פורק או לא פורק? אלה העובדות על מונופול המלט ושר הכלכלה נפתלי בנט

בנט בתור שר הכלכלה תרם להגברת התחרות בתחום המלט, אבל האם הוא פירק את המונופול? בדקנו • המשרוקית של גלובס

נפתלי בנט / איל יצהר
נפתלי בנט / איל יצהר

השר נפתלי בנט נשאל בראיון לתוכנית 'וילנסקי את ברדוגו' בגלי צה"ל על העמדות הכלכליות של מפלגת הימין החדש שהוא עומד בראשה. בנט ענה כי "ימין כלכלי זה ימין שעומד חזק מול ועדים, גם מול מונופולים. אני פירקתי את מונופול המלט שהיה פה מקום המדינה, היה רק את נשר. כשר כלכלה פירקתי את המונופול". האם חברת נשר כבר לא מוגדרת כמונופול? בדקנו.

חברת נשר מפעלי מלט קמה ליד חיפה ב-1925 ומאז צירפה מפעלים ברמלה ובהר טוב. מיד עם כניסתו לתוקף של חוק ההגבלים העסקיים בשנת 1988 הוכרזה נשר כמונופול, ומעמדה לא השתנה עד היום. החוק מגדיר מונופול כמצב שבו חלקם של אדם או חברה בתחום מסוים בשוק עולה על חמישים אחוז.

בנט כיהן כשר כלכלה ממארס 2013 ועד מאי 2015. ביוני 2013, הגישה הוועדה הבין-משרדית לקידום התחרות בענף המלט דוח, לפיו נשר שלטה ב-90% משוק המלט בישראל, ו-10% נוספים מקורם ביבוא. הוועדה המליצה להגדיל את כושר הייצור המקומי של מלט ולפעול להקמת מפעל מלט חדש בישראל, וציינה שההנחות שנשר מעניקה לשתי לקוחותיה הגדולות - חברות הבטון רדימיקס והנסון - הן אחד הגורמים העלולים למנוע תחרות במשק.

הממשלה אימצה את המלצות הוועדה, אך חלק מההמלצות שנגעו להגבלות על נשר הוקפאו בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, דיוויד גילה, שהחליט לא לתקוף את הנחות נשר ללקוחותיה הגדולים למשך חמש שנים, בתנאי שנשר תמכור את המפעל בהר טוב, שהיה אחראי לכשישית מכוח הייצור שלה, כלומר, לכ-15% משוק המלט כולו. בנט, כשר כלכלה, תמך בהחלטתו של גילה, והמפעל בהר טוב נמכר כשנה לאחר מכן, בשנת 2015.

בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בינואר 2019 ציין מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, כי נשר היא "מונופול ששולט במעל 60% מהשוק". בנובמבר 2018 דיווח "גלובס" כי בשנת 2018 שלטה נשר ב-56% משוק המלט ומלט הר טוב החזיקה ב-7% מהשוק. למרות המלצת הוועדה להגדיל את סך הייצור המקומי, היבוא גדל בשנים אלה מ-10% ל-37% מהשוק. לאורך כהונתו של בנט במשרד הכלכלה, מחירי המלט נותרו כמעט ללא שינוי. מאז 2016, ובעיקר בשנת 2018, חלה ירידה במחירים. מחיר המלט כיום נמוך בכ-6% מהמחיר ב-2013.

בשורה התחתונה: אמירתו של בנט אינה נכונה ברובה. כשבנט נכנס למשרד הכלכלה ב-2013 החזיקה נשר ב-90% מהשוק, ואכן בזכות צעדים שנעשו בתקופתו צומצם נתח השוק שלה, אך היא עדיין עונה על ההגדרה של מונופול. נכון לינואר 2019, החזיקה נשר בכ-60% משוק המלט, ומעמדה כמונופול לא השתנה.