"ישבתי בבית והשתעממתי": הדרך ההפכפכה של מנכ"ל ומייסד מלאנוקס איל וולדמן לאקזיט המיליארדים

הפרידה מאביגדור וילנץ, הריב עם שוק ההון המקומי ועם המשקיעים האקטיביסטים, והביקורת על חופשות הסקי והבילויים: איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס ואחד האנשים החזקים בהייטק הישראלי, נקלע לאורך השנים לשורת עימותים סביבו וסביב החברה • האם הוא יישאר בסביבה גם אחרי האקזיט, או יילך לנוח?

מנכ"ל ומייסד מלאנוקס, איל וולדמן / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל ומייסד מלאנוקס, איל וולדמן / צילום: תמר מצפי

"ישבתי בבית כמה שבועות והשתעממתי", כך סיפר בעבר איל וולדמן על נסיבות הקמת מלאנוקס  ב-1999. וולדמן פרש זמן קצר קודם לכן מחברת השבבים גלילאו, שנמנה עם קבוצת מייסדיה, בעקבות חילוקי דעות עם המנכ"ל אביגדור וילנץ. מאוחר יותר גלילאו נמכרה למארוול תמורת 2.7 מיליארד דולר - אותה מארוול התעניינה לפני מספר שנים גם ברכישת מלאנוקס. ב-2015, כשוולדמן נבחר לאחד מאנשי השנה של "גלובס" על רקע רכישת איזיצ'יפ, הוא התבקש לציין החלטה טובה שקיבל בקריירה שלו, ואמר: "לעזוב תפקיד וקריירה מבטיחה בחברה גדולה, וללכת אל חוסר הוודאות שבהקמת חברה עצמאית".

איל וולדמן בן ה-58 מכהן כנשיא ומנכ"ל מלאנוקס מאז הקמת החברה. עד 2013 הוא כיהן גם בתפקיד יו"ר החברה; זה היה אחד הגורמים שהובילו לקרע של וולדמן עם שוק ההון הישראלי, כשבעלי המניות הצביעו אז נגד הארכת כפל התפקידים של וולדמן כיו"ר ומנכ"ל. על רקע זה, לצד טענות נגד הרגולציה המקומית, החליט וולדמן למחוק את מניית מלאנוקס ממסחר בבורסה בתל-אביב - צעד שנתפס כמכה לבורסה משום שמלאנוקס הייתה אחת המניות הבולטות בה.

"כשרציתי להירשם ברישום הכפול, כולם אמרו לי שלא כדאי. עשינו טעות, בגלל ציונות, אבל האווירה העסקית והרגולציה בארץ לא אפשרו", אמר וולדמן לפני כמה חודשים בהקשר זה. לאחרונה, מלאנוקס "חזרה" לבורסה באופן שונה: היא זכתה במכרז לאספקת תשתיות רשת לבורסה, בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים.

וולדמן למד לתואר ראשון ושני בהנדסת חשמל בטכניון. בעבר סיפר בראיון ל"גלובס", כי "אחרי השירות הצבאי (כקצין בגולני) הלכתי ללמוד מחשבים בטכניון, כי זה היה המוסד היחידי שקיבל סטודנטים באמצע שנת הלימודים אחרי מלחמת לבנון. עשיתי גם תואר שני בהנדסת חשמל והתחלתי לעבוד באינטל, אבל הבנתי מהר שאני פחות מעוניין לעבוד בחברה גדולה".

בתחילת שנות ה-90 וולדמן היה חבר בקבוצה של ארבעה מייסדים שהקימו את גלילאו: "יצאנו לשתות בבר אחרי העבודה וגלגלנו רעיונות, אפילו התקשרנו לחברות טכנולוגיה אמריקאיות והצענו להם להקים מרכז מו"פ בישראל. לבסוף הקמנו את גלילאו", סיפר בעבר ל"גלובס". כאמור, לאחר פרישתו מגלילאו, הקים את מלאנוקס. לפני קצת יותר משנה, על רקע כניסת קרן סטארבורד להשקעה בחברה ודרישתה להדיח דירקטורים, אמר וולדמן בערב שערכה החברה לעובדיה: "תרשו לי להגיד לכם משהו בנימה קצת יותר אישית - כמעט 20 שנה אני במלאנוקס, יותר משליש מחיי... חוויתי פה רגעים קשים, לצד תקופות מדהימות, ואני כולי נרגש לקראת 20 השנים הבאות".

