חלוץ מחקר הקנאביס הרפואי פרופ' רפאל משולם מונה ליו"ר הוועדה המדעית של חברת קנביט

משולם בן ה-88 היה החוקר הראשון שזיהה כבר בשנת 1964 את ה-THC, הרכיב הפעיל העיקרי בקנאביס, שגורם לתופעות הפסיכואקטיביות של הצמח • לפני כחודש קיבלה קנביט השקעה של 24 מיליון שקל מקבוצת משקיעים בהובלת ברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן קנדה ישראל

רפאל משולם/ צילום: רפי קוץ
רפאל משולם/ צילום: רפי קוץ

חלוץ תחום הקנאביס הרפואי בעולם, פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית, מונה ליו"ר הוועדה המדעית של חברת הקנאביס הרפואי קנביט , שמנייתה נסחרת בבורסת תל אביב. מחיר המניה היום משקף לחברה שווי של כ-81 מיליון שקל.

קנביט מסרה כי משולם כבר בחר ואישר כמה פרויקטים לפיתוח על ידי החברה, וכן ייתכן כי החברה תפתח גם פרויקטים שמקורם במעבדה שלו. משולם הסכים לתת לחברה בלעדיות על שירותיו וזכות ראשונים לפיתוחים ממעבדתו, אל מול חברות מסחריות אחרות. התגמול שיקבל משולם עבור העסקתו הוגדר על ידי קנביט כ"לא מהותי לחברה". 

משולם, בן 88, נחשב לחלוץ תחום הקנאביס הרפואי העולמי. בשנת 1964 היה החוקר הראשון שזיהה, בודד וסינתז את ה-THC, הרכיב הפעיל העיקרי בצמח הקנאביס, שגורם לתופעות הפסיכואקטיביות ("ממסטלות") של הצמח. הוא היה הראשון שנתן THC לנבדקים וראה התנהגות דומה לזו של צרכני הקנאביס. משולם זיהה גם חומרים נוספים בצמח, כולל החומר CBD, חומר פעיל רפואית אך לא פסיכואקטיבי, וכן גילה את "אפקט הפמליה" - כלומר, את היתרון של פעילות משותפת של חומרים רבים מתוך הצמח על פני שימוש רק בחומר פעיל אחד (במקרים רפואיים מסוימים).

משולם ממשיך לחקור את המערכת בגוף האדם המגיבה לקנאביס, וכן חומרים טבעיים ומלאכותיים נוספים המפעילים אותה. קנביט מקימה בימים אלה פעילות גידול קנאביס. לחברה הסכם הפצה עם חברת נמסטה טכנולוגיות הקנדית, וגם הסכם לייצור קנאביס עבור החברה המובילה בשוק, תיקון עולם, ברגע שתקבל קנביט אישור לפעילותה. 

לפני כחודש קיבלה קנביט השקעה של 24 מיליון שקל מקבוצת משקיעים בהובלת ברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן קנדה ישראל.