"100 יחידות דיור זה אולי שני בניינים בצפת, אבל בראש פינה זה משמעותי מאוד"

ראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל, נלחם בכוונת הממשלה להכפיל את מספר התושבים ביישוב ושואף לשמור על צביון המושבה התיירותית: "100 יחידות דיור זה אולי שני בניינים בצפת אבל בראש פינה זה מאוד משמעותי" • ראשי הערים החדשים - כתבה עשירית בסדרה

מוטי חטיאל / צילום: אייל מרגולין
מוטי חטיאל / צילום: אייל מרגולין

תוכניות הממשלה להציף את הערים הקיימות ביחידות דיור לא פוסחות גם על יישובים קטנים. ביישוב ראש פינה, המונה 3,000 תושבים ב-950 בתי אב בלבד, מתכננת המדינה להוסיף מאות יחידות דיור, כך שהמושבה הפסטורלית תכלול כבר 7,000 יחידות דיור. משרד השיכון קידם תוכנית על קרקע בצפון היישוב, להקמת 450 יחידות דיור בבניינים בני שלוש קומות עם שטחי מסחר נלווים. בוועדה המחוזית סברו שמדובר בתוכנית עם צפיפות נמוכה מדי והורו למשרד השיכון להגדיל את מספר היחידות ל-660 יחידות דיור.

בשלב זה כבר נבחר לתפקיד ראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל, מי שכיהן בעשר השנים האחרונות כמזכיר המועצה. "פניתי למשרד השיכון והסברתי שאנחנו צריכים לקבוע איך תיראה המושבה הזאת בעתיד", אומר חטיאל בראיון ל"גלובס", "אין לנו בעיה עם בנייה חדשה, אבל יש לנו בעיה עם ההיקפים. צריך להבין ש-100 יחידות דיור זה אולי שני בניינים בצפת, אבל בראש פינה זה משמעותי מאוד. 950 יחידות הדיור שקיימות פה היום נבנו ב-140 שנה. אז להוסיף אפילו 100 משפחות שיבואו להתגורר ביישוב בבת אחת, בשכונה חדשה, זה משנה את כל האופי של היישוב וזה מנתק את השכונה מהמושבה הוותיקה".

חטיאל מוסיף כי התוכנית המקורית כללה גם כביש ברוחב 24 מטרים. "אין דבר כזה בכל ראש פינה וזה פשוט לא מתאים. הצלחנו להגיע להסכמות שהתוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית תוקפא ושמשרד השיכון יתכנן מחדש את התוכנית ל-450 יחידות דיור ללא מסחר, ובכביש צר יותר מ-24 מטרים. אנחנו גם דורשים שהבינוי יהיה בן שתי קומות ולא שלוש".

בתל אביב מתווכחים על מגדל שהעירייה יזמה, כי אושרו "רק" 100 קומות והעירייה רוצה 120 קומות.

"התכנון צריך להיות הגיוני ותואם את גודל היישוב. הקיבולת בראש פינה היא ל-15-20 יחידות דיור חדשות בכל שנה. לא ליותר מזה. מי שרוצה לנפוש בראש פינה לא רוצה לראות כאן מגדלים רבי קומות, וזה מה שמייחד את המושבה. אנחנו כן מוכנים להגדיל מעט את מספר היחידות, ובתנאי שרובן ייכללו בכפר סטודנטים. יש פה ביקוש גדול לדיור מצד סטודנטים שלומדים במכללת צפת. אחת הראיות לכך היא שיחידות ששימשו בעבר כצימרים מושכרות היום ליחידות דיור. אם בעבר היו 400 צימרים בראש פינה, המספר עומד היום על 200 בלבד. אנחנו מושבה תיירותית ונושא התיירות לא טופח כאן. היום אני פועל להשגת תקציב ותקן לעובד, שכל עיסוקו יהיה נושא התיירות. אתר השיחזור שלנו זקוק גם הוא להתחדשות ושדרוג".

לא מפריע לך שיש כאן וילות לתיירות שלא מתגוררים בהן? שיש פערים בין עשירים לעניים?

"נכון שיש מדד שונות גבוה ופערים. מצד אחד יש כאן אנשים שרוכשים וילות ב-8-9 מיליון שקל ומצד שני יש כאן כמה בתי רכבת משנות ה-50 של דיירי דיור ציבורי. לאדם עני קשה יותר לגור בראש פינה מאשר בחצור, צפת או קריית שמונה, ששם יש סבסוד של יום לימודים ארוך, וכאן הגנים יקרים יותר".

בשקט בשקט סגרו כאן גם את שדה התעופה במחניים.

