מידטאון תובעת את עיריית ת"א: השיבי לנו 16.5 מיליון שקל שגבית ביתר

חברת מידטאון בע"מ טוענת כי עיריית ת"א גבתה ממנה ביתר מיליוני שקלים עבור היטלי סלילה ותיעול בקשר עם בניית המגדלים ב"צומת תנובה" לשעבר בדרך מנחם בגין

ברק רוזן, מבעלי השליטה בישראל קנדה / צילום חן גלילי
ברק רוזן, מבעלי השליטה בישראל קנדה / צילום חן גלילי

חברת מידטאון בע"מ תובעת מעיריית תל-אביב השבה של כ-16.5 מיליון שקל אותם שילמה לטענתה ביתר כהיטלי סלילה ותיעול בגין הפרויקטים שהקימה בדרך מנחם בגין ("צומת תנובה" לשעבר).

בכתב התביעה שהוגש השבוע (א') טוענת מידטאון כי כתנאי להוצאת היתרי הבנייה, במסגרתם אושר לה לבנות על המקרקעין מרתפי חניה ועליהם שני מגדלים, היא נאלצה לשלם היטלי סלילה ותיעול לעיריית תל-אביב בסך של כ-42 מיליון שקל.

לטענת מידטאון, למרות שהסכום שנגבה ממנה היה ביתר לטענתה, היא שילמה את ההיטלים הללו תחת מחאה, וזאת על-מנת לקבל לידה את היתרי הבנייה. שכן לדבריה, אלמלא שילמה את הסכום שדרשה העירייה, לא היו ניתנים לה היתרי בנייה לביצוע הפרויקט, והנזקים שהיו נגרמים לה באי-התחלת הבנייה היו רבים.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין מלכה אנגלסמן, אילן רובינשטיין ואריאל בן-בש"ט, נטען כי מבדיקה מקצועית שביצעה התובעת לסכומים בהם חויבה, עולה כי תעריפי היטל הסלילה והתיעול היו גבוהים ומופרזים. זאת, נטען, משום שנפלו בהם טעויות רבות באופן בלתי סביר, כאשר התובעת סבורה כי מדובר בחיובים ביתר החורגים מהדין הקיים.

פרויקט מידטאון שוכן בדרך בגין בתל-אביב וכולל מגדל מגורים ומגדל משרדים. הפרויקט הוקם בידי ישראל קנדה, יורוקום נדל"ן וחברת אלקטרה. בשנה שעברה נקלע הפרויקט לעין הסערה, בעקבות קריסתה של קבוצת יורוקום ומינוי של מפרק לקבוצה כולה וכונס לנכסים שבעלות החברה-הבת יורוקום נדל"ן, ששועבדו לטובת בנק מזרחי-טפחות. נכסים משועבדים אלה כוללים בין השאר את מניות מידטאון ואת גרעין השליטה (54%) בחברת חלל תקשורת. 

בהקשר זה פרסמנו ב"גלובס" לפני מעל לחודש כי נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר את ההסכם ההיפרדות בחברת מידטאון. בעקבות האישור צפוי הסכם ההיפרדות לצאת אל הפועל, כשבמסגרתו תרכוש חברה מקבוצת ישראל קנדה מידי כונס הנכסים של יורוקום נדל"ן נתח של 37.5% בפרויקט מידטאון בתמורה ל-140 מיליון שקל. את העסקה הוביל עו"ד חגי אולמן, המשמש ככונס הנכסים של יורוקום נדל"ן.

בשנת 2017 מכרה אלקטרה נדל"ן לחברה האחות את החזקותיה בפרויקט מידטאון. חלקה של אלקטרה נדל"ן עמד על 12.5%, והיא קיבלה כ-42 מיליון שקל בתמורה לעסקה. בנוסף קיבלה אלקטרה נדל"ן 43% מהדיבידנדים שקיבל החלק הנמכר מהפרויקט. 

עיריית תל-אביב-יפו מסרה בתגובה: "טרם התקבל כתב תביעה. כאשר יתקבל, העירייה תלמד את הדברים ותגיב בהתאם לטענות".