היעדים החדשים על הכוונת של טראמפ? הודו וטורקיה בדרך לאבד את מעמד הסחר המועדף עם ארה"ב

"אני נוקט את הצעד הזה מפני שהגעתי לקביעה שהודו לא הבטיחה לארה"ב שהיא תספק גישה זהה וסבירה לשווקים שלה", כתב הנשיא טראמפ לראשי הקונגרס האמריקאי

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הודו וטורקיה עומדות לאבד את מעמד הסחר המועדף שלהן עם ארה"ב, לפי הודעות של הבית הלבן.

"אני נוקט את הצעד הזה מפני שהגעתי לקביעה שהודו לא הבטיחה לארה"ב שהיא תספק גישה זהה וסבירה לשווקים שלה", כתב הנשיא טראמפ לראשי הקונגרס האמריקאי.

לגבי טורקיה, ביטול המעמד המועדף ייעשה מפני שהיא "מפותחת דייה מבחינה כלכלית" וכבר אינה עונה על תנאי המעמד הזה, לפי משרד הנציג האמריקאי לסחר חוץ. מאז תחילת תוכנית המעמד המועדף ב-1975, טורקיה הראתה צמיחה בהכנסה לנפש, צמצמה את העוני וגיוונה את היצוא שלה, לפי ארה"ב.

פקידי הסחר האמריקאים גם האשימו את ניו דלהי ב"הצבת מגוון רחב של חסמי סחר שיוצרים אפקט שלילי רציני על המסחר האמריקאי", ברוח המכתב של טראמפ לראשי הקונגרס.

בפברואר החלה הודו לאכוף חוקים חדשים למסחר אלקטרוני, בניסיון להגן על סוחרים מקומיים מפני ענקיות המסחר המקוון בארה"ב. החוקים גרמו לפגיעה חמורה באמזון ובפליפקרט, חברה בת של ענקית הקמעונאות וול מארט.

בשנה שעברה הורתה ניו דלהי לוויזה ולמאסטקרד לאחסן את הנתונים שלהן על עסקאות עם לקוחות הודים אך ורק בשרתים הודיים. חברות אמריקאיות התנגדו לחקיקה כזו בחלקים שונים בעולם. הודו גם העלתה את המכס על יבוא אלקטרוניקה וטלפונים חכמים. לפני כן הטיל ממשל טראמפ מכס של 25% על פלדה ו-10% על אלומיניום מיובאים, בין היתר מהודו.

ביטול מעמד הסחר המועדף יכול להתבצע רק 60 יום אחרי ההודעה לקונגרס ולממשלת הודו, והוא מחייב גם הצהרה של הנשיא, מסרו פקידי הסחר.

הודו היא הנהנית הגדולה ביותר ממערכת ההעדפות הכללית של הממשל האמריקאי, שאפשרה לסחורות הודיות בשווי 5.6 מיליארד דולר בשנה להיכנס לארה"ב ללא תשלום מכס. לפי פקידים אמריקאים, גירעון הסחר של ארה"ב עם הודו הסתכם ב-2017 ב-27.3 מיליארד דולר.

במכתבו אומר טראמפ שהוא "ימשיך להעריך אם ממשלת הודו מספקת גישה שווה וסבירה לשווקים בהודו" לפי תנאי מעמד הסחר המועדף.

הסרת המעמד המועדף בעיתוי הזה עלולה לפגוע במפלגת השלטון של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לקראת הבחירות הקרבות, הצפויות בחודשיים הקרובים.

יחסיו של מודי עם טראמפ מוגבלים למדי, והפגישות בין השניים פחות תדירות מאלה שטראמפ ערך עם נשיא סין.

ארה"ב עדיין נושאת ונותנת עם סין על ביטול העדיפות של חברות מקומיות על פני חברות זרות, ועל צעדים להפחתת גירעון הסחק המאסיבי עם סין.