"מטוסים פרטיים עדיין יכולים לנחות במחניים. אנשים הפסיקו לטוס כי הטיסות היו יקרות, המטוסים היו מיושנים ומפחידים, וגם הכבישים שנסללו כמו כביש 6 הפכו את הנסיעה למרכז לקצרה יותר. מה שכן צריך כאן זה שדה תעופה בינלאומי למטוסים בינוניים שיביא לכאן גם טיסות מאירופה, ותיירים שיוכלו להגיע ישר לאתרי התיירות בגליל ובגולן. המסלול של המטוסים לא יהיה מעל ראש פינה, אבל טובא זנגריה ומחניים צפויים להתנגד".

בראש פינה יש שני מרכזים מסחריים ומרכז שלישי בהקמה, והתושבים כבר מזמן לא תומכים.

"הקניונים האלה הם החמצן של היישוב כי הם משלמים ארנונה גבוהה מהמגורים, שמאפשרת את מתן השירותים לתושבים, אבל אני מסכים שצריך להגביל את היקפי הבנייה של המסחר ביישוב. נכון שלתושבים הוותיקים קשה עם המרכזים המסחריים שיוצרים פקק בכניסה לעיר. אבל אני גם מסביר לתושבים שבתל אביב עומדים גם שעה ויותר בפקקים. על כל פנים אמות ביקשו להרחיב את הקניון שלהם ואני סירבתי, בנימוק שעד שלא יהיה פתרון תחבורתי שייתן יציאה נוספת לכביש 90, לא אתן אישור להוספת שטחי מסחר. אם יהיו עומסי תנועה, אנשים פשוט לא יבואו לקנות".

אם יבנו מגורים ולא עסקים, מאזן ההכנסות מארנונה ישתנה לרעה.

"נכון. היום אנחנו במצב מצוין ש-22% מהארנונה היא ממגורים, והשאר מארנונה עסקית. מחצית מהתקציב של המועצה מגיע מארנונה מהמרכזים המסחריים, מבסיס צה"ל, מתחנת המשטרה ומאזור התעשייה צח"ר המשותף לכמה רשויות. מאחר שאנחנו מדורגים 7 במדד הסוציו-אקונומי אנחנו גם לא מקבלים מענקים או תמיכה ממשלתית, לכן המאבק שלנו על האופי של היישוב, שמספר יחידות הדיור בו לא יזנק לכמות בלתי סבירה, הוא כל כך קריטי, כי אם זה יקרה, אנחנו כבר לא נהיה על 22% מגורים והשאר תעסוקה, אלא הפוך, וזה מצב לא בריא".

למכירה בראש פינה: אחוזה מפוארת ו-17 דונם מטעים ב-8 מיליון שקל

הנכסים בראש פינה מתאפיינים בשונות גם באופיים וגם בתג המחיר שלהם. רובם המוחלט של יחידות הדיור בראש פינה הם בתים צמודי קרקע, למעט כמה בנייני רכבת משנות ה-50 שכוללים דירות מגורים ישנות בשטח של 45-50 מ"ר. מדובר בדירות בבעלות החברה המשכנת עמידר, שחלקן נמכרו לאורך השנים לדיירים זכאי הדיור הציבורי במחירים סמליים. לדברי המתווכת חנה גד, מתיווך "יהם" בראש פינה, "דירות שנמכרו בעבר ב-400 אלף שקל, מוצעות כיום למכירה ב-500 ו-600 אלף שקל. דירות דומות ביישוב הסמוך חצור הגלילית נמכרות במחירים נמוכים משמעותית".

צמודי קרקע יוקרתיים לצד בנייני רכבת. "אחוזת רנסנס" בראש פינה / צילום: אייל מרגולין
 צמודי קרקע יוקרתיים לצד בנייני רכבת. "אחוזת רנסנס" בראש פינה / צילום: אייל מרגולין

מנגד, בתים צמודי קרקע על מגרש בן חצי דונם בחלק הוותיק של היישוב, נמכרים במחיר של 1.7-2.2 מיליון שקל. "ככל ששטח המגרש גדול יותר, המחיר עולה", מסבירה גד, "בנוסף קיים היצע של נחלות במושבה, שכוללות חוץ מבית מגורים גם מטעים המעובדים בידי אגודה שיתופית המאגדת 40 בעלי נחלות, ומעבירה להן חלק ברווחים מהגידול החקלאי בסוף השנה. רבים מהמוכרים הם תושבים ותיקים שגידלו את הילדים, ומעוניינים בבתים קטנים יותר".

לדברי גד, הנכס היקר ביותר שמוצע כיום למכירה במושבה הוא אחוזת רנסנס במושבה הוותיקה, שמציעה למכירה משפחת לוי הוותיקה. "האחוזה כוללת בית מגורים מפואר, בנוסף לצימרים ובריכת שחייה, הבנויים על מגרש בן 2 דונם. העסקה כוללת גם 17 דונם של מטעים שמצויים בחלק אחר של היישוב ומעובדים בידי האגודה השיתופית, מה שהופך את העסקה גם למניבה". תג המחיר המבוקש בגין האחוזה הוא 8 מיליון שקל, והוא מתאים כבית מגורים או בית נופש.