הפניקס ומנורה מבטחים צפויות להצטרף לפרויקט אנרגיית הרוח של אנלייט בספרד

הפרויקט, שיכלול כ-80 טורבינות רוח, צפוי להגיע להספק של כ-300 מגוואט ונמצא בתהליכי פיתוח מתקדמים

טחנת רוח / צילום: רויטרס Mohamed Abd El Ghany
טחנת רוח / צילום: רויטרס Mohamed Abd El Ghany

חברות הביטוח והפיננסים הפניקס  ומנורה מבטחים  צפויות להצטרף כמשקיעות לפרויקט אנרגיית הרוח הענק של אנלייט אנרגיה  בספרד. אנלייט, הפועלת בתחום האנרגיות המתחדשות (סולאר ורוח) בארץ ובעולם ומנוהלת על ידי גלעד יעבץ, דיווחה הבוקר (ב') לבורסה כי היא מנהלת מו"מ מתקדם כשבסיומו תרכוש מנורה מבטחים כ-25% מהזכויות בפרויקט וקבוצת הפניקס תרכוש כ-20% מהזכויות. את יתרת הזכויות בפרויקט יחזיקו מיזם "מובילים" (8%) ואנלייט בעצמה. כמו כן, החברה תחזיק מלוא הבעלות בזכויות של השותף הכללי המנהל של המיזם ותהא בעלת השליטה בו.

מובילים הוא מיזם משותף של אנלייט עם גופים מוסדיים להשקעות בפרויקטי אנרגיה מתחדשת בשוק הבינלאומי. המיזם השלים עד היום התקשרויות בפרויקטי אנרגיית רוח באירלנד, קרואטיה, סרביה וספרד, ובפארקים סולאריים בהונגריה, בהיקף של 125 מיליון אירו. במיזם מובילים מחזיקה אנלייט 50.1%, הפניקס מחזיקה בכ-20%, מגדל ב-20% והראל ב-9.9%.

השקעתן של מנורה מבטחים והפניקס בפרויקט תבוצע בתנאים דומים לאלה שנקבעו ב"מובילים" ואילו ניהול הפרויקט בספרד יבוצע על ידי חברה ייעודית, המוחזקת בשרשור על ידי אנלייט, שתקבל דמי ניהול, דמי ייזום ושיעורי חלוקה בהיקפים ושיעורי תשואה עודפים לחברה.

פרויקט של 320-360 מיליון אירו

אנלייט רכשה ביולי 2018 את הזכויות לפרויקט Gecama, שנמצא באזור Mancha ו-La-Castilla בספרד. הפרויקט, שיכלול כ-80 טורבינות רוח, צפוי להגיע להספק של כ-300 מגוואט ונמצא בתהליכי פיתוח מתקדמים. על פי הערכות ראשוניות, ההשקעה בפרויקט צפויה להסתכם בכ-320-360 מיליון אירו (כולל עלויות הקמה, מימון ורכישת הזכויות). בחברה מעריכים כי שיעור ההון העצמי הנדרש לפרויקט יעמוד על 40%-50% מעלות ההשקעה הכוללת.

כיום נמצא הפרויקט בשלבי פיתוח מתקדמים והשלים תסקיר סביבתי, תכנית מאושרת (תב"ע), קבלת תנאי חיבור לרשת והשגת מרבית הזכויות בקרקע, כאשר השלבים שנותרו להשלמת הפיתוח כוללים הוצאת היתרי בניה והשלמת הבטחת הזכויות בקרקע ליתרת שטחי הטורבינות ולתוואי קווי החשמל.

החברה בוחנת מספר אפשרויות מימון לפרויקט, בין היתר, קבלת מימון במתווה Project Finance. הערכות החברה הן כי שיעור המינוף של החוב הבכיר עשוי לעמוד על 50%-60% מעלות ההקמה הכוללת של הפרויקט.

באנלייט מעריכים כי ההכנסות הצפויות מהפרויקט, שצפוי להתחיל לפעול בשנת 2021, יגיעו ל-40-45 מיליון אירו לשנה ב-10 השנים הראשונות לפעילותו, בהתבסס בעיקר על הסכמי מכירת חשמל מסחריים מול צרכנים גדולים או גופים מסחריים בעלי דירוג אשראי גבוה. בהמשך, לפי הערכות החברה, ההכנסות צפויות לנוע בטווח של 55-65 מיליון אירו לשנה, כתלות במחירי השוק של החשמל, ובתמהיל מכירות החשמל של הפרויקט, שצפוי להתחלק בין מכירה ישירה במחירי שוק לבין מכירה בהסכמים מסחריים.

אנלייט, שהייתה בעבר בשליטת יורוקום תקשורת של שאול אלוביץ', נסחרת בבורסה בשווי של כ-1.12 מיליארד שקל לאחר עלייה של יותר מ-20% במניה בשנה האחרונה. החברה מנוהלת כיום ללא גרעין שליטה, כשהפניקס מחזיקה כ-9.9% ממניות החברה, הראל 8.6%, כלל ביטוח 6.8%, פסגות מחזיקה כ-9% באמצעות קופות הגמל וקרנות הנאמנות שלה ומגדל מחזיקה כ-8.2% מההון.