מי פנוי בקומה ה-53? המכונית המעופפת הופכת בהדרגה ממדע בדיוני למציאות

מלזיה מצטרפת לטרנד והיא מפתחת שירות מוניות בשחקים • סטארט-אפ הענק אובר הוא אחת החברות שמקוות להשיק שירות של נסיעות במכונית אווירית באמצעות האפליקציה

מכונית מעופפת על רקע קו הרקיע של קואלה למפור, בירת מלזיה /הצילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
מכונית מעופפת על רקע קו הרקיע של קואלה למפור, בירת מלזיה /הצילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

בסוף השבוע הודיע, מוחמד רדזואן יוסוף, שר בממשלת מלזיה כי המכונית המעופפת שהמדינה מפתחת לא תימכר לצרכנים, אלא תפותח עבור חברות המציעות שירותי תחבורה, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות הרשמית של ממשלת מלזיה, Bernama.

עוד דווח כי השר אמר שחברות שונות כבר הביעו התעניינות לגבי שימוש ברכב החדשני, וביניהן ענקית שיתוף הנסיעות האסייתית גראב, שרוצה להשתמש בה כמונית. מספר ימים לפני כן, השר אמר כי במלזיה מקווים לחשוף את אב הטיפוס של המכונית, שפותחה באמצעות טכנולוגיה מקומית, כבר השנה.

יוסוף הצהיר כי המכונית לא מיועדת לקהל הרחב בתגובה לביקורת השלילית שהפיתוח קיבל בשבוע שעבר. אזרחים מלזיים הגיבו בלעג לרעיון, כינו אותו "בדיחה" בטוויטר, והביעו ביקורת על הבחירה של הממשלה להשקיע בפרויקט החדשני במקום לשפר את מצב התחבורה הקיים. לכן השר אמר כי מכירה מסחרית מעולם לא הייתה המטרה, למרות שכך הניחו אנשים רבים.

למרות הלעג של המלזיים, מכוניות מעופפות היא חזית שמשתתפות בה חברות מובילות בעולם וממשלות נוספות שמעוניינות לקדם אותו. המטרה של הפיתוח היא להציע כלי תחבורה שיאפשר להגיע במהירות גבוהה יותר בנסיעה בין שני מקומות מרוחקים, או לעקוף את הפקקים באזורים שסובלים היום מגודש תנועה רב.

סטארט-אפ הענק אובר הוא אחת החברות שמקוות להשיק שירות של נסיעות במכונית אווירית באמצעות האפליקציה שלה, ורק בשבוע שעבר החברה ביקשה מוועדת התשתיות, התחבורה והערים של אוסטרליה לעבוד לצידה כדי להשיק את השירות "אובר אייר" במדינה. באוגוסט אובר הודיעה על חמישה שווקים אפשריים להשקת השירות - אוסטרליה, ברזיל, צרפת, הודו ויפן. בנוסף החברה הצהירה כי דאלאס ולוס אנג'לס יהיו הערים הראשונות בהן תציע שירותי שיתוף נסיעות אוויריות, וכי היא עשויה להתחיל להציע את השירות כבר ב-2023.

ב-CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שנערכה בינואר בלאס וגאס, החברות Bell Aerospace ואובר, חשפו את מודל ה-Nexus לרכב מעופף, שמפותח כרכב המועדף על אובר לשירות שלה. הרכב יאפשר מהירות נסיעה של מטוס, ומתאים לנחות בתשתיות הקיימות, כך שערים לא יצטרכו להשתנות באופן רדיקלי כדי לאפשר את הפעולה שלו.

בדצמבר, אנליסטים של מורגן סטנלי התייחסו לתחום הרכבים המעופפים ואמרו כי גורמים טכנולוגיים וכלכליים שונים הכוללים סוללות יעילות יותר, פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית ותקשורת לוויינים טובה יותר עשויים לאפשר את הפיכת הקונספט שנשמע כאילו נלקח מסרט מדע בדיוני למציאות. הם כתבו כי פיתוח מכונית מעופפת באמצעות טכנולוגיה מהווה "בעיה שפשוט יותר לפתור באמצעות תוכנה לעומת מכונית אוטונומית". והוסיפו כי "היינו מתארים את המצב הנוכחי של הטכנולוגיה עבור רכבים מעופפים אוטונומיים וחשמליים כלא מפותח מספיק, אבל כזה שמשתפר באופן מהיר בתחומי ההחלפה של הטייס, בטיחות ויעילות".

עוד כתבו האנליסטים של מורגן סטנלי כי השימוש בטכנולוגיה זו כדי להעביר משא הוא קרוב בהרבה מהסעת בני אדם, במיוחד באמצעות רחפנים. האנליסטים מעריכים כי השוק הגלובלי להעברת סחורות באופן זה יגיע לשווי של 615 מיליארד דולר ל-2.9 טריליון דולר עד 2040.

בין החברות הנוספות שמפתחות מכוניות אוויריות נמנות בואינג, איירבוס, אינטל, EHang וגם הסטארט-אפ הישראלי NFT. מבחינת מדינות, לצד מלזיה גם יפן, דובאי, סינגפור וניו זילנד מובילות מאמצים ממשלתיים להשקת מכוניות מעופפות, כאשר יפן הציבה יעד שאפתני במיוחד ואמרה כי היא מתכננת לאפשר מוניות אוויריות כבר בסוף 2020. היא משתפת פעולה לשם כך עם בואינג, Airbus, יצרנית המכוניות המקומית סובארו וחברות נוספות.

בדומה לאובר, גם חברת Airbus אמרה כי היא עשויה להציע שירותי הסעה במכוניות אוויריות כבר מ-2023. היא מפתחת את המונית האווירית האוטונומית Vahana שהשלימה את טיסת המבחן הראשונה שלה בשנה שעברה. גם הסטארט-אפ Kitty Hawk שמגובה על ידי מייסד גוגל לארי פייג' המריא בטיסת בכורה בשנה שעברה בניו זילנד. בסוף ינואר, אב טיפוס של מכונית מעופפת שעוצבה על ידי בואינג השלים את טיסת המבחן הראשונה שלו, שיצאה מהעיר מנסס בווירג'יניה. לפי בואינג, המכונית מונעת על ידי חשמל, עוצבה לטיסה אוטונומית לחלוטין, ויכולה להישאר באוויר לאורך 50 מייל (כ-80 קילומטרים).