השבוע: קידוח אקספלורציה ראשון מאז 2013 בשטח הימי של ישראל

חברת אנרג'יאן היוונית צפויה להודיע השבוע על תחילת קידוחי כריש-תנין • ל"גלובס" נודע כי אסדת הקידוח המיועדת לבצע את קידוחי כריש-תנין הגיעה בסוף השבוע לנקודה המיועדת לקידוח הראשון • באנרג'יאן סירבו להתייחס לדברים • זהו קידוח אקספלורציה ראשון בישראל מאז השנה של קידוח "תמר SW"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

חברת אנרג'יאן היוונית-בריטית צפויה להודיע השבוע על תחילת קידוחי כריש. ל"גלובס" נודע כי ספינת הקידוח המיועדת לבצע את קידוחי כריש הגיעה בסוף השבוע לנקודה המיועדת לקידוח הראשון. באנרג'יאן  סירבו להתייחס לדברים.

הספינה DrillMax של חברת Stena השוודית, צפויה לבצע סדרת קידוחים שיתחילו בקידוח אקספלורציה במבנה המכונה כריש-צפון - מדובר במבנה שלפי אומדנים עשוי להכיל בהסתברות של 69% כמות של 33.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, כמות דומה לזו שהכיל מאגר הגז הראשון של ישראל מארי-B. בנוסף עשויה להימצא במבנה כמות השווה ל-14 מיליון חביות של קונדנסט (נפט קל). מדובר בקידוח האקספלורציה הראשון שנערך במים ישראלים מאז שנת קידוח תמר SW שנערך בסוף 2013.

לאחר ביצוע הקידוח בכריש-צפון תעבור ה-DrillMax לבצע שלושה קידוחים נוספים לפיתוח שלוש בארות במאגר הגז כריש המרכזי. ההסכם עם Stena כולל אופציה לביצוע עד 6 קידוחים נוספים במבנים בשטחי רישיון תנין וכריש.

אנרג'יאן מתכננת להשקיע כ-1.8 מיליארד דולר בפיתוח שני המאגרים שרכשה מדלק ונובל אנרג'י במסגרת היישום של מתווה הגז. ההשקעה העיקרית בפיתוח היא בבניית אסדת הפקה ואחסון צפה (FPSO). האסדה הנבנית בימים אלה במספנות בסין צפויה להגיע לישראל לקראת סוף 2020 כדי לאפשר לאנרג'יאן להתחיל בהפקת הגז ברבעון הראשון של 2021. האסדה הצפה שתעגון מעל המאגר העיקרי, הנמצא במרחק כ-90 ק"מ מהחוף תזרים לחוף גז נקי בכמות שנתית של 4.3 BCM ותוכל לשרת מאגרי גז נוספים בהיקף כולל של 8 BCM לשנה.

דרישת מובילי המאבק להזזת אסדת ההפקה של לוויתן ממיקומה הנוכחי מול חופי חדרה ללב ים התבססה על מודל פיתוח המאגר של אנרג'יאן. המדינה טענה בתגובה כי הקמת האסדה ליד החוף נעשתה לפי דרישת מערכת הביטחון.