כתב אישום: התחזה למוסכניק ועשק קשישים באלפי שקלים

לפי כתב האישום, הנאשם התריע בפני קשישים בעת שנהגו ברכבם כי הוא מבחין בנזילה מרכבם, וכי הוא, בתור עובד מוסך, יכול לבצע עבורם את התיקון באופן מיידי • רבים התפתו להאמין לו, והוא לקח מהם את הרכב במקום, לא ביצע את התיקון שלא היה בו צורך - אך גבה מהם סכומים שונים במזומן

קשישה / צילום: Shutterstock
קשישה / צילום: Shutterstock

עושקי הקשישים מגיעים לספסל הנאשמים: פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד הילי ברגמן, הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד תושב ירושלים, ת'איר עוידה (43), בגין ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

מסתבר כי עושק קשישים לא נעצר רק במוכרנים תאבי-בצע ש"דוחפים" לקשישים באמצעות שיחות טלמרקטינג מוצרים מיותרים ולוקחים מהם את פרטי כרטיסי האשראי שלהם: במקרה של הנאשם הזה הוא פעל בדרך מתוחכמת שהניבה לו אלפי שקלים. כך, לפי כתב האישום, הנאשם התריע בפני קשישים בעת שנהגו ברכבם כי הוא מבחין בנזילה מרכבם, וכי הוא, בתור עובד מוסך, יכול לבצע עבורם את התיקון באופן מיידי. רבים התפתו להאמין לו, והוא לקח מהם את הרכב במקום, לא ביצע את התיקון שלא היה בו צורך - אך גבה מהם סכומים שונים במזומן. 

על-פי כתב האישום, העבירות שיוחסו לו בוצעו מאז אוקטובר 2018 ועד לינואר 2019. כתב האישום מתאר כי הנאשם הציג בפני המתלוננים שורה של מצגי-שווא. בחלק מהמקרים, נטען, הנאשם הציג את עצמו בכזב כמכונאי רכב שעוסק שנים רבות במכוני רכב מורשים על-פי סוג הרכב שבו נהג אותו מתלונן שעצר, היכולת לסייע באיתור ופתרון התקלה כביכול לאלתר, תמורת תשלום. "הנאשם עשה כן ביודעו כי אין בכלי הרכב תקלה כנטען, במטרה להונות את המתלוננים ולקבל מהם כספים במרמה", נכתב באישום.

ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום נובעת ממספר העבירות שעבר הנאשם והסכומים אותם גבה מן המתלוננים, ובמיוחד ניצול גילם המבוגר ותמימותם של המתלוננים.

בכתב האישום מפורטים מקרים שונים, בהם למשל סיפורה של א' בת ה-72, שבעת שנסעה במכוניתה, סימן לה הנאשם לעצור בצד וטען כי יש נזילה ברכבה. הוא הציג את עצמו כעובד לשעבר במוסך, ובו במקום הוא "איבחן" כי הבעיה היא במאוורר, וכי הדבר מחייב "תיקון דחוף". המתלוננת קיבלה את ההמלצה והשאירה את המכונית ברשותו. מחיר התיקון שלא בוצע עמד על 1,500 שקל - ואת הכסף גבה ממנה אחרי שנסעו ביחד לכספומט. למותר לציין כי בפועל לא הוחלף המאוורר כלל.

עוד לפי האישום, במקרה של ג' הצליח הנאשם להוציא ממנו 4,800 שקל, בטענה שהחליף לו ברכב משאבת מים תקולה בעקבות "נזילה" שהבחין בה בעת שג' נסע ברכבו.

כתב האישום מפרט סיפורים דומים, כאשר לפי הנטען, בכל פעם הצליח הנאשם לגבות מהמתלוננים אלפי שקלים. כך, גם ו' בן ה-83 שילם 3,200 שקל על החלפה של משאבת מים ברכבו - מה שכמובן לא בוצע בפועל. ו' הצליח לקבל חזרה 3,000 שקל אחרי שהתלונן במשטרה. אזרח אחר בן 92 שילם 2,900 שקל בעקבות מצג-שווא דומה כי יש צורך בהחלפת מים דחופה ברכב.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום, ת'איר עוידה הוא בגדר חשוד, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.