שוק הקרנות יישר קו עם הגאות בשווקים ועבר בפברואר למגמת גיוס

בחודש השני של השנה הנוכחית גייסו קרנות הנאמנות, כולל קרנות הסל, סך מצרפי של יותר מ-360 מיליון שקל, הודות לגיוסים בקרנות המחקות ובקרנות הכספיות

אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות / צילום: יונתן בלום
אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות / צילום: יונתן בלום

לאחר חודשים רבים של פדיונות בשוקי קרנות הנאמנות ותעודות הסל, שהפכו בחודשים האחרונים לקרנות סל, בפברואר 2019 המגמה השתנתה מפדיונות לכיוון קצב גיוס מתון, בצל המגמה החיובית במיוחד בשווקים. כך, בחודש השני של השנה הנוכחית גייסו קרנות הנאמנות, כולל קרנות הסל, סך מצרפי של יותר מ-360 מיליון שקל, וזאת הודות לגיוסים בקרנות המחקות ובקרנות הכספיות. עם זאת מתחילת השנה עדיין מדובר על פדיונות מצרפיים בשוק הקרנות, וזאת מאחר שבינואר השנה זרם הכספים לשוק קרנות הנאמנות עדיין הושפע מהרבעון האחרון ב-2018, שהתאפיין בירידות שערים ניכרות שהגיעו לשיאן בדצמבר.

"שנת 2018 הסתיימה עם תשואות שליליות למשקיעים בשוק ההון עם תשואה ממוצעת שלילית של כ-1% בתיקי ההשקעות ובקופת הגמל הגדולות. דבר זה, ההפסדים והתנודתיות החדה, גרמו לפדיונות בהיקף של 18 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות בסיכום שנתי", אומר גורם בכיר בשוק קרנות הנאמנות שמסביר כי לעומת זאת, "עד כה שנת 2019 נראית כשנה שמאירה פניה למשקיעים, עם עלייה חציונית של מעל 3% בקרנות עם חשיפה של עד 30% למניות ועליות של מעל 8% בקרנות המנייתיות".

ואולם, הוא ממשיך ומאיר בעיה במאפיינת את שוקי החיסכון לטווח קצר לא מהיום: "הסיפור המרכזי הוא שרוב המשקיעים אמנם נהנו מהעליות, אולם מעל ל-10 מיליארד שקל שנפדו במהלך דצמבר 2018 מענף קרנות הנאמנות, עדיין לא חזרו לשוק. כלומר, אותם המשקיעים שפדו את קרנות הנאמנות בדצמבר האחרון חזו בגל העליות המרשים מהצד, ובכך קיבעו את ההפסד שנרשם להם שנה שעברה". נציין כי הגיוסים בפברואר נרשמו בצל התשואות החזקות בשוקי ההון, כאשר כל הקטגוריות של קרנות הנאמנות הניבו במהלך חודש פברואר תשואה חציונית חיובית, כאשר לדברי גורם בשוק "הקרנות המצטיינות היו מניות חו"ל ומניות ישראל שעלו בכ-2.5% בממוצע".

בהקשר זה נוסיף כי הפדיונות והגיוסים שאנו מציגים ב"גלובס" הינם נתוני הנטו, שאינם מגלים כמה כסף עבר בדצמבר מקרנות מנייתיות לקרנות סולידיות, למשל, דבר שגם הוביל להפסד ההתאוששות בחודשיים הראשונים של השנה, מעבר ללקוחות שפדו את ה-10 מיליארד שקל כאמור. בכל אופן, אותו גורם בכיר עימו שוחחנו מציין בהקשר זה כי "לרוב העליות החדות או הירידות החדות מתרכזות בשנה אחת במספר מצומצם של ימים או שבועות, ולכן, לאור עובדה זו ניתן לצפות שקצב העליות קדימה במידה וימשיך, יהיה איטי יותר ממה שראינו בחודשיים האחרונים".

הגיוסים והפדיונות
 הגיוסים והפדיונות

גידול של כמעט 4% בנכסים ב-2019

בסוף פברואר 2019 נוהלו בשוק קרנות הנאמנות סדר גודל של כ-320 מיליארד שקל, המהווים גידול של 3.8% ביחס לנכסים שנוהלו בכל הקרנות בסוף 2018. בהקשר זה נציין כי עדיין יש קשיים תפעוליים בחלק מהותי משוק קרנות הסל, כך שישנם נתונים שעדיין אינם חלוטים ושמתעדכנים בדיעבד.

