השופטת אורלי סלע תבדוק את התלונה נגד לוי רחמני על הטרדה מינית של דירקטורית בקבוצת איילון

הנשיאה בדימוס של בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע מונתה ע"י דירקטוריון איילון החזקות, ולפי שעה לא ידוע מתי תגיש את מסקנותיה • התלונה נגד בעל השליטה הוגשה לפני כשנה-שנה וחצי וטופלה באופן פנימי, ללא שניתן לדבר גילוי פומבי

לוי רחמני - מנכ"ל חברת ביטוח איילון / צילום: איל יצהר
לוי רחמני - מנכ"ל חברת ביטוח איילון / צילום: איל יצהר

השופטת אורלי סלע, הנשיאה בדימוס של בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, מונתה על-ידי דירקטוריון איילון החזקות לבדוק את התלונה על הטרדה מינית שהגישה דירקטורית בחברה נגד בעל השליטה לוי רחמני. אתמול (א') נחשף ב"גלובס" כי רשות שוק ההון דרשה מדירקטוריון איילון למנות גורם חיצוני שיבדוק את התלונה. לפי שעה לא ידוע מתי תגיש השופטת סלע את מסקנותיה.

במסגרת הבדיקה, כך מפרטת היום (ב') איילון, תקיים השופטת "בירור בתלונתה של דירקטורית בחברה נגד בעל השליטה, לפי החוק למניעת הטרדה מינית", אשר "מתייחסת לאירוע מהתקופה שבה כיהן בעל השליטה כמנכ"ל וכדירקטור בחברה". 

השופטת אורלי סלע  / צילום: דוברות בתי המשפט
 השופטת אורלי סלע / צילום: דוברות בתי המשפט

התלונה נגד בעל השליטה באיילון הוגשה לפני כשנה-שנה וחצי על-ידי דירקטורית בקבוצה-האם איילון החזקות, שסירבה להגיש תלונה במשטרה. הטיפול בנושא נעשה פנימית ללא שניתן לדבר גילוי פומבי. 

התלונה האמורה נודעה ברבים בעקבות עימות חריף שהתגלע לאחרונה בצמרת הקבוצה, בין בעל השליטה רחמני לבין יו"ר דירקטוריון איילון החזקות, שלמה גרופמן, שלצדו ניצבים כל חברי הדירקטוריון. העימות החריף פרץ בעקבות רצונו של רחמני למנות את משה בנבנישתי למנכ"ל איילון החזקות במקומו; זאת לאחר שרחמני עצמו אולץ בשלהי 2018 לפרוש מתפקיד מנכ"ל הקבוצה, וזאת בהמשך לכך שעוד קודם הוא הורחק מהניהול של חברת הביטוח שבשליטתו. לבסוף, ועדת האיתור שהקים דירקטוריון איילון החזקות בחרה למנכ"ל את מנהל הכספים של הקבוצה, שרון רייך, וזאת למרות לחצים פסולים מצד בעל השליטה, לטענת חברי הדירקטוריון.

כפי שפורסם כבר בשבוע שעבר ב"גלובס", לאחר שהדירקטוריון בהובלת גרופמן בחר ברייך כמנכ"ל הקבוצה ולא בבנבנישתי, החליט בעל השליטה רחמני כי יפעל לכך שגרופמן לא ייבחר מחדש לדירקטוריון החברה באסיפה הכללית הקרובה, באפריל, ושדבר זה הוא למעשה הדחתו מהתפקיד. בהקשר זה ציינו כי רחמני, שמחזיק כיותר מ-67% ממניות איילון, יכול להביא למינוי דירקטור אחר, אלא אם מהלך הדברים ישתנה.

בכל מקרה, בעקבות כוונה זו של רחמני אמרו חברי הדירקטוריון כי יתפטרו או לא יאריכו את כהונתם אם גרופמן לא יישאר בדירקטוריון החברה. חברי הדירקטוריון שלחו מכתב ארוך שפירט שורת האשמות נגד רחמני, בו גם סיפרו על התלונה של הדירקטורית בדבר הטרדה מינית שחוותה מצד בעל השליטה, לכאורה.

בד-בבד, רשות שוק ההון התערבה בהליך ונפגשה עם רחמני ואנשיו, כמו גם עם ראשי הקבוצה, והנחתה את הצדדים לערוך פגישות, לקבל החלטות ולהביא לה תשובות לשאלות שהעלתה. במסגרת זו הורתה הרשות, שבראשות ד"ר משה ברקת, על מינוי בודק חיצוני לתלונה על ההטרדה המינית, בדומה למינויים דומים שנעשו בעבר בבנק הפועלים וקבוצת האופנה פוקס.

בעוד שדירקטוריון והנהלת קבוצת איילון מקיימים פגישות עם הרגולציה, כנראה במטרה של כל הצדדים לצמצם את המעורבות של בעל השליטה המבוגר מאוד (בן 88) בהתנהלות הקבוצה, אמר היום גורם בכיר בשוק הביטוח כי לדעתו "גורמים לרחמני, שערב אישית על ההון של הקבוצה, עוול גדול, ואף מקומם".

לדברי אותו גורם בכיר, שלא קשור ישירות ברחמני, "דירקטוריון חברת ההחזקות הוא דירקטוריון מיותר ללא שום עסקים ושום הון מעבר לחברת הביטוח שבבעלות חברת ההחזקות, ושמפוקחת היטב על-ידי גורמי המקצוע", תוך שהוא מוסיף כי לטעמו, "נוצר פה קרב אגו מיותר בין גרופמן לבין רחמני".

ביחס לדברים אלה אמר גורם מסביבת דירקטוריון איילון החזקות כי הוויכוח אינו בין גרופמן לרחמני, שהיו בעבר חברים קרובים, אלא שמדובר בעמדה שכל חברי הדירקטוריון שותפים לה, והם אינם מוכנים למהלכי רחמני שלא אחת נעשו בניגוד להוראות.

כאמור, בעוד שרשות שוק ההון מפקחת לעומק על חברות הביטוח, הרי שבמקרה של חברות ההחזקה יש פחות סמכויות פיקוח ישירות. עם זאת, לפיקוח יש שוט של ממש למול חברות ההחזקה ובעלי השליטה, גם כאלה שלא מחזיקים בתפקיד ניהולי בחברות המפוקחות: היתר השליטה בחברת הביטוח והיכולת לשנות את תנאיו.