עידן עופר רוצה להיות ישי דוידי: החברה לישראל תבצע השקעות חדשות של 350-500 מיליון דולר בשנים הקרובות

השקעות החברה לישראל יבוצעו בחברות בשלות, "שהוכיחו יכולת מסחרית ממשית" • בד בבד, יבוצע שינוי בצמרת הקבוצה: יואב דופלט ימונה למנכ"ל ויוביל את פעילות ההשקעות • דופלט גם יחליף את יוחנן לוקר בתפקיד יו"ר כיל, בעוד שלוקר ימונה ליו"ר החברה האחות בזן • המניה יורדת כ-3%

מכרה אשלג / צילום: רויטרס
מכרה אשלג / צילום: רויטרס

קבוצת החברה לישראל , שבשליטת עידן עופר, דיווחה היום לבורסה כי דירקטוריון החברה החליט על עדכון האסטרטגיה העסקית שלה באופן שירחיב את השקעותיה מעבר להחזקותיה המסורתיות בכיל  ובבזן .

החברה לישראל ציינה כי "בהלימה לייעוד הטבעי של החברה כחברת השקעות אקטיבית בעלת תשתית עסקית מבוססת, האסטרטגיה המעודכנת של החברה תכלול, לצד המטרה להמשיך למקסם ערך מהשקעות החברה, בכימיקלים לישראל (כיל) ובתי זיקוק לנפט (בזן)".

בד בבד, עם שינוי האסטרטגיה תבצע החברה לישראל שינוי בצוות הניהולי שלה, שייצא לפועל ברבעון השני של השנה. אבישר פז יסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה ויוחלף בידי יואב דופלט, מנכ"ל החברה האחות קנון, אשר בנוסף ימונה ליו"ר כיל - ההחזקה העיקרית של החברה לישראל, במקומו של יוחנן לוקר (אשר שימש בתפקיד כמעט 3 שנים). לוקר מצידו ימונה ליו"ר חברת בזן במקום עובדיה עלי, אשר הודיע על פרישה מהתפקיד.

החברה לישראל עדכנה כי דופלט, המנכ"ל הנכנס, יוביל כניסה לפעילות השקעות חדשה, אשר תתבצע במודל דומה לקרנות פרייבט אקוויטי - שעבד היטב עבור מספר גופים מקומיים בשנים האחרונות. בחברה לישראל מתכננים להקצות לפעילות ההשקעות החדשה סכום מצטבר של 500-350 מיליון דולר בארבע השנים הקרובות, תוך התמקדות בחברות שהוכיחו יכולת מסחרית ממשית, כולל שיווק מוצרים שנמכרים בשווקי מטרה, והימנעות מהשקעה בחברות סטארט-אפ. עוד ציינו בחברה לישראל כי "החברה תשאף לכלול במסגרת השקעותיה שילובים בין חברות גלובליות לבין טכנולוגיות ישראליות".

כאמור, כיום פועלת החברה לישראל כחברת החזקות עם שליטה בכיל (45.9%) ובזן (33%). שווי החברה עומד על כ-7 מיליארד שקל, לאחר שבשנה האחרונה הוסיפה לשווייה 42%. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2018 עם מזומנים ופיקדונות זמן קצר בהיקף של כ-700 מיליון דולר בקופתה. היום ירדה מניית החברה בכ-3%.

יואב דופלט, יו"ר כיל הנכנס, מילא בשנים האחרונות תפקידים מרכזיים בקבוצת החברות של עופר, בין היתר כמנכ"ל פעילות הפרייבט אקוויטי אותה הקים לפני כ-15 שנה אשר כללה בין היתר השקעות בחברות שונות ביניהן אנזימוטק ואי.סי.איי. מ-2015 הוא כיהן כמנכ"ל קנון הציבורית והוביל בשנים האחרונות את מהלך מכירת ההחזקות של קנון בחברת תחנות הכוח בחו"ל אינקיה ובמקביל הנפקת OPC, המרכזת את פעילות תחנות הכוח בישראל, בבורסה של תל אביב. מהלך משמעותי נוסף של דופלט היה מכירת מרבית מניותיה של קנון במיזם הרכב הסיני קורוס לתאגיד BAEONG הסיני, לפי שווי של יותר ממיליארד דולר לחלקה של קנון בקורוס, לאחר שקנון מחקה כמעט את כל השקעתה במיזם.

דופלט יחליף בתפקיד מנכ"ל החברה לישראל את אבישר פז, שמסיים כהונה של כ-18 שנים בחברה לישראל מתוכן כ-14 שנה כסמנכ"ל כספים וכ-4 שנים כמנכ"ל החברה. פז ימשיך בקבוצה בתפקיד דירקטור בכיל ובבזן ובמקביל ימונה ליו"ר חברת האנרגיה OPC.

בתפקיד יו"ר כיל יחליף דופלט את יוחנן לוקר, שהוביל, לפני כשנה, את מינויו של רביב צולר לתפקיד מנכ"ל כיל במקום אשר גרינבאום, שכיהן כממלא מקום המנכ"ל מספטמבר 2016. לוקר, צולר וגרינבאום הובילו מהלכים משמעותיים בחברה שהביאו לצמצום ניכר בהוצאות ושיפור דרמטי בתוצאות בשנתיים האחרונות, עם רוח גבית חזקה מהתאוששות במחירי הדשנים בעולם.