גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דראגי שוב מנסה לחלץ את גוש האירו מאוזלת-היד של מנהיגיו

החששות מהחמרה של ההאטה בגוש גרמו לבנק המרכזי האירופי להשיק תוכנית תמריצים חדשה - בתפנית חדה מכוונותיו הקודמות, אבל בלי צעדים מצד הממשלות בגוש, ההשפעה שלה תהיה כנראה מוגבלת

מריו דראגי./ צילום:  רויטרס Vincent Kessler
מריו דראגי./ צילום: רויטרס Vincent Kessler

בינואר, ג'ורג'יו קפרינו, אחד מבעליה של יבואנית צעצועים בצפון-מזרח איטליה, ביקש מהבנק שלו להגדיל את קו האשראי שבו הוא משלם לספקי הצעצועים שלו. לפני שנה, הבנק היה משיב לבקשה בתוך פחות מחודש, הוא אומר.

היום, כשאיטליה במיתון, קפרינו עדיין ממתין לתשובת הבנק, והעצבנות שלו גוברת מיום ליום. הספקים לא ישלחו לו שום דבר אם הוא לא ישלם להם, הוא אומר.

הבנק המרכזי האירופי מקווה שתוכנית תמריצים חדשה שלו תשמור על זרימת האשראי לעסקים בגוש האירו כמו העסק של קפרינו, ותמנע מהכלכלה המקרטעת של הגוש גלישה למיתון בשנה הבאה.

בשבוע שעבר, נשיא ה-ECB, מריו דראגי, השיק תוכנית שמיועדת לספק מימון זול לבנקים אירופיים עד שנת 2023.

אירופה מאיטה

מהלך מפתיע

המהלך המפתיע של הבנק המרכזי להשיק תמיכה חדשה באשראי שלושה חודשים בלבד אחרי שהבנק סיים את תוכנית קניית אג"ח המדינה האירופיות שלו בהיקף 2.5 טריליון אירו, ממחיש היטב את המפולת בכלכלת גוש האירו - ואת תלותו הנמשכת של הגוש במדיניות מוניטרית אולטרה-מקילה.

התרחבות כלכלת גוש האירו, שנמשכה חמש שנים, מדשדשת מאז שהמחזור העסקי רשם שיא בסוף 2017. ההאטה בסין פגעה בגוש שתלוי מאוד ביצוא לצורך צמיחה - 7% מהיצוא הגרמני מופנים לסין.

מחאות אלימות בצרפת, העלייה בחובות הגבוהים ממילא של איטליה והיחלשות בביקוש הבריטי לפני הברקזיט האמור לצאת לפועל בסוף חודש זה הניעו את ה-ECB להפחית את תחזית הצמיחה בגוש האירו. הבנק המרכזי האירופי צופה כעת שכלכלת הגוש תתרחב ב-1.1% בלבד השנה, ירידה מ-1.7% שהוא צפה בדצמבר. אפילו שיעור האבטלה בגוש שהוא הנמוך ביותר זה עשור לא ייצר צמיחה בהוצאות הצריכה.

תחזית חלשה

התחזית לגוש האירו כה חלשה, שהמשקיעים לא צופים שה-ECB יעלה את הריביות שלו עד שנת 2020 לכל הפחות. הריביות על כמה אג"ח מדינה גרמניות הן כעת שליליות.

הלוואות הבנקים למשקי בית ולעסקים הואטו בסוף השנה שעברה, וקטעו בכך עלייה מתמשכת מאז שה-ECB השיק לראשונה תמריצים מוניטריים, כולל הלוואות זולות, ב-2014.

כעת, ה-ECB רוצה לתמוך בכלכלה בשלב העדין הנוכחי. ארה"ב וסין מצויות בשיחות סחר חשובות מאוד, בריטניה עסוקה בדיונים על הברקזיט שלה, ומפלגות נגד הגירה או לאומניות מצפות להישגים גדולים בבחירות לפרלמנט האירופי במאי.

אם הברקזיט - הגירושים של בריטניה מהאיחוד האירופי - יתנהל בצורה חלקה, וארה"ב וסין יסדירו את מלחמת הסחר שלהן, הכלכלה האירופית תוכל להתאושש, אומרים כלכלנים.

"כעת אנחנו בתחום אפור בין האטה ברורה בצמיחה למיתון כלכלי", אמר יירג קרמר, הכלכלן הראשי של קומרצבנק, הבנק השני בגודלו בגרמניה במונחי הלוואות. קומרצבנק צופה שכלכלת גרמניה, שמהווה 30% מהתמ"ג של גוש האירו, תצמח השנה ב-0.6% בלבד.

בינואר, התעשייה הקלה בגרמניה ספגה ירידה של 9% בהזמנות בהשוואה שנתית, עם ירידה של 11% בהזמנות מחוץ לאירופה.

אחרי יצירת מקומות עבודה ב-2018, כמה יצרנים גרמנים מתכננים כעת לקצץ את כוח העבודה שלהם. שפלר, יצרנית רכיבים תעשייתיים ולכלי רכב, הודיעה על קיצוצי משרות ביום רביעי האחרון, במסגרת תוכנית לשיפור הרווחיות.

"אנחנו מצפים שסביבת העסקים, בייחוד בתעשיית הרכב, תישאר תובענית ומאתגרת מאוד", אמר מנכ"ל החברה קלאוס רוזנפלד. "ואנחנו צופים האטה נוספת בכלכלה העולמית".

