הקשרים עם מדינות ערב ומדינות אחרות שבעבר סלדו מישראל. תחת מר טראמפ, ארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל ונסוגה מהסכם הגרעין עם אירן של ברק אובאמה. אבל נתניהו גם שחק את הדמוקרטיה הישראלית. ללא כל התקדמות לעבר מדינת פלסטינאית הכיבוש של הגדה המערבית הופך לעובדה מוגמרת ונראה יותר ויותר כמשטר אפרטהייד. בתוך ישראל נתניהו קידם את השוביניזם היהודי, הציג את המפלגות הערביות כגיס חמישי והפיץ חוסר אמון במוסדות המדינה". במגזין מציינים את ההבדלים בין נתניהו למייסד הליכוד מנחם בגין ומשווים את אמירתו המפורסמת של בגין "יש שופטים בירושלים" עם השקפתו של נתניהו המשולה לדבריהם ל"ארורים השופטים". הם מזכירים גם את קריאתו של נתניהו ב-2009 לראש הממשלה אהוד אולמרט להתפטר משום שהוא "שקוע בחקירות עד צוואר".

"הגיעה העת שנתניהו יקשיב בעצמו לעצה שנתן בשעתו (לאולמרט)", כותבים ב"אקונומיסט". "אם לא יתפטר, שותפיו הקואליציוניים חייבים לכפות זאת עליו ואם הם לא יעשו זאת - הבוחר צריך להעניש את אותם. הדמוקרטיה בישראל גדולה יותר מכל פולטיקאי ואפילו באישיותו של נתניהו".

המגזין היוקרתי הבריטי, שמתח לא פעם בעבר ביקורת על נתניהו, מציג אותו כאב-הטיפוס למנהיגים מסוגם של דונלד טראמפ ושל מנהיג הפיליפינים רודריגו דוטרטה. "בעולמו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, הכוונה להגיש נגדו כתב אישום באישומים של שוחד, מרמה והפרת אמונים - אינם אלא ציד מכשפות, פרי מזימתם של שמאלנים חתרנים שפועלים בחסות המנגנון הממשלתי. בית המשפט העליון מקריב ערכים יהודיים על המזבח של ערכים אוניברסליים. הגנרלים שמתמודדים נגדו בבחירות מתואמים עם ערבים שרוצים להשמיד את מדינת ישראל. עיתונאים עושים לו לינץ' ציבורי ומפיצים פייק ניוז. נשמע מוכר? נתניהו הוא במידה רבה אב הטיפוס של הפוליטיקאי האנטי-ממסדי הפופוליסטי. הוא עלה לשלטון הרבה לפני דונלד טראמפ בארה"ב, דוטרטה בפיליפינים ותנועת חמשת הכוכבים באיטליה. בניגוד אליהם נתניהו היה בשלטון זמן רב כל-כך שהוא כבר הפך בעצמו לממסד".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נוני מוזס והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.