בכל אופן, קצת יותר מ-62% משוק קרנות הנאמנות מנוהל באמצעות קרנות אקטיביות שמנסות להכות את המדדים, בעוד שקצת פחות מ-38% משוק הקרנות מנוהל באמצעות קרנות פסיביות שעוקבות אחר מדדים. אפרופו מכשירים עוקבים, הודות לתשואות החיוביות, בפברואר 2019 תעודות הסל המנוחות, שהפכו לקרנות סל, שבו לצמוח, וחצו את רף ה-90 מיליארד שקל.

שווי הנכסים בשוק הקרנות במסלולים האקטיביים ובמסלולים הפסיביים
 שווי הנכסים בשוק הקרנות במסלולים האקטיביים ובמסלולים הפסיביים

ומיהם הגופים שהכי נהנו מהגיוסים בפברואר? בית ההשקעות פסגות, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל אייל גורן, מוביל את טבלת המגייסים בחודש האחרון, עם גיוס נטו של 719 מיליון שקל בכל הקרנות שבניהול הבית. אחריו הקרנות של קבוצת הראל, שמנוהלות על ידי ירון דייגי, שגייסו בחודש החולף יותר מחצי מיליארד שקל. אחריהם בסדר יורד ילין לפידות, מור, מגדל שוקי הון, פורסט ואלטשולר שחם, שסוגר את טבלת המגייסים בחודש החולף.

לגבי פורסט נציין כי מדובר במגייס הבולט ביותר בפברואר ביחס להיקפי הקרנות שלו, בעוד שלגבי אלטשולר שחם נוסיף כי לבית ההשקעות יש גרסה משלו לקרנות המחקות ולקרנות הסל, שעוקבות אחר מדדים: קרנות הסמארט בטא, שהן קרנות שמנסות להכות את המדדים שבהם הן משקיעות ואינן פסיביות. כך, קרנות הסמארט בטא סיימו את פברואר עם גיוס חיובי של כ-45 מיליון שקל, לעומת פדיונות חודשיים של כ-13 מיליון שקל בכל יתר הקרנות של אלטשולר שחם, שחווה שנים של הצטמקות בסך נכסי קרנות הנאמנות שלו.

מתחילת השנה בולטות בצמרת הגיוסים הקרנות של הראל, שגייסו בחודשיים יותר מ-1.3 מיליארד שקל, כשאחריו פסגות (שבינואר דווקא פדה), מור, מגדל שוקי הון, ילין לפידות פורסט ומיטב דש, שהינו השחקן הכי גדול בשוק הקרנות, עם נכסים בהיקף של 57.1 מיליארד שקל שמנוהלים על ידו בתחום זה.

אי.בי.אי פדו 3.7 מיליארד שקל מאז הקיץ

ומיהם הפודים הגדולים? בחודש פברואר שבעה גופי ניהול קרנות נאמנות רשמו פדיונות בשיעור תלת ספרתי במיליוני שקלים. מדובר בסיגמא, באלומות, בתמיר פישמן, ברוטשילד, במודלים, באנליסט ובאי.בי.אי, שפדה כמעט 400 מיליון שקל בפברואר בלבד.

בשקלול ינואר עולה כי אי.בי.אי מציג פתיחת שנה חלשה מאוד, עם פדיונות של יותר מ-950 מיליון שקל בחודשיים בלבד. למעשה, ביולי 2018 עברה חברת אי.בי.אי קרנות נאמנות לפדיונות רציפים, שהסתכמו בשמונת החודשים האחרונים בכ-3.7 מיליארד שקל. יחד עימה, בקרב הגופים הכי פודים, ניצבים עוד שישה גופים שפדו מעל רבע מיליארד שקל כל אחד מתחילת 2019: תמיר פישמן, סיגמא, אלומות, מודלים, רוטשילד ואנליסט.

אגב, בין הגופים הפודים נמצאת גם אילים, שממשיכה ברצף השלילי במיוחד, כשבסוף פברואר היא כבר ניהלה "רק" 1.1 מיליארד שקל, לאחר שבשיאה שנרשם באמצע 2017 ניהלה כמעט 11 מיליארד שקל - צניחה אדירה של כמעט 90% בשווי הנכסים המנוהל.

ולסיום נציין כי קסם של אקסלנס, שבבעלות קבוצת הביטוח הפניקס הודיעה מוקדם יותר השבוע כי חתמה על הסכם מול AllianceBernstein (המכונה AB), ש"ישמש יועץ לשתי קרנות המשקיעות במניות בחו"ל". החברה הזרה, שמנהלת נכסים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים בקרנות נאמנות ובתיקי השקעה, היא חברה בת של ענקית הביטוח הבינלאומית AXA. מדובר בשתי קרנות שקליות של קסם, המשקיעות במניות ארה"ב בפרט ובמניות בעולם בכלל, בהתמקדות ב"חברות צמיחה". לקבוצה הישראלית כבר יש שיתוף פעולה עם קרן הגידור הישראלית ION.