תגמולים בהיקף של מיליונים

וולדמן מחזיק כיום ב-3.36% מהון המניות של מלאנוקס, והוא בעל המניות הגדול ביותר שאינו גוף מוסדי. מעבר לתגמולים שיקבל עבור מניותיו, המוערכות בעסקה ב-228 מיליון דולר, הוא צפוי גם ליהנות מתגמולים בהיקף כולל של מיליוני דולרים בעקבות העברת השליטה בחברה. מדובר בשכר בהיקף של 350 אלף דולר, תשלומי פנסיה והטבות אחרות של 823 אלף דולר, ועוד סכום שהוערך בסוף 2018 ב-9.4 מיליון דולר שהוא שווי האופציות שהבשלתן תואץ עם מכירת החברה, אם כי מאז מחיר המניה עלה וכעת מדובר בסכום גבוה יותר, שככל הנראה עולה על 12 מיליון דולר.

בשנת 2018 הסתכמה עלות שכרו של וולדמן כמנכ"ל מלאנוקס ב-7.9 מיליון דולר, מתוכם שכר בסיס שנתי של 609 אלף דולר, תגמול מנייתי בסך 6.3 מיליון דולר, תגמול במזומן על עמידה ביעדים של 739 אלף דולר ועלויות אחרות (תשלומי פנסיה, דיור, רכב וכדומה) בסך 235 אלף דולר. בכך מגיעה עלות השכר של וולדמן בעשר השנים האחרונות (2009-2018) ל-40 מיליון דולר.

וולדמן העיד על עצמו בעבר כחובב טיולים, הפלגות, צלילות, סקי שלג ומים ובילויים במקומות אקזוטיים. ב-2012 הוא עמד במוקד של ביקורת סרקסטית מצד בלוגר פיננסי, ששלח את קוראיו המשקיעים במניה להיכנס לעמוד הפייסבוק של וולדמן, כדי לחזות במגוון "מכוניות מהירות, יאכטות ונשים בביקיני, כדי שיוכלו לוודא שנעשה שימוש חכם בתגמול מהמניות". ב-2013 עלה לכותרות סכסוך משפטי-אישי שלו עם בת זוגו לשעבר, שלומית פן.

מלבד מלאנוקס, וולדמן משקיע כיום בחברות סטארט-אפ - באמצעות החברה ובאופן פרטי. כשהתראיין בעבר והתבקש לציין בראיון דבר שהוא אוהב במדינת ישראל, אמר: "האנשים - הפתיחות, החום, הישירות והרצון לעזור", ובאותה נשימה הוסיף, כי אם היה משנה בה משהו זה "האנשים - שילמדו לפרגן יותר, לסמוך האחד על השני, שתהיה פחות שחיתות".

בכיר, יועץ - או פורש

השאלה המתבקשת כעת היא אם וולדמן יישאר במלאנוקס אחרי המכירה לאנבידה, או יעזוב מיידית. במקרים רבים, מייסדים ומנהלים של חברות שנמכרות נשארים "בסביבה" כיועצים לחברה הרוכשת לתקופה מסוימת, על מנת להבטיח מעבר חלק של הבעלות. עם זאת, קיימת עדיין אפשרות שוולדמן יישאר בחברה הרוכשת בתפקיד בכיר - ובכך למעשה לראשונה מאז תחילת הקריירה שלו יכהן בחברה גדולה שלא הוא הקים.

כשהחלו דיווחים על כך שמלאנוקס עשויה להירכש, העריך האנליסט סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר כי "אין כביכול אינטרס למלאנוקס להימכר, אבל בסופו של דבר אני חושב שזה תלוי בוולדמן ובהחלטה שלו. אם לדוגמה וולדמן יקבל תפקיד בכיר בחברה הרוכשת, אולי זה יכול להתאים. וולדמן הוא אחד המנכ"לים הכי מרשימים בהייטק הישראלי, וזאת יכולה להיות התפתחות מעניינת".