שוברים את קירות כיתה, מבטלים את גדר בית הספר

למידה יכולה להתרחש בכל עת ובכל מקום - אבל צריך לתת ליוזמות חינוכיות לפרוח

מי מאיתנו אינו זוכר את הכיתה בבית הספר, הקירות הלבנים, השולחנות הדחוסים ואותנו מצטופפים כמו סרדינים, עם הילקוט העמוס לעייפה, יושבים מול המורה עם הלוח והגיר. הילדים מחליפים פתקים ולחישות, והמורה מנסה לשמור על סדר.

עכשיו, דמיינו את השיעור מתנהל מחוץ לכיתה, מחוץ לבית הספר, בקבוצת לימוד קטנה. והמורה הוא כבר לא אותו מורה. הוא יזם, מוביל, יוצר, מפתח. זה מורה שיודע לתפוס הזדמנויות ולמנף אותן לטובת תהליכים חינוכיים. מורה שנותן מענה גם לצד הרגשי, מודע ומעורב בעיסוקים ובתחביבים האישיים ושרואה עצמו מחויב לפתח את כל אלה.

ואם נרחיק לכת, המורה המדובר יכול להיות תלמיד מהכיתה או מכיתה אחרת, או מבית ספר אחר, והוא גם יכול להיות הורה של תלמיד, או סתם תושב מהיישוב שבו אנו מתגוררים.

היום ברור לנו יותר מתמיד שהילדים שלנו נדרשים לכישורים ולמיומנויות שנרכשים לאו דווקא בדרך המסורתית. היום יותר מתמיד מצופה מבית הספר שלא רק יקנה לתלמידים יכולות שינון, אלא יכין אותם לעולם החדש, לכפר הגלובלי בו הם עתידים לחיות.

הרעיון הוא לנצל את הידע סביבנו כדי להעשיר את התלמידים, כדי להכין אותם לעולם האמיתי איתו הם נדרשים להתמודד בהווה ובעתיד, כדי להפוך אותם לאנשים טובים יותר. הידע קיים בעיר, בשכונה, במשפחה, בקרב הילדים והחברים. האתגר של צוותי ההוראה הוא לאפשר לידע הזה לצאת החוצה באופן שיעשיר את התלמידים. ולשם כל אילו, צריך לשבור את הקירות והגדרות. צריך לצאת החוצה ולחלום.

בשנים האחרונות הולכות ומתרבות הדוגמאות לכך שניתן בתוך המערכת הציבורית, באותן מגבלות ומסגרות לחדש ולהפוך את המציאות למציאות לגמרי אחרת. בתי ספר רבים הובילו מהפכות בשיטות ההוראה. למשל, בית ספר יסודי באשדוד שפיתוח תוכנית לימודים מרווחת המתבצעת על בסיס מחקרי מוח מובילים ומנצלת את זמן הריכוז המדויק וזמן הפסקה הנדרש לטובת מקסום הלמידה; בבית ספר בפתח תקוה הוקם אולפן הקלטות שבו, בין היתר, התלמידים מכינים כתבות סיכום על התחומים אותם הם לומדים, ומשדרים אותם לכלל התלמידים; בבית ספר בערד עברו ללמידה תוך כדי תנועה, על מנת להתמודד עם יכולת הקשב המוגבלת של התלמידים. מסתבר שלא חייבים לשבת על כיסא כדי ללמוד שפה או מתמטיקה ואפילו אפשר להעביר מבחנים בתנועה.

השינויים המתחוללים מתרחשים גם בהקשרים רחבים בבית ספר לחינוך מיוחד בתל-אביב, הוחלט לסייע בהעצמת התלמידים באמצעות הקניית כישורים שיאפשרו להם להשתלב בתעסוקות מגוונות בתעשייה - נפתחה התמחות בצילום ועריכת וידאו, אחרים התמחו בקונדיטוריה, במלונאות ואחרים למדו שתלנות וגינון.

ההתנסות והשילוב בתעסוקה מותאמת, ביצירת מוצרים וחיבור לעולם האמיתי וביצירת תחושת ערך תורם רבות להתפתחות האישית של אותם נערים ומעודדים אותם לבחור בחיים עצמאיים ומלאים ביום שבו יסיימו את בית הספר.

כל אלה הן יוזמות שצמחו מלמטה, מהמנהלים, המורים ולעתים גם מההורים. ההזדמנויות ללמידה יכולות להיות בכל מקום, בכל זמן והן יכולות להיות מונחות ומודרכות על ידי כל אחד, בין אם הוא תלמיד, מורה או כל אחד אחר עמו יש להם אינטראקציה. כל מה שצריך זה לחלום, להעז ולשבור את גבולות הכיתה ובית הספר ולעוף.

הכותבת היא מנהלת תוכנית "מפרש" - מרחב ליזמות חינוכית