בצרפת, שבדרך כלל לא חשה את נחת זרועה של ההיחלשות בביקוש מסין, המחאות האלימות נגד רפורמות השוק של השיא עמנואל מקרון גרמו לחסימת צירי תנועה ולעיכוב משלוחים.

אפקטיביות מוגבלת

האפקטיביות של המימון הזול החדש של ה-ECB עלולה להיות מוגבלת, אומרים כמה כלכלנים, כתוצאה מאי הוודאות של התחזית הכלכלית. אי הוודאות הזו מגבילה את ההלוואות יותר מאשר אי יכולתם של בנקים להשיג מימון.

היתרון המיידי של הכרזת ה-ECB על תוכנית העידוד החדשה נבע ממחיר האירו, שחולשתו עשויה לסייע ליצואנים להתמודד עם הירידה בביקוש למוצריהם בסין ובמקומות אחרים מחוץ לגוש האירו.

אך חולשת האירו אינה יכולה לקזז את השפעת החולשה בביקוש עד כדי כך. נתונים שפורסמו שלשום (ו') על ידי מנהל המכס הכללי בסין הראו שהיבוא של מדינה זו ירד בפברואר ב-5.2% בהשוואה שנתית, בהמשך לירידה של 1.5% בינואר.

כלכלנים אירופים רבים אומרים שמול האטה חדשה וחריפה יותר, ה-ECB יוכל לעשות מעט מאוד. ריבית המפתח שלו היא כבר שלילית, והוא כבר קנה החזקה גדולה באג"ח מדינה אירופיות. האחריות על עצירת הגלישה למיתון תצטרך להיות של ממשלות גוש האירו.

"אין הרבה דברים מהותיים שה-ECB יכול לעשות", אמר דרק שומאכר, הכלכלן הראשי של בנק נטקסיס בפרנקפורט. "מה שמשמעותי זו מדיניות תקציבית".

גרמניה, הולנד, אוסטריה וכמה מדינות קטנות יותר יכולות להגדיל את ההשקעות שלהן בחצי נקודת אחוז מהתוצר הכלכלי לאורך שלוש שנים בלי להפחיד את בעלי אג"ח המדינה ולגרום לעליית עלויות המימון שתפגע בצמיחה, לפי OECD.

אבל אפילו תמריץ תקציבי מתואם כזה, יחד עם כמה רפורמות שנחוצות כבר זה זמן כדי להגדיל את התחרות במגזר השירותים שסובל מרגולציה מוגזמת, יוסיפו רק רבע נקודת אחוז להתרחבות הכלכלית של גוש האירו השנה ובשנה הבאה.

הרתיעה של הממשלות הלאומיות לפעול מסבירה למה ה-ECB לקח על עצמו לטפל במשקל כה כבד מאז פגיעת המשבר הפיננסי של 2008, כפי שדראגי עצמו ציין ביום ה'. "קל יחסית לייעץ מהי המדיניות הנכונה. בחברה דמוקרטית קשה הרבה יותר ליישם את העצה", הוא אמר. 

פאואל מחזק את הצעדים של דראגי: אין צורך לשנות את הריבית, נמתין ונראה

הפדרל ריזרב אינו צריך לשנות לפי שעה את מדיניות הריבית שלו, על רקע לחצי המחירים המרוסנים, שוק העבודה החזק בדרך כלל בארה"ב וההאטה בצמיחה הכלכלית העולמית, אמר יו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאואל, שלשום (ו') בלילה.

"ללא שום דבר באופק שדורש תגובה מיידית, הבנק המרכזי אימץ גישה סבלנית של נמתין ונראה לפני כל מחשבה על שינוי מדיניותו", אמר פאואל בנאום שהכין מראש במכון למחקר מדיניות כלכלית בסטנפורד, קליפורניה.

הנהלת הפד העלתה את ריבית ההלוואות קצרת מועד בדצמבר לטווח של 2.25%-2.50%, אך גנזה מאז תוכניות להעלאה נוספת, אחרי ששוקי ההון ירדו בסוף השנה שעברה על רקע החשש מהאטה בצמיחה העולמית.

נאום פאואל בא אחרי הודעתו המפתיעה של הבנק המרכזי האירופי על תוכניות חדשות להמריץ את כלכלת גוש האירו לפני שההאטה בו תעמיק. גם הבנקים המרכזיים של קנדה ואוסטרליה ציינו בשבוע שעבר שהסיכונים לתחזיות הכלכליות שלהם הם בעלייה.

דברי פאואל באו גם אחרי דוח תעסוקה מעורב בארה"ב, שהראה שבפברואר כמעט לא נוצרו משרות חדשות במשק, אך שיעור האבטלה ירד והשכר עלה, בקצב השנתי הטוב ביותר זה כמה שנים.

בכירי הפד העלו בשנה שעברה את הריביות לקראת "רמה נייטרלית", שאינה תומכת בצמיחה ואינה גורמת להאטה. פאואל אמר שלשום שריבית הבנצ'מארק של הבנק המרכזי מצויה כעת "בתוך טווח האומדנים הרחב של הריבית הנייטרלית", ושעמיתיו בוועדת הריבית של הבנק המרכזי "מסכימים באופן כללי שהמדיניות הזו היא נאותה". 

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות