וועדת הריכוזיות עדכנה את רשימת התאגידים המשפיעים בישראל: IDE של יצחק תשובה וכלל ביטוח

בוועדה ציינו כי ליאורה עופר, דורון עופר ואייל עופר הפרידו את החזקותיהם הפיננסיות והריאליות כפי שמורה חוק הריכוזיות • אודי אנג'ל והחברות בשליטתו נגרעו מרשימת הגורמים הריכוזיים – לאחר שחדל לשלוט ב"רשת" ובחברת החדשות גורמים בעלי השפעה בתחום השידורים

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

הוועדה לצמצום הריכוזיות עדכנה היום (ג') את רשימת הגורמים הריכוזיים, רשימת הגופים הפיננסים המשמעותיים ורשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים במשק. המשמעות של הופעת חברה ברשימות היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות על ידי המדינה, לגורמים המנויים ברשימות, מחייבים את המאסדר להיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית. בנוסף, להימצאות ברשימות השלכות בהקשר חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.

חברת כלל ביטוח הוחזרה לרשימת התאגידים הפיננסיים המשמעותיים במשק לאחר שנשמטה מהרשימות בטעות.

חברת IDE שבשליטת יצחק תשובה רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים, לאחר שהשלימה את עסקת המכירה של מתקן ההתפלה שורק א' - מהלך שמאפשר ל-IDE להתמודד במכרז על מתקן ההתפלה שורק ב'. בוועדה מציינים כי "IDE לא מחזיקה עוד בלמעלה ממחצית מהפעילות בתחום התשתית החיונית שעניינו התפלת מי ים, והיא אף אינה חלק מקבוצת המחזיקים שבשליטתו של יצחק תשובה". איש העסקים אודי אנג'ל והחברות בשליטתו נגרעו מרשימת הגורמים הריכוזיים - לאחר שחדל לשלוט ב'רשת' ובחברת החדשות גורמים בעלי השפעה בתחום השידורים. גם עידן עופר קבוצת החברות בשליטתו של עידן עופר אינה גורם ריכוזי מכוח החזקה בגורם בעל השפעה בתחום השידורים בעקבות יציאתם מרשת ומחברת החדשות. עם זאת, הקבוצה ממשיכה להיות ריכוזית מכוח הזכויות בתשתיות חיונית בהן היא מחזיקה ומכוח מחזורי המכירות והאשראי שלה. חברת ערוץ 10 והחברות שבשליטתה נגרעו מהרשימות בעקבות מיזוג הערוץ עם רשת. מיזוג זה השפיע גם על קבוצת כלל תעשיות בשליטתו של לן בלווטניק, שהפך לבעל השליטה החדש ברשת.

בוועדה מציינים כי ליאורה עופר, דורון עופר ואייל עופר הפרידו את החזקותיהם הפיננסיות והריאליות כפי שמורה חוק הריכוזיות בכך שליאורה ודורון מכרו את מניותיהן בבנק מזרחי טפחות שבשליטת אייל עופר. בעקבות מהלך זה דורון עופר שנחשב עד היום גורם ריכוזי רק בשל שליטתו בגוף פיננסי משמעותי, נגרע מרשימת הגורמים הריכוזיים. ליאורה עופר, באמצעות חברה בבעלותה המלאה, רכשה את כל מניות עופר השקעות שהוחזקו על ידי לין ומעתה היא תיחשב גורם ריכוזי רק בשל שליטתה בתאגיד ריאלי משמעותי. עדכון נוסף הוציא שתי חברות בשליטת קבוצת IBI נגרעו מרשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים לאחר שסווגו על ידי החברה באופן שגוי. עם זאת, החברות ממשיכות להיות גורמים ריכוזיים מכוח השתייכותן לקבוצת המחזיקים בגוף פיננסי משמעותי. שינוי הסיווג משליך על יכולתם של דירקטורים בחברה לכהן כדירקטורים בתאגידים ריאליים משמעותיים.