שינוי צפוי בסיווג השקעתה בתמר פטרוליום יסב לדלק קידוחים הפסד של 32 מיליון דולר

החברה בוחנת את השינוי בעקבות התפטרותו אתמול של המנכ"ל, יוסי אבו, מתפקידו הנוסף כדירקטור בתמר פטרוליום • ההפסד שצפוי להירשם ברבעון הראשון נובע מהפער בין שווי השוק של ההשקעה בתמר, המחזיקה ב-16.75% מהזכויות במאגר "תמר", לשווי ההשקעה בספרי דלק קידוחים

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צלם: איל יצהר
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צלם: איל יצהר

יוסי אבו, מנכ"ל חברת דלק קידוחים, התפטר אתמול מתפקידו הנוסף כדירקטור בחברת תמר פטרוליום. בעקבות ההתפטרות, דיווחה היום דלק קידוחים כי היא בוחנת את האפשרות לשנות את סיווג השקעתה בתמר פטרוליום, באופן שצפוי להסב לה הפסד של כ-32 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019.

תמר פטרוליום היא חברה ייעודית שהקימה דלק קידוחים  לצורך עמידתה בתנאי מתווה הגז. היא מחזיקה ב-16.75% ממאגרי הגז תמר ודלית, שאותם רכשה מדלק קידוחים (9.25%) ומנובל אנרג'י (7.5%) תמורת כ-1.7 מיליארד דולר. רכישות הענק בוצעו באמצעות גיוסי הון וחוב מהציבור שהובילה החברה דרך הבורסה, בהסתמך על תחזיות ביצועים שנתפסות בשוק בדיעבד כאופטימיות מדי.

מאז הנפקתה בבורסה ביולי 2017 צנחה מניית תמר פטרוליום בכ-18% (תשואה מתואמת דיבידנדים), בעוד שיחידת ההשתתפות של שותפות ישראמקו, שמחזיקה גם היא במאגר תמר, רשמה באותה התקופה ירידה מינורית של כ-2% בלבד. על רקע הביצועים החלשים, אף הוגשה בחודש שעבר לביהמ"ש המחוזי בת"א בקשה לתביעה ייצוגית כנגד תמר פטרוליום ובכיריה, בטענה להטעיית משקיעים ולהצגת מצג שווא בנוגע לחלוקת הדיבידנדים הצפויה שלה החל ממועד ההנפקה ועד 2021.

בתביעה מבקשים התובעים פיצוי כספי של 53 מיליון דולר, שמשקף לטענתם את ההפרש בין סך הדיבידנד שיחלוק למשקיעים במהלך התקופה על פי מסמכי ההנפקה של תמר פטרוליום, לבין סך הדיבידנד שהיא צפויה לחלק בפועל על בסיס חוות דעת מומחה שצורפה לתביעה.

דלק ללא נציג בתמר פטרוליום

דלק קידוחים מחזיקה כיום ב-22.6% מהזכויות ההוניות בתמר פטרוליום וב-13.42% מזכויות ההצבעה בה. עד ינואר האחרון שימש מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו גם בתפקיד יו"ר תמר פטרוליום, והוביל את גיוסי ההון והחוב של החברה בשנים 2017-2018.

בינואר השנה פינה אבו את כיסא היו"ר לרן אפרתי, בכיר בקבוצת רמי לוי מאז 2006, שמשמש שנתיים האחרונות כמנכ"ל רמי לוי תקשורת. מאז שימש אבו כדירקטור רגיל בתמר פטרוליום וכעת עזב אותה באופן מלא.

בעקבות ההתפטרות, נותרה דלק קידוחים ללא נציג בדירקטוריון תמר פטרוליום, ועקב כך איבדה לכאורה את יכולתה לשלוט או להשפיע על פעילות החברה. בשל כך נדרשת דלק קידוחים לבחון האם היא יכולה להמשיך ולרשום בספרים את ההשקעה בתמר פטרוליום לפי שיטת השווי המאזני (כפי שעשתה עד כה), או שעליה לשנות את סיווג ההשקעה ולמדוד אותה כעת כנכס פיננסי בעל שווי הוגן, שיילקח במקרה הנוכחי משווי השוק של תמר פטרוליום.

ככל הנראה, תידרש דלק קידוחים לשנות את סיווג ההשקעה ולמדוד אותה מדי רבעון לפי שווי השוק של תמר פטרוליום. כך, שהשוואה בין השווי בספרים נכון לסוף ספטמבר, לבין שווי השוק הנוכחי של השקעה בתמר פטרוליום, גוזרת נכון להיום הפסד של 32 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019.

תמר פטרוליום נסחרת בבורסה לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל. לחברה חוב עתק של כ-4 מיליארד של למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' ו-ב'. מדובר בסדרות ארוכות צמודות דולר, בעלות משך חיים ממוצע של 5.46-5.6 שנים, שנסחרות בתשואות שנתיות לפדיון של 5.8%-5.67%.