למרות הסנקציות, השפעתה הכלכלית של רוסיה על אירופה גדלה

דוח של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינל' בוושינגטון: חוקים מעורפלים של רישום חברות ופרקטיקות לא אחידות של מאבק בשחיתות מאפשרים למוסקבה להגביר נוכחות בעיקר באיטליה, אוסטריה והולנד

פסגת G20, ב-2017 בהמבורג / צילום: רויטרס  Wolfgang Rattay
פסגת G20, ב-2017 בהמבורג / צילום: רויטרס Wolfgang Rattay

רוסיה מנצלת חוקים מעורפלים של רישום חברות, סביבת מס מתירנית ופרקטיקות לא אחידות של מאבק בשחיתות כדי להרחיב את דריסת הרגל הכלכלית שלה בכמה מדינות במערב אירופה, לפי דוח שפורסם השבוע.

הדוח של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, CSIS, גוף על-מפלגתי מוושינגטון, מתאר שלוש מדינות - אוסטריה, איטליה והולנד - כמדינות "מאפשרות" שהמערכות הפיננסיות והפוליטיות שלהן מתירות במתכוון או שלא במתכוון לקרמלין למתוח את שריריו הכלכליים והפוליטיים.

ההשקעות הרוסיות באוסטריה כמעט הוכפלו מאז משבר סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה ב-2014, שגרם לארה"ב ולאיחוד האירופי להטיל עיצומים על מוסקבה. ההשקעות הללו היוו 16% מסך ההשקעות הזרות הישירות באוסטריה ב-2017, מול כ-8% ב-2013, לפי הדוח.

באיטליה, הקשרים הכלכליים עם רוסיה גדלו כאשר תקני המשילות מקומיים התאבנו, וכמה מפלגות פוליטיות מובילות היו שותפות להשקפות הקרמלין נגד הגירה ולספקנות כלפי האיחוד האירופי.

חברות רוסיות ביצעו השקעות אסטרטגיות במגזרי האנרגיה, הטלקום והנדל"ן באיטליה, ובנקים איטלקיים מדורגים אחרי שווייץ בחשיפה פיננסית לרוסיה, עם הלוואות בסך 23 מיליארד דולר.

הולנד הפכה לעמיתת הסחר השנייה בגודלה של רוסיה, לפי הדוח. שווי נכסיה של רוסיה בהולנד עלה ב-2017 ל-121 מיליארד דולר מ-49 מיליארד דולר ב-2009. רוב העלייה הזו התרחשה לפני תחילת העיצומים ב-2014, ורמת הנכסים הרוסיים הייתה יציבה גם בשנים האחרונות.

"העסקים הללו מתרחשים מתחת לפני העיצומים", אמרה הת'ר קונלי, עובדת משרד החוץ האמריקאי לשעבר ואחת ממחברי הדוח. "זהו משחק של 'להכות בראש של החפרפרת'".

קונלי הדגישה שהדוח אינו מיועד לנזוף באירופה או בשלוש המדינות, אלא למשוך תשומת לב למה שהיא תיארה כצורך דחוף בשיתוף פעולה טראנס-אטלנטי הדוק יותר במאבק בתנועות כספים בלתי חוקיות.

שיתוף פעולה כזה רשם נסיגה בחודש שעבר, כאשר הנציבות האירופית הכניסה את הטריטוריות האמריקאיות פורטו ריקו, גואם, סמואה ואיי הבתולה (ארה"ב) לרשימת אזורי השיפוט שבהם קיימים להערכתה חקיקה ופיקוח רופפים על הלבנת הון ומימון טרור.

משרד האוצר האמריקאי הגיב בהודעה שדחתה את הכללת הטריטוריות הללו ברשימת היעדים להלבנת הון ומימון טרור, תוך מתן הוראה למוסדות הפיננסיים בארה"ב להתעלם מההנחיה האירופית.

"אנחנו מאשימים זה את זה, ולא נוקטים פעולה ביחד", אמרה קונלי, סגנית נשיא בכירה ב-CSIS. "שתי המערכות הפיננסיות שלנו מנוצלות לרעה בדרכים שונות".

דוברת של שגרירות הולנד בוושינגטון מסרה שהמדינה מודעת לחלוטין להשפעת רוסיה על מדינות אחרות. "אנחנו בוודאי לא רואים את עצמנו כמאפשרים של התנהגות רוסית רעה", היא אמרה, "במתכוון או שלא במתכוון".

הדוברת ההולנדית הוסיפה שנתוני הסחר עם רוסיה מושפעים מאוד ממעבר סחורות רוסיות בנמל רוטרדם. "אנחנו מכירים בחסרונות האוריינטציה הבינלאומית של מערכת המס שלנו", היא אמרה. "אך אבן פינה של מדיניות ממשלת הולנד היא מאבק בהתחמקות והעלמת מס".

דובר שגרירות אוסטריה בוושינגטון אמר שאי אפשר להגיב על דוח שאנשי השגרירות לא קראו. משגרירויות איטליה ורוסיה לא התקבלה תגובה.