האוניות תקועות בבוץ: עמוד השדרה של המסחר העולמי בדרך לטלטלה גדולה

האטה בפעילות, מלחמת המכסים בין ארה"ב לסין, עליית מחירי הדלק ותעריפי הובלה נמוכים מציבים אתגרים גדולים לתעשיית המשלוחים הימיים

אונייה של ענקית המכולות הדנית מארסק/ צילום: רויטרס, Mike Blake
אונייה של ענקית המכולות הדנית מארסק/ צילום: רויטרס, Mike Blake

היו זמנים שבהם אפשר היה למדוד את האמון בתובלה הימית של מכולות על ידי הממדים הגדלים של אוניות המטען והיקף ההזמנות שלהן. בימינו, המגה-אוניות שמשרתות את נתיבי המסחר הגדולים ביותר בעולם נראות יותר כמו מונומנטים של תכנון עסקי נועז מדי ושל תחזיות שהתבססו על תקוות יותר מאשר על מציאות.

מהאטה במסחר העולמי דרך עליית מחירי הדלק ועד עודף כושר הובלה יחסית לביקוש, מפעילי אוניות המכולות ניצבים בפני אתגרים חדשים בשנתיים הבאות. הסיכויים להבראה נראים קלושים מול כמעט עשור של התקדמות איטית לקראת יציבות.

משלוחי החבילות שמכילות ביגוד, אלקטרוניקה, חלקים לייצור ומגוון רחב של מוצרי צריכה להפלגות חוצות אוקיינוסים הם עמוד השדרה של המסחר העולמי. אבל העלות של ההובלה הימית עלולה להתייקר מאוד בשנה הבאה, כאשר הרגולציה תחייב דלק יקר יותר ומזהם פחות החל משנת 2020.

לפי אומדנים שונים, חברות הספנות ינסו לגלגל על בעלי המטענים עלות של כ-10 מיליארד דולר בשנה בהוצאות נוספות על הדלק הזה, אבל כמעט בוודאות הן יצטרכו לספוג חלק מההתייקרות כדי שהמטענים יישארו על הסיפון.

אוניות מכולה מעבירות דברים מגוונים כמו ביגוד, מזון, ריהוט, אלקטרוניקה וחלקי תעשייה כבדה. עד המשבר הפיננסי של 2008, האוניות הללו תדלקו את הגלובליזציה. הביקוש לסחר ימי חוצה אוקיינוסים עלה ב-8% בשנה, והבעלים הוציאו מיליארדים על אוניות חדשות.

כך נוצר עודף גדול בכושר ההובלה של מטענים, ברמה הנוכחית של התובלה הימית, שיידרשו לפחות שנתיים כדי לספוג. זה אומר גם שבנוסף לעלויות הדלק, תעריפי ההובלה יישארו כנראה מתחת לרמת האיזון הכספי בכמה מנתיבי הסחר הגדולים ביותר.

מנמיכים תחזיות

עם ההאטה בכלכלת סין והפגיעה בסחר כתוצאה ממלחמת המכסים בין וושינגטון לבייג'ין, מפעילי קווי הספנות כבר מנמיכים את תחזיותיהם לשנה הנוכחית.

"אנחנו רואים בבירור צמיחה עולמית שנמצאת בירידה", אמר סורן סקואו, מנכ"ל חברת תובלת מכולות המטען הגדולה ביותר בעולם, A.P. Moller-Maersk, בשיחה עם משקיעים לאחרונה. "אנחנו רואים חולשה בייחוד בסין ובאירופה. להערכתנו, הגידול בביקוש למכולות יהיה השנה 1%-3% לעומת 3.7%-3.8% בשנה שעברה".

Maersk הדנית מסרה ש-2019 תהיה נתונה לחוסר ודאות ניכר, בגלל הסיכון של הטלת הגבלות נוספות על הסחר העולמי. בנוסף, רגולציה חדשה של הארגון ימי הבינלאומי, IMO, לצמצום פליטות גופרית ממנועי האוניות "תעלה משמעותית את מחירי הדלק".

מומחי ספנות צופים שהחוק החדש של IMO, שייכנס לתוקף בתחילת 2020, יקפיץ את עלות הדלק של חברות הספנות בכשליש.

