משה ברקת מסמן כיוון חדש לסוכנים: "שירות אובייקטיבי ותגמול מהלקוח"

הממונה על רשות שוק ההון נאם בפתיחת כנס לשכת סוכני ביטוח ואמר כי "הלקוחות צריכים להיות יותר מיועצים לכל אורך הדרך" • יאיר המבורגר: "ישנה התייחסות לא ראויה לתעשיית הביטוח. אנו נאמנים של הציבור ושומרים לו על הכסף" • נשיא לשכת סוכני ביטוח תקף רפורמה של הממונה: "לא נכונה, לא מקצועית ולא מידתית"

משה ברקת / צילום: תמר מצפי
משה ברקת / צילום: תמר מצפי

"אני רואה לנגד עיני מודל שבו מישהו נמצא לצד  לקוח והוא "הייעוץ בביטוח" שיפעל באופן אובייקטיבי ויקבל את שכרו מהלקוח, ושהתגמול של יועץ הביטוח יבטא זאת". כך אמר הערב (ב') הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, שבכך סימן רפורמה משמעותית שאם תקרה תביא לשינוי טוטלי באופן התגמול של סוכני הביטוח, שיפסיקו לקבל תשלום מהיצרנים בראשות חברות הביטוח, ויעבור לקבלת תגמול מהלקוחות, תוך שיצא שוב נגד "עמלות ההיקף" שסוכני הביטוח מקבלים מהיצרנים הפנסיוניים.

"ביטוח זה לא עסק כל כך קל והמבוטחים צריכים מי שיטפל בהם", אמר ברקת שהוסיף כי "המטרה שלי היא שירות בלתי מוטה ואובייקטיבי, ושכר שיקבל הסוכן מהלקוח או מהמוצר בהרשאת הלקוח". עוד הוא הבהיר כי מבחינתו גיוון במוצרי ביטוח זה דבר מבורך, וזאת בניגוד למה שבמידה רבה הנחה את קודמתו בתפקיד". עוד הוסיף ברקת כי "אני מאמין לחברות ולסוכני הביטוח שהם דואגים בראש וראשונה למבוטח, ונדאג ללקוח, גם מבחינת מחיר וגם מבחינת הכיסוי הביטוח ושירות הוגן" תוך שהוסיף כי "הלקוח צריך לקבל ערך ולשלם עבור הערך הזה, והערך ניתן על פני זמן בשירות".

עוד אמר ברקת כי "הלקוחות צריכים להיות יותר מיועצים לכל אורך הדרך, בהצטרפות לביטוח, במהלך הביטוח וגם ביציאה לגמלאות". עוד אמר כי "נפתח את שוק ההון", כשהוסיף כי יוביל "משטר שמעודד עוד מסחר ועוד השתתפות בשוק ההון".

מוקדם יותר בערב הפתיחה דיבר גם נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, שיצא נגד רפורמת הריסקים של הממונה על רשות שוק ההון, ואמר כי "ההחלטה להטיל עונש קולקטיבי של החזר עמלות שש שנים אחורה היא לא נכונה, לא מקצועית ולא מידתית. אנחנו לא נקבל משוואה בה יציבות החברות עומדת לפני הסוכנים... עד לפני חודש לא הייתה כל בעיה ביציבות כאשר נתנו הנחות של : 30, 40, 50 ואפילו 60% לכל החיים. אז לא הייתה בעיה של יציבות חברות הביטוח והיא לא קיימת גם עכשיו".

עוד הוסיף רוזנפלד ותקף את מנהלי חברות הביטוח כשאמר בהקשר זה כי "כולנו מכירים את הסרט שתיקת הכבשים, בחודש האחרון חזינו במציאות חזקה מכל סרט והיא שתיקת היצרנים".

בכנס דיבר גם יאיר המבורגר, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת הראל, ויו"ר התאחדות חברות ביטוח, שאמר כי "ישנה התייחסות לא ראויה לתעשיית הביטוח. אנו נאמנים של הציבור ושומרים לו על הכסף ומשיאים לו תשואה, מנהלים את כספיו ומשלמים לו תביעות, למיליוני לקוחות", תוך שהוסיף כי "הפיקוח היה לאורך השנים הבאפר בינינו לבין הלקוחות, ויצר את היציבות ואת האיתנות. צלחנו משברים קשים, כמו של 2008". בהקשר זה אמר המבורגר כי "ללא איתנות פיננסית לא נוכל לנהל את כספי הציבור", תוך שציין כי "האווירה בפיקוח השתנתה ונעשית בכבוד, ומגיע לנו גם כבוד".עוד אמר המבורגר כי "העולם משתנה בטירוף ואי אפשר לחזור לאחור".

במסגרת ערב הפתיחה דיברו גם פוליטיקאים בהם שרת המשפטים איילת שקד מהימין החדש, ראש עיריית ירושלים לשעבר ובכיר בליכוד כיום ניר ברקת, ח"כ איציק שמולי מהעבודה. כחלק מערב הפתיחה הוקרן מסר מצולם מראש הממשלה בנימין נתניהו מהליכוד.