מעמיק הקרע במפלגה הדמוקרטית האמריקאית סביב אילחאן עומאר

שלושה מהמועמדים הדמוקרטים לנשיאות תומכים באילחאן עומאר • סנטור ברני סנדרס: הביקורת על עומאר נועדה להחניק דיון על מדיניות ארה"ב כלפי ישראל • "אסור להשוות אנטישמיות לביקורת לגיטימית על הממשלה הימנית של נתניהו" • הסנטורית אליזבת וורן: תיוג כל ביקורת על ישראל כאנטישמיות יקשה על מציאת פתרון של שלום בין ישראל לפלסטינים • הדמוקרטים דחו הצבעה בבית-הנבחרים על החלטה בגנות התבטאויות אנטישמיות

אילחן עומאר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס
אילחן עומאר וננסי פלוסי. חיים קלים לא יהיו לנשיא ארה"ב / צילום: רויטרס

שלושה מהמועמדים הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב - הסנטורים ברני סנדרס, אליזבת וורן וקאמלה האריס - הצטרפו אתמול (ד') למחנה התומכים בצירת בית-הנבחרים הדמוקרטית אילחאן עומאר והעמיקו עוד יותר את הקרע שנבעה במפלגה הדמוקרטית בגין התבטאויות אנטי-ישראליות של המחוקקת.

הנהגת הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים דחתה אתמול למועד לא ידוע הצבעה במליאת הבית על החלטה בגנות התבטאויות אנטישמיות. בנוסח ההחלטה לא מצוין שמה של עומאר במפורש, אך ההחלטה מתפרשת כגינוי לצירה המוסלמית, ומחוקקים דמוקרטים מסוימים התקוממו בגין מה שהם הגדירו כסתימת פיות ומניעת דיון פתוח על המדיניות האמריקאית כלפי ישראל.

סנדרס, יהודי, אמר, כי הביקורת נגד עומאר והמאמצים להדיחה מוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים נועדו למנוע דיון על היחסים בין ארה"ב לישראל. "אני חושש שמה שקורה עתה בבית-הנבחרים זה ניסיון לפגוע בעומאר, מהלך שיביא להחנקת הדיון", אמר הסנטור. "זה לא בסדר".

"אנטישמיות היא אידיאולוגיה מסוכנת של משטמה, וצריך להיאבק בה בארה"ב ובעולם כולו", הוסיף סנדרס. "אבל אסור לנו להשוות אנטשימיות עם ביקורת לגיטימית על הממשלה הימנית של בנימין נתניהו. אנו חייבים לגבש מדיניות מאוזנת במזה"ת, מדיניות שתפעל לקירוב בין ישראל לפלסטינים ולשלום בר-קיימא".

הודעה דומה פרסמה הסנטורית וורן: "חובה עלינו להיאבק באידיאולוגיות של משטמה בארצנו וברחבי תבל, ואלה כוללות אנטישמיות ואיסלמופוביה. (אך) בדמוקרטיה אנו צריכים - ויכולים - לקיים דיון פתוח, מכובד על המזה"ת. תיוג אוטומטי של ביקורת על ישראל כאנטישמיות יקפיא את השיח הציבורי (על המזה"ת) ויקשה על השגת שלום בין ישראל לפלסטינים. איומים באלימות - כמו האיומים שכוונו לעומר - אינם קבילים".

מבחינת המפלגה הדמוקרטית, חילוקי הדעות סביב עומאר הם מטרד, בדיוק כמו עומאר עצמה. מבחינת המחוקקת, הקרע הוא נתיב לפסגות פוליטיות. מבחינת ישראל, זה מתכון לבעיה חמורה. היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, שזכו - ועדיין זוכים - בתמיכה דו-מפלגתית חזקה, נעשו בבת אחת נושא שנוי במחלוקת.

מטרה זו, משאת נפשן של מדינות ערב מזה דורות, מימשה הציר עומאר בנקל בכמה התבטאויות חריפות, בעלות ניחוח אנטישמי. למשל: איפא"ק משחדת מחוקקים להצביע בעד ישראל בשטרות של 100 דולר ("בנג'מינים", על שם בנג'מין פרנקלין שדיוקנו מופיע על השטרות האלה), טענה שליהודים פרו-ישראלים בארה"ב יש "נאמנות למדינה זרה", או התרסה שישראל "הפנטה" את העולם.

על ההתקפות נגדה היא הגיבה באחרונה כך: "נאמר לי שאני אנטי-אמריקאית אם אני לא בעד ישראל. אני סבורה שזו (גישה) בעייתית ואני לא היחידה. אני פשוט מוכנה לדבר על כך בפומבי ולחשוף את עצמי להתקפות".