האנליסט דיוויד קרסטנס מחברת ניירות הערך ג'פריס הנמיך בשבוע שעבר את התחזית שלו למניית Maersk, בין היתר בהתבסס על התחזית הזהירה של החברה לשנה הנוכחית. הוא צופה שהחברה תצליח להחזיר לעצמה את העלות הנוספת הצפויה של דלק, 2 מיליארד דולר, אבל "התנהגות לא הגיונית של תחרות מחירים בענף תישאר גורם הסיכון העיקרי, והיא עלולה להצית גל רביעי של מיזוגים בענף, וחיסול של כמה חברות ספנות קטנות יותר ומפסידות באסיה".

"התייקרות הדלק משמעותית מאוד, ותהיה פרמיה לתעריפי התובלה", אמר ג'רמי ניקסון, מנכ"לOcean Network Express מיפן, ל"וול סטריט ג'ורנל" לאחרונה. "אנחנו מנסים להעביר ללקוחות את ההתייקרות הזו, אבל אנחנו לא עושים את זה באפקטיביות רבה", לדבריו.

נקודה קריטית

חברות הספנות מצויות כעת בנקודה הקריטית של השנה בתעריפי התובלה, עם המו"מ השנתי על חוזים גדולים עם הלקוחות החשובים ביותר שלהן, כמו רשתות השיווק וולמארט, הום דיפו, אמזון וטארגט.

חברת הייעוץ AlixPartners מסרה בדוח מהשבוע שעבר שהאוניות בנתיב המסחרי העיקרי מאסיה לאירופה יצטרכו לייקר את התעריפים שלהן ב-40%. ההתייקרות בנתיבי הסחר של האוקיינוס השקט תהיה 33%.

מנהלים בענף הספנות אומרים שאי ודאות לגבי הזמינות של דלקים נקיים יותר הופכת את תחזית מחירי התובלה השנה למשחק ניחושים ולא יותר. "זה הופך את שוק הספנות ושוק ההובלה הימית לקזינו", אמר אנדריאס חדיאיניס, נשיא התאחדות הספנות של קפריסין.

המשך העימות המסחרי בין ארה"ב לסין גרם לנפחי המסחר לעלות בתלילות במחצית השנייה של 2018, כאשר חברת הקדימו משלוחים לפני הטלת המכסים. עם איומים במכסים חדשים לפי שעה, תחזיות נפח ההזמנות והתובלה בפועל לשנה זו הן לא יותר מאשר ניחוש.

"אנחנו לא מאמינים שעסקה בין סין לארה"ב תסיים את מתחי הסחר בשנת 2019", אמר סקואו בקופנהגן. "יש גם בבירור דיוני סחר מתמשכים בין ארה"ב לאירופה".

חוסר איזון מתמשך בין ההיצע לביקוש בתובלה הימית יכול רק להוסיף לאי הוודאות.

סוכני הספנות הבריטית Braemar ACM מעריכים שהביקוש לתובלת מכולות יעלה ב-2%-3% בשנה בארבע השנים הבאות, ואילו ציי התובלה צפויים להתרחב בקצב שנתי של 5%. כשליש מהטונאז' החדש (יכולת התובלה) יהיה באוניות מכולה אולטרה-גדולות, שמובילות עד 22,000 מכולות.

Maersk השיקה את המגה-אוניות הללו ב-2013, וחברות מתחרות חיקו אותה במהירות, עם עשרות אוניות כאלה בקווי המסחר מאסיה לאירופה. הרעיון היה שאפשר לחסוך מיליארד דולר מהגדלת המטען של אונייה אחת במקום לחלקו בין אוניות קטנות יותר.

אך חברות הספנות מתקשות למלא את האוניות המפלצתיות הללו כדי לממן את הוצאות ההזמנה שלהן, והמאמץ למלא אותן פוגע בשרשראות אספקה של חברות רבות. חברות הספנות מצמצמות את השירותים השבועיים כדי לדחוס כמה שיותר מכולות על סיפון אונייה אחת, מה שאומר פחות נמלי עגינה בדרך ולקוחות כועסים.

"זה כמו מטוס סופר ג'מבו 380 של איירבוס. הוא עובד רק בנתיבים מסוימים כי הוא גדול מדי", מסביר לארס ינסן, מנכ"ל חברת ייעוץ לספנות בקופנהגן. איירבוס מצמצמת כעת את ייצור מטוסי A380 עד להפסקה סופית. חברות הספנות, לעומת זאת, יישארו תקועות עם אוניות-העל שלהן, ורק מפנה בסחר העולמי ישנה את גורל עסקיהן.