דו"ח מכירות נשק: ישראל היא יצואנית הנשק ה-8 בדירוג העולמי

בחמש השנים האחרונות זינק יצוא הנשק הישראלי ב-50% לעומת חמש השנים שלפניהן, לפי דו"ח מכון המחקר השוודי SIPRI, המנטר מכירות נשק ברחבי העולם

תערוכת נשק/ צילום: muchamed abd el ghany רויטרס
תערוכת נשק/ צילום: muchamed abd el ghany רויטרס

ברלין. ישראל היא יצואנית הנשק ה-8 בדירוג העולמי והיקף היצוא הביטחוני הישראלי בחמש השנים האחרונות זינק ב-50% לעומת חמש השנים שלפניהן; כך עולה מנתוני דו"ח חדש של מכון המחקר השוודי SIPRI, המנטר מכירות נשק ברחבי העולם ומצביע על מגמות גלובליות בתחום. לפי הדו"ח, הלקוחות הגדולים ביותר של ישראל בשנים 2014-2018 היו הודו, אזרבייג'אן ו-וייטנאם. במקביל, גם היקף רכש הנשק הישראלי זינק בתקופה זו - פי שלושה לעומת התקופה שלפניה - ורובו הגיע מארה"ב ומגרמניה.

הדו"ח מצביע על כך שבעוד שברוב האזורים ברחבי העולם נרשמה ירידה בנפח הסחר בנשק, במזרח התיכון זינק היקף הרכש הביטחוני ב-87%, כך שבאופן גלובלי נרשמה עלייה של 8% בנפח הסחר בנשק בחמש השנים האחרונות, בהשוואה לחמש השנים שלפניהן. המדינה המובילה בתקופה זו ברכש ביטחוני היא סעודיה (12% מהרכש הגלובלי), אחריה ניצבת הודו (9.5%) ובמקום השלישי - מצרים (5.1%).

סעודיה היא הלקוחה הגדולה ביותר של תעשיית הנשק האמריקאית, הבריטית, השוודית, הקנדית, ולקוחה מובילה של צרפת. גרמניה השעתה באחרונה את יצוא הנשק למדינה על רקע פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, אבל גם היא נחשבת לספקית נשק מובילה לסעודיה, כמו גם ספרד.

לפי הדו"ח, חברות ישראליות - פרטיות וממשלתיות - אחראיות ל-3.1% מהיקף מכירות נשק בעולם בחמש השנים שבין 2014 ל-2018. זו עלייה של כ-47% לעומת שיעור של 2.1% שנרשם בשנים 2009-2013. ישראל אינה רחוקה ממקום 7 ברשימה, ספרד, ששיעור יצוא הנשק שלה מהתעשייה העולמית עומד על 3.2%.

דו"ח SIPRI - מכון מחקר שנוסד בעבר על ידי הפרלמנט השוודי ושבין מטרותיו קידום שלום ברחבי העולם - קובע כי בחמש השנים האחרונות ארה"ב "ביססה את מעמדה כספקית הנשק הגדולה בעולם", עם נתח של יותר משליש מהיקף המכירות העולמי (36%). זו עלייה ב-6% לעומת השיעור שהחזיקה בשנים 2009-2013. 98 מדינות ברחבי העולם רכשו נשק אמריקאי בחמש השנים האחרונות. אחריה ברשימה ניצבות רוסיה (21%), צרפת (6.8%), גרמניה (6.4%) וסין (5.2%).

מאחורי בולמוס רכש הנשק הסעודי, הסביר ל"גלובס" הבוקר (ב') פיטר ווזמן, אחד מעורכי הדו"ח, עומד "שילוב של יריבות עם איראן, רצון של המנהיגות הפוליטית במדינה להפוך את סעודיה למעצמה אזורית, ולבנות צבא שיוכל לדכא בהצלחה מרד פנימי כפי שהיה בלוב, סוריה ומצרים". הוא ציין כי אינטרסים דומים הביאו לרכש נשק על ידי קטאר, איחוד האמירויות וגם המשטר המצרי, שמאמין כי "רכש נשק הוא הכרחי לשמור על ביטחונו".

"ישראל מייצאת נשק למדינות רבות ברחבי העולם", אמר ווזמן, וציין כי "האזור היחיד שבו התעשייה הישראלית - בעידוד הממשלה - אינה פעילה הוא המזרח התיכון, לאחר שהיחסים עם טורקיה הידרדרו".