לראשונה זה עשור: כלכלת טורקיה נכנסה למיתון

ברבעון הרביעי הכלכלה הטורקית התכווצה בשיעור של 2.4%, בהמשך להתכווצות של 1.1% בפעילות הכלכלית ברבעון הקודם • המיתון הצפוי יחד עם האינפלציה המשתוללת מהווים מכה כפולה לנשיא ארדואן

ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס
ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס

כלכלת טורקיה נכנסה באופן רשמי למיתון בפעם הראשונה זה עשור, וזאת כאשר נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי הצביעו על התכווצות הפעילות הכלכלית. מדובר במכה לארדואן לקראת הבחירות המוניציפליות במדינה שייערכו החודש.

ההגדרה המקובלת של מיתון היא צמיחה שלילית של המשק (כלומר, צמצום בתוצר) בשני רבעונים רצופים. והנה זה קורה לכלכלה הטורקית לאחר התנגשויות של הנשיא הטורקי רג'יפ טאיפ ארדואן בבנק המרכזי במדינה. ברבעון הרביעי הכלכלה הטורקית התכווצה בשיעור של 2.4%, בהמשך להתכווצות של 1.1% בפעילות הכלכלית ברבעון הקודם. נתוני התמ"ג של טורקיה הצביעו על ירידה של 3% בשנת 2018, בעוד הכלכלנים צפוי ירידה של 2.4% בתוצר. נזכיר כי טורקיה היתה בעלת הצמיחה המהירה במועדון מדינות G20 בשנה שעברה.

המיתון הצפוי יחד עם האינפלציה המשתוללת מהווים מכה כפולה לנשיא ארדואן, שנבחר מחדש ביוני 2018 על סמך מצע שהבטיח שגשוג לשכבות רחבות של האוכלוסייה. המשקיעים חוששים כעת שטורקיה ניצבת בפני תקופה ארוכה של הבראה, כאשר זרם ההון הזר התייבש, בין היתר בשל סכסוך דיפלומטי חסר תקדים עם ארה"ב, ומשקי הבית והעסקים מתחילים לפרוע את החובות שלהם.

"שלא כמו תקופת הבראה הקודמות בטורקיה, שהיו בצורת האות V, יש סיכון רציני שההבראה הפעם תהיה איטית הרבה יותר", אמר אינאן דמיר, כלכלן בנומורה אינטרנשיונל בלונדון. "כל הכלכלה הטורקית ניצבת אולי בפני לחצים של ירידה ממינוף".

קריסת מודל הצמיחה של טורקיה באה בעיתוי רגיש לארדואן, שהפך לראש ממשלה לראשונה ב-2003, וזאת לקראת המבחן האלקטורלי הראשון מאז הרחבת סמכויות נשיאותו בשנה שעברה. אחרי ההצבעה ב-31 במארס, בטורקיה לא יהיו בחירות נוספות בארבע השנים הבאות.

במאמץ להצית מחדש את הצמיחה, הממשלה הפעילה לחצים על הבנקים הממלכתיים להגדיל את האשראי, והממשלה עובדת על תוכנית חדשה להגדיל עוד יותר את ההון של הבנקים בבעלות המדינה.

לפי שעה, התחזיות נשארו קודרות. התמ"ג עלול להתכווץ גם במחצית הראשונה של 2019, ואחריה צפויים ארבעה רבעונים של צמיחה שלילית של 3% בממוצע בהשוואה לשנת 2018, לפי סקר בלומברג.

בעוד הבנק המרכזי מחזיק את הריבית ברמה גבוהה כדי לייצב את הלירה ולרסן את האינפלציה, המנוע של כלכלת טורקיה מקרטע. האשראי הבנקאי הריאלי התכווץ ב-7.2% על בסיס רבעוני בשלושת החודשים האחרונים של 2018.